Seal ms koppeling los

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Seal ms koppeling los

Berichtdoor Viafortezza » 14 Aug 2016, 21:37

De monoshiftkoppeling van mijn md3b verliest wat olie. Nu viel mij op dat het allerachterste grote seal (zichtbaar aan de buitenzijde/de schroefzijde, onderdeel 79 (marineparteurope.com) niet meer op zijn plek zit. Ik heb geprobeerd hem terug te duwen, maar dat lukt niet (althans, niet met mn vingers). Kan het zijn dat seal 78 (marinepartseurope.com; het één na laatste) te ver naar buiten is gekomen en de achterste seal in de weg zit? Hoe krijg ik die dan weer op zijn plek zonder hem te beschadigen?

Groet,
Viafortezza.
Viafortezza
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 Nov 2014, 15:04
ligplaats: Woubrugge
info:

Re: Seal ms koppeling los

Berichtdoor eagle » 15 Aug 2016, 21:59

De allerachterste seal is geen echte seal maar een anti-vuil ring; Die heeft een afdichtlip aan de voorzijde, die tegen de echte keerring aanligt. Deze ring zit niet in een groef, maar is eenvoudig om de as/flens gespannen als een elastiek. je kunt hem er zomaar naar achter afschuiven. De keerring wordt dan zichtbaar. Die zit geperst in het huis, met zijn achterrand gelijk met de huisrand.
Die keerring komt er niet zomaar uit naar achter; Er is daar geen rand op de as. Die as is feitelijk een bus met binnen vertanding, en tegelijk de eindflens. Hij lagert in een groot naaldlager

Lekkage komt voor op deze plaats; Meestal moet de keerring worden vervangen: Door zijn grote diameter is de omtreksnelheid bij de lip groot, waardoor hij slijt (35 jaar geleden waren de keerringen nog niet zo goed). Speling op het naaldlager komt weinig voor, maar moet wel gecontroleerd worden.

De keerring kan verwijderd worden zonder demontage van de reductiekast. 2 gaatjes boren, en parkers erin schroeven, en hieraan de keerring er uit trekken..Alleen de schroefasflens afkoppelen.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Seal ms koppeling los

Berichtdoor Viafortezza » 15 Aug 2016, 22:29

Zeer duidelijk antwoord. Veel dank!
Viafortezza
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 11 Nov 2014, 15:04
ligplaats: Woubrugge
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Janjaap en 102 gasten