door eagle » 15 Aug 2016, 21:59
De allerachterste seal is geen echte seal maar een anti-vuil ring; Die heeft een afdichtlip aan de voorzijde, die tegen de echte keerring aanligt. Deze ring zit niet in een groef, maar is eenvoudig om de as/flens gespannen als een elastiek. je kunt hem er zomaar naar achter afschuiven. De keerring wordt dan zichtbaar. Die zit geperst in het huis, met zijn achterrand gelijk met de huisrand.
Die keerring komt er niet zomaar uit naar achter; Er is daar geen rand op de as. Die as is feitelijk een bus met binnen vertanding, en tegelijk de eindflens. Hij lagert in een groot naaldlager
Lekkage komt voor op deze plaats; Meestal moet de keerring worden vervangen: Door zijn grote diameter is de omtreksnelheid bij de lip groot, waardoor hij slijt (35 jaar geleden waren de keerringen nog niet zo goed). Speling op het naaldlager komt weinig voor, maar moet wel gecontroleerd worden.
De keerring kan verwijderd worden zonder demontage van de reductiekast. 2 gaatjes boren, en parkers erin schroeven, en hieraan de keerring er uit trekken..Alleen de schroefasflens afkoppelen.
Gr, Eagle