vaar uren

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

vaar uren

Berichtdoor Daxiepaks » 16 Aug 2016, 17:54

Als complete leek, maar lerend , had ik graag een "richtlijn" om te kunnen bepalen wat een oude en misschien versleten motor is, en wat als redelijk nieuw kan beschouwd worden..
Zoals bij auto's weten we dat een naftje van boven de 100000km als goed gebruikt mag worden beschouwd, en een diesel er makkelijk 200000 tot 300000 km kan doen (als we spreken over motoren ronde de 2 liter..)
Hoe kan ik dit bij boten interpreteren ..bv een mishubishi van 40pk met 4000 uren op de teller ..? Evenveel uren maar 2x50pk ?
Hoeveel uren draait een motor ongeveer per jaar, (zeer ruim gemeten natuurlijk) iets van een paar honderd ??

sorry voor de (slechte) vragen, maar ik heb een richtlijn nodig, ik weet wel dat dit zeeeer kan variëren met type/gebruik etc etc..
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: vaar uren

Berichtdoor Davidos » 16 Aug 2016, 21:13

qua vaar uren weet ik het antwoord niet hoor, maar een benzine motor is tegenwoordig met 1 ton echt nog niet op. Pure fictie.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor vuuren1 » 16 Aug 2016, 22:06

Draaiuren in een boot belasten een motor heel anders dan in een auto.
4000 uur met een gemiddelde van 80 km/u = 320000 km in een auto.

Een matige scheepsmotor haalt 5-6000 uur en een goede en goed onderhouden Mitsubishi haalt 10- 15000 uur bij pleziervaart.

De Mitsubishi 4dq in een boot draait in vergelijking op een laag toerental.
Een auto zit heel de dag rond de 3000 - 4000 toeren en een bootje doet gemiddeld 1800-2000 toeren bij normaal gebruik.
Dat is dan weer de helft en 8x minder belasting voor de bootmotor.

Je ziet het aan het brandstofverbruik:
Een boot met een 40 pk motor is meestal een meter of 8-9 lang en men gebruikt dan ca. 2-2,5 liter per uur.
Een auto doet 8 - 10 liter per uur.

Dus de automotor wordt veel hoger belast en zal minder draaiuren halen dan een pleziervaart motor.

De vergelijking gaat niet op zonder allerlei andere variabelen in te voeren.

Een slecht onderhouden en behandelde zeilbootmotor is met 700 uur versleten omdat men alleen de haven volgas en koud in- en uitvaart.
Een dieselmotor van 40 jaar oud in een motorboot kan mechanisch nog prima zijn maar ook op zijn (met name ook de appendages rondom en aan de motor).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor Davidos » 16 Aug 2016, 23:51

Goed verhaal!

Alleen met dit stukje:

vuuren1 schreef:Een auto zit heel de dag rond de 3000 - 4000 toeren en een bootje doet gemiddeld 1800-2000 toeren bij normaal gebruik.


....ben ik het niet eens. Als die automotor ook een diesel is zit die ook meest tussen de 1500 en 2000 toeren 'bij normaal gebruik'.

Een gemiddelde benzinemotor zit meest rond de 3000 toeren.

Ook dat verhaal van die appendages is spot-on. Onze Mercedes diesel in de boot heeft weet ik hoeveel uren gedraaid, is uit 1963, start en loopt werkelijk prachtig. Wel heb ik de startmotor en de dynamo moeten vervangen, ook de motorsteunen en de waterpomp zijn al een keer (tijdens mijn bezit, nu 10 jaar) aan de beurt geweest....
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor Georges » 17 Aug 2016, 08:24

Ik denk dat er moeilijk een lijn in te trekken valt onze Perkins 4108 had na 4000 uren over 37 jaar (Dartsailer-30 motorsailer) een revisie nodig echter niet door te weinig draaien of nooit warm worden maar door een defect uitlaatspruitstuk waardoor er water op de zuigers kwam..., is nu volledig gereviseerd met garantie, die ik straks kan doorgeven aan de volgende eigenaar wanneer we besluiten dat we wat groters kopen.
Mijn vroegere motorboot had met 300 uren per jaar exact dezelfde Perkins en die was na 12.000 uren aan een kleine revisie toe , daar was de uitlaat een droge uitvoering, dus kan je stellen dat een watergekoelde iets meer risico loopt...
Ik zou eerder zeggen dat onderhoud en preventief vervangen van slijtende of risico onderdelen belangrijker is dan het aantal draai of tegenwoordig stil liguren...
Een maat wou recent een boot met een motor die er als nieuw uitzag kopen,geen urenteller aanwezig ..., bij het meten van de compressie bleek echter dat er werk aan was,dus ook het uitzicht is geen leidraad, olie laten analyseren en compressie meten kan je veel vertellen.
En wat met de boot die iedere rit enkele mijlen vaart en dan gaat vissen voor de deur, of op anker of een favoriet steigertje ligt dikwijls met beren van motoren erin die worden dus ook verkeerd gebruikt.
Er zijn genoeg motorboten met 2 motoren waarvan er slechts 1 veel uren heeft, omdat de stuurbekrachtiging enkel op die ene motor werkt ...(wie verzint zoiets) ook iets om op te letten,

Daarom voor aankoop een compressie test en olie analyseren meten is weten ,en je kan er veel geld mee uitsparen.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Aug 2016, 08:57

Daxiepaks schreef:Zoals bij auto's weten we dat een naftje van boven de 100000km als goed gebruikt mag worden beschouwd, en een diesel er makkelijk 200000 tot 300000 km kan doen (als we spreken over motoren ronde de 2 liter..)

Achterhaalde getallen ....
Benzinemotoren kunnen, mits goed behandeld (en daar zit meestal het probleem), op hun sloffen 250000 km halen en voor diesel is 500000 meer regel dan uitzondering.
Zo heeft mijn vader zijn vorige Passat 1.6 op gas probleemloos op 350000 km gekregen en ken ik een verhaal van een directiechauffeur uit Duitsland met 1.000.000 km (chauffeur had gouden M. speldje met diamantje er in)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor iJack » 17 Aug 2016, 09:08

Goed verhaal van Vuuren1 en van Georges daar kan ik me wel in vinden.

Ik geloof ook niet dat je een lijn kan trekken naar kilometers, het is mijns inziens te kort door de bocht om te zeggen xxx uur is xxx kilometer omgerekend. Het "geheim" zit erin om eerst rustig de motor op bedrijfstemperatuur te laten komen. Dan ben je al verder weg dan dat de wijzer van de temperatuurmeter de 80 of 90 graden voor het eerst aantikt. In mijn ogen is een motor pas echt op bedrijfstemperatuur als hij laten we zeggen 1 uur heeft staan draaien, dan is alles lekker doorgewarmd, ook de keerkoppeling. Dat wil niet zeggen dat je het eerste uur stationair moet draaien maar geleidelijk aan wat meer toeren opvoeren kan geen kwaad. Geef de verschillende metalen die gebruikt zijn om de motor tot een geheel te bouwen de tijd om uit te zetten.

Ik kan me goed voorstellen dat een zeilboot wat meer slijtage heeft omdat deze in veel gevallen alleen gebruikt worden om in en uit te varen. En ook hier zijn er natuurlijk weer uitzonderingen op de regel.

Jack...
Afbeelding
kijk vooruit, anders sta je met de rug naar de toekomst...
Gebruikers-avatar
iJack
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 29 Mei 2015, 09:07
ligplaats: RMU
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Aug 2016, 10:59

Dat is ook het voordeel van mijn olie gekoelde Deutz: Koel- en smeermiddel hebben dezelfde temperatuur en die zie ik op mijn dashboard
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor kajoe » 17 Aug 2016, 18:42

wat heet uren wij draaiden vroeger met een bolnesje en werd pas overhaalt na een goede 8000 uur en dat alleen maar omdat door een foutje er scheurtjes in de kruiskopcilinders waren gekomen ,anders had hij nog jaren vooruit gekend zonder revisie ,
in de binnenvaart zijn er motoren die al tientallen jaren zoo,n 20 uur per dag draaien en nog nooit overhaalt zijn ,
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor aquanaut » 17 Aug 2016, 20:47

kajoe schreef:in de binnenvaart zijn er motoren die al tientallen jaren zoo,n 20 uur per dag draaien en nog nooit overhaalt zijn ,


Mwoah, dat valt ook wel mee hoor met 30.000 - 40.000 uren zijn de meeste motoren in de binnenvaart aan de beurt hoor.
Een binnenvaart ondernemer doet liever aan preventief als aan correctief onderhoud.
Dat laatste is namelijk altijd duurder.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten