vaar uren

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: vaar uren

Berichtdoor kajoe » 22 Aug 2016, 20:58

oh ik dacht altijd dat de laatste gebouwde Industries in het rijn motorpassagierschip de Rotterdam van Zwaag zijn gekomen halverwege de bouw is de fabriek en de werf op de fles gegaan,
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor aquanaut » 22 Aug 2016, 21:28

Neu, de "Rotterdam" is van 1970 en de Industrie fabriek is pas in 1977 gesloten.

Scheepswerf "de industrie was wel al eerder failliet, net als "de Vooruitgang"

Er is nog wel in de combi Brons-Industrie doorgebouwd in Groningen.
Met een reparatie werkplaats in IJmuiden.

Later is de reparatiewerkplaats overgenomen door de nazaten van de "eerste betaalde werknemer" van de Industrie motorenfabiek; J.C. Terlouw

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: vaar uren

Berichtdoor kajoe » 23 Aug 2016, 08:28

bedankt fijn dat te weten ,toch jammer het waren machtige motoren om mee te varen .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor vuuren1 » 25 Aug 2016, 23:32

De Brons/Industrie turbodiesel die uit de samenwerking voortkwam is te snel op de markt gebracht en was technisch geen succes.
Daarmee en/of daardoor is de noodsprong naar samenwerking door slechte kwaliteit geen succes geworden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor broekie » 07 Okt 2016, 21:48

Een Perkins sabre 6 cylinder 225 PK heeft 8000 uur. Werf onderhouden 11 jaar oud.
Hoe kijken we daar tegenaan?
Motor draait mooi, is droog en rookt niet.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2540
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: vaar uren

Berichtdoor quichot » 09 Okt 2016, 17:48

broekie schreef:Een Perkins sabre 6 cylinder 225 PK heeft 8000 uur. Werf onderhouden 11 jaar oud.
Hoe kijken we daar tegenaan?
Motor draait mooi, is droog en rookt niet.

Wat is je vraag precies? Of je er na 11 jaar niet 's nieuwe olie in moet doen? :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: vaar uren

Berichtdoor broekie » 09 Okt 2016, 21:14

Het topic ging over vaar uren.
Wanneer is een motor versleten.

Dus een goede motor met correct onderhoud heeft nu 8000 uur in 11 jaar.
Kan hij nog wat duizenden uren door of is het mooie er vanaf.
Als er nu eens 200 uur per jaar bijkomt, hoeveel jaren kun je nog door?

Zelf denk ik dat je nog wel 20 jaar met de motor door kan.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2540
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: vaar uren

Berichtdoor peter jansen » 09 Okt 2016, 21:21

Wanneer is een motor versleten?

Ik vind de antwoorden altijd erg negatief. Het lijkt alsof mensen altijd genoeg geld op de plank hebben.

zolang een motor niet lekt,rookt of olie verbruikt en lekker start is hij voor mij goed.
volgens mij is het zo simpel. Betrouwbaarheid staat bovenaan natuurlijk.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor Klaver vier » 09 Okt 2016, 21:57

Ik vindt die 8000 uur niet veel zeggend en ook dat werf onderhouden niet
Wat belangrijk is hoe is er mee omgegaan , is hij eerst rustig warm gedraaid of is hij altijd meteen vol op belast.
Natuurlijk zijn er nog veel meer faktoren,draaide hij altijd hele dagen of af en toe een uurtje
Kortom die 8000 uur zegt niet veel
Onze vorige boot had 7400 uur gelopen toen wij hem verkochten, gebruikte geen olie en liep nog als nieuw
Maar dat is lang niet altijd zo,ik denk dat het toerental waarop de motor draait ook veel uitmaakt
En zo is er nog wel wat,waardoor het aantal uren niet veel zegt
Gr René ( Klaver vier )
Klaver vier
 

Re: vaar uren

Berichtdoor vuuren1 » 10 Okt 2016, 00:15

Het is niet te voorspellen en hangt helemaal af van de motor, bedrijfsomstandigheden etc.

Er zijn Peugeot Indenor diesels die met 8000 uur nog geen krimp geven maar ook die met 2500 uur aan het eind zijn.
Mercedes doet het gewoon gemiddeld 2x langer..

In beroepstoepassingen heb ik Detroit diesels meegemaakt die geen 10.000 uur haalden maar ook uitzonderingen met 28.000 uur.

Perkins is Engels dat zijn nooit de beste motoren geweest.
8000 uur is dan weer redelijk veel om mee te gaan beginnen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten