Hallo,
Na een hele hoop ellende met water in de brandstoftanks en bijbehorende gevolgen heb ik o.a. de tanks en leiding uit de boot gehaald.
Alles wordt vervangen.
De kunststof tanks wordt nu een rvs tank (dit keer met een inspectiegat ) de aansluitingen worden op dit moment wat aangepast.
Zo wordt er een waterzak onder gemaakt, komt er een nieuw aanzuigbuisje in en worden de aansluitingen van de aanzuig- en retourleiding verder bij elkaar vandaan gebracht. De aansluitingen op de tank zijn rvs-slangtule's.
Ik moet nu de brandstofleiding aan gaan leggen. Maar waarmee? Slang, koper of rvs-buis?
Op dit forum en uberhaupt op internet is het nodige te vinden, zo las ik gisteren een stuk over de aantasting van koper door de bio-diesel met de bijbehorende foto's. De eigenaren van dat schip stapten over op rvs-buis. Ook las ik over het bestaan van biodieselbestendige brandstofslang.
De aansluitingen van de tank en de opvoerpomp zitten ongeveer 2.5 m bij elkaar vandaan. er komt alleen een groffilter en een kogelkraan ( op advies van een beroepsschipper) tussen. Zo weinig mogelijk onderdelen dus.
Kan ik nu het beste met slang gaan werken? dan kan ik in 1x van tank naar groffilter. Dit betekent wel dat er 2.5 m slang langs de warme DAF loopt.
Overigens is het ook zo dat de aanzuigopening boven op de tank zit en de opvoerpomp ong 70 cm lager. Moet ik nu naast de tank meteen met de leiding naar beneden of is het verstandiger om vlak onder de vloer over de gaan en bij de opvoerpomp naar beneden te gaan?
Keuzes keuzes keuzes, ik wil het gewoon graag in 1x goed doen.
Erik