door Georges » 17 Aug 2016, 08:24
Ik denk dat er moeilijk een lijn in te trekken valt onze Perkins 4108 had na 4000 uren over 37 jaar (Dartsailer-30 motorsailer) een revisie nodig echter niet door te weinig draaien of nooit warm worden maar door een defect uitlaatspruitstuk waardoor er water op de zuigers kwam..., is nu volledig gereviseerd met garantie, die ik straks kan doorgeven aan de volgende eigenaar wanneer we besluiten dat we wat groters kopen.
Mijn vroegere motorboot had met 300 uren per jaar exact dezelfde Perkins en die was na 12.000 uren aan een kleine revisie toe , daar was de uitlaat een droge uitvoering, dus kan je stellen dat een watergekoelde iets meer risico loopt...
Ik zou eerder zeggen dat onderhoud en preventief vervangen van slijtende of risico onderdelen belangrijker is dan het aantal draai of tegenwoordig stil liguren...
Een maat wou recent een boot met een motor die er als nieuw uitzag kopen,geen urenteller aanwezig ..., bij het meten van de compressie bleek echter dat er werk aan was,dus ook het uitzicht is geen leidraad, olie laten analyseren en compressie meten kan je veel vertellen.
En wat met de boot die iedere rit enkele mijlen vaart en dan gaat vissen voor de deur, of op anker of een favoriet steigertje ligt dikwijls met beren van motoren erin die worden dus ook verkeerd gebruikt.
Er zijn genoeg motorboten met 2 motoren waarvan er slechts 1 veel uren heeft, omdat de stuurbekrachtiging enkel op die ene motor werkt ...(wie verzint zoiets) ook iets om op te letten,
Daarom voor aankoop een compressie test en olie analyseren meten is weten ,en je kan er veel geld mee uitsparen.