vaar uren

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: vaar uren

Berichtdoor Onze tobbe » 17 Aug 2016, 23:21

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:57, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor Yep » 17 Aug 2016, 23:31

Volgens mij moet een AC generator op een constant rpm draaien teneinde de frequentie constant te houden, tenzij je met tussentrappen in de zin van AC - DC -AC werkt.[/quote]

Klopt, dat doen ze ook.
De output (KW) is dan ook altijd dezelfde.
Ik heb het hier wel over aggregaten zoals deze in bv. de tuinbouw toegepast worden.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor pascall » 18 Aug 2016, 20:42

aquanaut schreef:Wanneer was dat?

Aquanaut


Afgelopen zaterdag.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor vuuren1 » 18 Aug 2016, 21:11

Dieselgeneratoren draaien altijd een constant toerental behalve de kleinere die met een inverter zijn uitgerust.

Ik heb nog nooit een dieselgenerator meegemaakt die altijd op vollast draait omdat de vraag nooit hetzelfde is.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor Yep » 18 Aug 2016, 21:54

vuuren1 schreef:Dieselgeneratoren draaien altijd een constant toerental behalve de kleinere die met een inverter zijn uitgerust.

Ik heb nog nooit een dieselgenerator meegemaakt die altijd op vollast draait omdat de vraag nooit hetzelfde is.


Generatoren op gas, bv. in de glastuinbouw draaien vollast of ze staan stil.
Alles draait hier om het rendement.
Als er vraag is (warmte, CO2 evenals elektra), dan draait de machine vollast.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Aug 2016, 22:04

Onze tobbe schreef:Een constant toerental is iets anders dan vollast draaien...

Dat bedoel ik ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Aug 2016, 22:09

Yep schreef:Generatoren op gas, bv. in de glastuinbouw draaien vollast of ze staan stil.
Alles draait hier om het rendement. Als er vraag is (warmte, CO2 evenals elektra), dan draait de machine vollast.

Dat zou dus inhouden dat de vraag altijd het zelfde is (zomer, winter, weer buiten etc) en eerlijk gezegd lijkt me dat sterk .....
Ik heb dan ook nog steeds de indruk dat je toerental (voor een generator in principe constant en een vooraf bekend gegeven) en belasting .....
Een onbelaste generator draait net zoveel rpm als een belaste, al zal hij in de laatste situatie aanzienlijk meer brandstof verbruiken.
Uitgezonderd zijn de AC-DC-AC systemen en de systemen met een zg Constant Speed Drive zoals die in elk geval vroeger op straal motoren zaten.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor Yep » 19 Aug 2016, 17:19

Wel of niet draaien is van vele factoren afhankelijk.

Wat doen gastarieven?
Wat is de opbrengst voor geleverde elektra (intern gebruik en/of aan het net)?
Wat kost elektra als ik dit uit het elektranet trek?
Wat is de CO2 behoefte?
Wat is de warmtebehoefte?
En zo zijn er nog een paar.

Uberhaput is de spread tussen gas en elektra de laatste jaren een uiterst delicate.
Vroeger kon je met een WKK klauwen met geldt verdienen, dat is nu wel over.

Als de WKK al draait, dan is rendement een van de belangrijkste zaken.
Een dergelijke machine gaat niet op deellast draaien en zal altijd in een toerengebied draaien waar het rendement het hoogst is.
Deellast is verlies van rendement.

Maar, laten we weer over gaan tot de orde van de dag, ofwel de levensduur de de diesel in onze bootjes.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor KaptijnJ » 22 Aug 2016, 16:36

Zeer leerzaam!
Als wij met de langzaamloper 1000 pk Industrie op maandag naar zee gingen, werd de buitenboordkoeling nog niet opgestart. Langzaam de haven uit en steeds ietsje meer toeren erbij. Als de motor op temperatuur was, werd de buitboordkoeling aangezet.
Bouwjaar 1974, een van de laatst gebouwde Industrie-motoren.
Deze motor draait nog, en maakt gemiddeld 110 draaiuren per week. Gemiddelde vistrekken 1,5 uur tot 2 uur.
Dit betekend, 1,5 uur volle kracht trekken en dan weer 15 stationair draaien tijdens het halen van de visnetten.
Om te spreken van krimpen en uitzetten....
Zorg voor een motor, en niet besparen op kwaliteit van de smeerolie is een van de facetten.

Dus ik kan mij vinden in het rustig op temperatuur laten komen van een scheepsmotor.

Kijk eens op Google naar UK176
KaptijnJ
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 22 Aug 2016, 08:13
ligplaats: Urk
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor KaptijnJ » 22 Aug 2016, 16:42

KaptijnJ
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 22 Aug 2016, 08:13
ligplaats: Urk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten