vaar uren

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: vaar uren

Berichtdoor Yep » 17 Aug 2016, 20:53

En nog een feitje.
Ik ken van afstand aggegaten in de electriciteitswereld.
Dit zijn apparaten waarbij een diesel (met gas als brandstof) een dynamo aandrijven waarmee elektra wordt opgewekt welke gebruikt wordt voor een productieproces of teruglevbering aan het net.

Deze motoren, in vele gevallen bv. rond de 650KW, draaien dan op VOLLAST.
De levensduur van dit soort motoren (vaak dezelfde merken als in boten worden gebruikt) is doorgaans minstens 10.000 uur alvorens gereviseerd moet worden.
Ik zeg: Goed onderhoud en netjes warmdraaien zijn DE sleutelwoorden.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Aug 2016, 20:59

Yep schreef:En nog een feitje.
Ik ken van afstand aggegaten in de electriciteitswereld.
Dit zijn apparaten waarbij een diesel (met gas als brandstof) een dynamo aandrijven waarmee elektra wordt opgewekt welke gebruikt wordt voor een productieproces of teruglevbering aan het net.

Deze motoren, in vele gevallen bv. rond de 650KW, draaien dan op VOLLAST.
De levensduur van dit soort motoren (vaak dezelfde merken als in boten worden gebruikt) is doorgaans minstens 10.000 uur alvorens gereviseerd moet worden.
Ik zeg: Goed onderhoud en netjes warmdraaien zijn DE sleutelwoorden.

Dit soort opstellingen hebben het voordeel dat ze met een constant rpm draaien .....

Overigens durf ik de kreet vollast enigszins te nuanceren, want dat zou inhouden dat ze permanent die 650 KW leveren en dat lijkt me sterk.
Je bedoelt misschien constant rpm ...

Overigens is mijn machien naar verluid zo'n blok: Deutz 2.9L 4 cyl industrieblok, ontwikkeld voor moeilijke omstandigheden, vandaar de oliekoeling (is mij verteld)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor Yep » 17 Aug 2016, 21:04

Nee, ze draaien op vollast op een toerental (lager dan het max. toerental) waarbij het rendement (gasverbruik versus elektraopbrengst) het hoogst is.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor aquanaut » 17 Aug 2016, 21:12

R.C.Grootveld schreef:Dit soort opstellingen hebben het voordeel dat ze met een constant rpm draaien .....


Optoeren en aftoeren doen geen afbreuk op de tijd tussen overhaal van motoren.
Wisselende belastingen wel.
Zie een leuk voorbeeld in onderstaande YT video:

https://www.youtube.com/watch?v=9UdrTHRGpG0

Deze (2) aggregaten staan er alleen maar voor wat lampies.
Bedenk dat er weinig aggregaten in het veld staan waar eerst ff lekker warm gedraaid wordt en dan er stapsgewijs belasting op wordt gezet.
Vooral nood aggregaten en machines voor netovername worden gestart en binnen enkele seconden gaat de volle belasting erop.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: vaar uren

Berichtdoor pascall » 17 Aug 2016, 21:14

Ik denk hoe een motor word in gebouwd een cruciale rol speelt, een natte uitlaat is een doodsteek voor een motor, mits het water gereguleerd door de uitlaat stroomt.
Daar bedoel ik met te zeggen, genoeg koeling voor de uitlaat (daar heb je helemaal niet zoveel voor nodig) en het overige langst een andere weg afvoeren.
En dan het belangrijkste, de juiste uitlaat temperatuur!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor aquanaut » 17 Aug 2016, 21:19

Vergeet ook uitlaat tegendruk, kwaliteit van smeerolie en soort brandstof niet.

Gebruik van bijvoorbeeld HBO1 in plaats va EN590 verkort de onderhoudsinterval drastisch.

Oftewel ..draaiuren "an sich" zeggen niets over de staat van de motor.

Oh en over het gemiddeld aantal draaiuren per jaar....
Zeilschepen soms maar enkele uren, de actievere motorboot vaarder tot enkele honderden uren per jaar.
Wij proberen zo veel mogelijk weekenden te varen, gaan 4 weken op vakantie en maken gemiddeld 150-200 draaiuren per jaar.
Wij varen geen lange dagen want hebben 2 tieners aan boord.
Aquanaut
Laatst gewijzigd door aquanaut op 17 Aug 2016, 21:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: vaar uren

Berichtdoor vuuren1 » 17 Aug 2016, 21:28

Je hebt inmiddels veel verschillen in auto dieselmotoren:
-De conventionele zonder turbo.
-Idem met turbo
-Idem met turbo + laadluchtkoeler (intercooler).
-Idem met elektronische regeling.
-Pompverstuiver motoren.
-Common rail motoren
-Bi turbo motoren.

De laatste generaties worden steeds kleiner qua cilinderinhoud.
De mechanische belasting neemt toe en de toerentallen gaan weer wat omhoog.
Een auto diesel die op de snelweg 1500-2000 toeren draait is echt geen gemiddeld praktijkvoorbeeld.

Onze meest toegepaste bootdiesels bestaan nog uit een eenvoudige gietijzeren constructie, zwaar gebouwd, laag in toeren en weinig pk's per KG motor gewicht.
In de praktijk belasten we onze motoren erg laag. Als we gemiddeld 3 liter per uur verstoken levert de motor 12-15 pk.
Terwijl die motor wel 50 pk kan leveren.

Waardoor slijt die pleziervaart motor dan?
-Meestal niet door het aantal draaiuren.
-Een zeilboot motor is bv. zomaar aan revisie toe na 700 uur! (door koud meteen vollast draaien en dan ook nog vrij kort).
-Stilstand.
-Te weinig onderhoud.
-Vocht.

De omstandigheden bepalen meestal de levensduur.
Een veel gebruikte Peugeot Indenor draait gerust 10000 uur en een nieuw ingebouwde Mercedes OM636 wel 15000 uur.
(beiden met regulier onderhoud).

Een beetje hardwerkende GM Detroit waar men niet heel zuinig op is haalt hooguit 10000 uur en een stationair exemplaar die altijd op 80% draait haalt wel 30000 uur.
Generatorsets van dat merk halen ook wel 25000 - 30000 uur maar een generatorset draait heel vaak in deellast.
Die 30000 uur haalden waren na openmaken dan ook bijna volledig dichtgekoekt met kool.

Een gasmotor koekt niet dicht maar wij hebben geen gasmotor in onze schepen..
Als men dezelfde gasmotor die 10000 uur haalt op 80% van max. laat draaien gaat hij ineens 30000 uur mee.

Resumerend:
Als je wilt weten hoe een motor er aan toe is dan moet je je op de hoogte stellen van de historie (aantoonbaar en geen verkooppraatjes).
Daarbij en vooral de motor vakkundig beoordelen op de staat van onderhoud en de conditie.


Motoren met oliekoeling zijn helemaal niet populair, Deutz is zo ongeveer de enige die nog bekend is (en het ook niet meer heeft).
Een vermeend voordeel is dat een olie gekoelde motor op een hogere temperatuur kan draaien en daardoor een hoger rendement heeft.
In de praktijk draaiden die motoren niet op een hogere temperatuur omdat een aangesloten scheepsboiler ineens een stoomketel werd..
Dus weg voordeel.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor pascall » 17 Aug 2016, 22:06

aquanaut schreef:Vergeet ook uitlaat tegendruk, kwaliteit van smeerolie en soort brandstof niet.

Gebruik van bijvoorbeeld HBO1 in plaats va EN590 verkort de onderhoudsinterval drastisch.

Oftewel ..draaiuren "an sich" zeggen niets over de staat van de motor.

Oh en over het gemiddeld aantal draaiuren per jaar....
Zeilschepen soms maar enkele uren, de actievere motorboot vaarder tot enkele honderden uren per jaar.
Wij proberen zo veel mogelijk weekenden te varen, gaan 4 weken op vakantie en maken gemiddeld 150-200 draaiuren per jaar.
Wij varen geen lange dagen want hebben 2 tieners aan boord.
Aquanaut


Daarmee was je er niet :D ik dacht, Laat ik eens gaan buurtte, maar de vogel was gevlogen!
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: vaar uren

Berichtdoor aquanaut » 17 Aug 2016, 22:21

Wanneer was dat?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: vaar uren

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Aug 2016, 23:05

Yep schreef:Nee, ze draaien op vollast op een toerental (lager dan het max. toerental) waarbij het rendement (gasverbruik versus elektraopbrengst) het hoogst is.

Volgens mij moet een AC generator op een constant rpm draaien teneinde de frequentie constant te houden, tenzij je met tussentrappen in de zin van AC - DC -AC werkt.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Ron Hamelberg en 32 gasten