Het schip is gebruikt in de verhuur. Hoe er dus mee omgegaan is zal wisselend zijn. Elke huurder is anders.
De een heeft gevoel voor techniek en motoren en gaat er anders mee om dan de ander die dat niet heeft.
Wel lange vaardagen in de regel. Vaargebied schat ik veelal rond de thuishaven in Sneek als men zo'n ding een week huurt.
Zal sporadisch op zout varen en wel oversteek IJsselmeer met wat hogere snelheden.
Dus ik denk dat de 225 PK wat best forst is voor een schip van 15 meter, 30 Ton, niet echt op zijn tenen heeft gelopen.
Om te beginnen is het inderdaad wel wat veel vond ik ook. Vandaar de vraag en meningen.
Aan de andere kant zal er vanaf nu veel minder mee gevaren worden.
De tijd zal het leren hoelang je zonder problemen door kan.
Mogelijk zal er in de toekomst toch een keer een andere motor in moeten want het schip zal zeker langer meegaan.
Dus ik zou dan ook bij de eerste storingen die duiden op algehele slijtage niet gaan lappen, maar de motor grondig reviseren of vervangen.
E.e.a. afhankelijk van de bijbehorende kosten. Dan heb je er nog het langst plezier van.
Is er nu een eenvoudige controle uit te voeren om de staat van de motor te bepalen?
Ik denk dan als eerste aan compressie meten. Of zijn er nog slimme trucs waar je iets uit af kan leiden?
Olie verbruik kun je alleen bepalen als je er zelf wat langer mee vaart.