vaar uren

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: vaar uren

Berichtdoor broekie » 10 Okt 2016, 07:39

Het schip is gebruikt in de verhuur. Hoe er dus mee omgegaan is zal wisselend zijn. Elke huurder is anders.
De een heeft gevoel voor techniek en motoren en gaat er anders mee om dan de ander die dat niet heeft.
Wel lange vaardagen in de regel. Vaargebied schat ik veelal rond de thuishaven in Sneek als men zo'n ding een week huurt.
Zal sporadisch op zout varen en wel oversteek IJsselmeer met wat hogere snelheden.
Dus ik denk dat de 225 PK wat best forst is voor een schip van 15 meter, 30 Ton, niet echt op zijn tenen heeft gelopen.

Om te beginnen is het inderdaad wel wat veel vond ik ook. Vandaar de vraag en meningen.
Aan de andere kant zal er vanaf nu veel minder mee gevaren worden.
De tijd zal het leren hoelang je zonder problemen door kan.
Mogelijk zal er in de toekomst toch een keer een andere motor in moeten want het schip zal zeker langer meegaan.
Dus ik zou dan ook bij de eerste storingen die duiden op algehele slijtage niet gaan lappen, maar de motor grondig reviseren of vervangen.
E.e.a. afhankelijk van de bijbehorende kosten. Dan heb je er nog het langst plezier van.

Is er nu een eenvoudige controle uit te voeren om de staat van de motor te bepalen?
Ik denk dan als eerste aan compressie meten. Of zijn er nog slimme trucs waar je iets uit af kan leiden?
Olie verbruik kun je alleen bepalen als je er zelf wat langer mee vaart.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: vaar uren

Berichtdoor quichot » 10 Okt 2016, 10:00

broekie schreef:Het topic ging over vaar uren.
Wanneer is een motor versleten.

Sorry! Ik haalde twee topics doorelkaar: motorolie en vaaruren.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: vaar uren

Berichtdoor vuuren1 » 12 Okt 2016, 02:11

broekie schreef:Het schip is gebruikt in de verhuur. Hoe er dus mee omgegaan is zal wisselend zijn. Elke huurder is anders.
De een heeft gevoel voor techniek en motoren en gaat er anders mee om dan de ander die dat niet heeft.
Wel lange vaardagen in de regel. Vaargebied schat ik veelal rond de thuishaven in Sneek als men zo'n ding een week huurt.
Zal sporadisch op zout varen en wel oversteek IJsselmeer met wat hogere snelheden.
Dus ik denk dat de 225 PK wat best forst is voor een schip van 15 meter, 30 Ton, niet echt op zijn tenen heeft gelopen.

Om te beginnen is het inderdaad wel wat veel vond ik ook. Vandaar de vraag en meningen.
Aan de andere kant zal er vanaf nu veel minder mee gevaren worden.
De tijd zal het leren hoelang je zonder problemen door kan.
Mogelijk zal er in de toekomst toch een keer een andere motor in moeten want het schip zal zeker langer meegaan.
Dus ik zou dan ook bij de eerste storingen die duiden op algehele slijtage niet gaan lappen, maar de motor grondig reviseren of vervangen.
E.e.a. afhankelijk van de bijbehorende kosten. Dan heb je er nog het langst plezier van.

Is er nu een eenvoudige controle uit te voeren om de staat van de motor te bepalen?
Ik denk dan als eerste aan compressie meten. Of zijn er nog slimme trucs waar je iets uit af kan leiden?
Olie verbruik kun je alleen bepalen als je er zelf wat langer mee vaart.


Heb je het nu over een schip wat jij op het oog hebt of heb ik iets gemist?
Re:
225 pk is voor 30 ton en 15 m overbemeten.
Ofwel niet vaak overbelast en vaker onderbelast; dus mechanisch kan het eigenlijk niet versleten zijn.

Een deskundige keurt in eerste instantie gewoon zonder allerlei ingewikkelde apparatuur en gaat uit van de beleving bij een aantal testjes.
De zgn. slimme trucs bestaan uit de ervaring van de deskundige...
(die ervaring heeft niemand anders dan een deskundige)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor broekie » 12 Okt 2016, 07:49

Hans, dit is het schip wat mijn broer heeft gekocht.
Een Aquanaut Voyager.
http://www.aquanaut.nl/jachtverhuur/hercules
Afgelopen vrijdag ben ik aan boord geweest.

Natuurlijk laten 11 jaar verhuur sporen achter, maar dat valt alles mee.
Het is een degelijk schip. Hij krijgt een "refit", schilderwerk buiten en wat aanpassingen binnen.
De inrichting wordt wat veranderd omdat deze puur is afgestemd op verhuur van veel personen.
Ik keek eerst wel even op van die 8000 uur, maar de motor draait netjes in mijn ogen.
Verder zit er veel op en aan zoals een mastervolt 3,5 kVA generatoer, hydraulic, verwarming Kabalo enz.
Dooskoeling en isolatie om ook in de winter te kunnen varen en verblijven.
Ruimtes zijn heel royaal en buiten heb je veel ruimte om met familie en vrienden tochten te maken.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: vaar uren

Berichtdoor vuuren1 » 13 Okt 2016, 21:13

Fraai schip!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten