wat is dit ?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: wat is dit ?

Berichtdoor Theod » 04 Aug 2016, 21:55

Hans,

Ik ben even bij de vakman (in Sliedrecht) vanmiddag geweest en gaf mij min of meer precies hetzelfde advies, goed spoelen met water, daarna vullen met water en een middeltje toevoegen (ben even de naam kwijt en flesje ligt al op de boot), motor starten half uurtje laten draaien, laten afkoelen, daarna weer spoelen en dan koelvloeistof (roze kleur, mocht geen blauw zijn) erin met weer een ander flesje (ook van deze even de naam kwijt) . En dan verder bekijken hoe de koelvloeistof zich gedraagt. Daar ga ik morgen avond een begin mee maken.

Ik heb een natte uitlaat, koeling d.m.v. een warmtewisselaar. Geen olie verlies, olie is zeker niet vermengt met koelvloeistof of water, op de dop van de olievulopening is niets bijzonders te zien, temperatuur blijft constant tegen de 90 graden

Ik heb vanavond wat koelvloeistof eruit gehaald en in een bekertje gedaan, kon niet 100 % constateren dat er olie inzat, maar was wel licht zwart van kleur.

Ik hoop dat de plug om de koelvloeistof af te tappen niet al te veel problemen gaat geven, hij gaf aan dat deze goed vast kunnen zitten....

Wordt vervolgd !
gr
Theo
Theod
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 16 Jul 2014, 22:21
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: wat is dit ?

Berichtdoor vuuren1 » 05 Aug 2016, 01:16

Goed bezig Theo.
We horen het vervolg wel.

Rose koelvloeistof is meestal een long life koelvloeistof die lang mee gaat.
Dan moet wel alles goed zijn doorgespoeld omdat rose en andere kleuren elkaar niet verdragen.

De standaard plug in de motor zit vast met borgmiddel en als je een goed passende ringsleutel gebruikt en er een forse kracht impuls op loslaat moet het goed komen.

De motortemperatuur van tegen 90 graden is wat hoger dan normaal maar als het stabiel lijkt dan is er op dat gebied wss geen probleem..
Als de meter klopt is dat ietwat te hoog, de standaard thermostaat houdt het op 80-85 graden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: wat is dit ?

Berichtdoor Theod » 05 Aug 2016, 21:49

Nou de plug los krijgen viel niet mee, maar uiteindelijk wel gelukt, het hele koelkanaal compleet doorgespoeld totdat er redelijk helder water uitkwam, vervolgens plug erin, water gevuld een goedje bijgemengd, motor gestart en 10 min laten draaien, nu een nachtje laten staan en morgen weer spoelen om vervolgens te vullen met schone koelvloeistof.

Wordt vervolgd

Gr
Theo
Theod
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 16 Jul 2014, 22:21
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: wat is dit ?

Berichtdoor Theod » 08 Aug 2016, 20:14

Enfin, zaterdagochtend vroeg naar de boot en weer spoelen maar, ik dacht voordat ik de koelvloeistof er in doe test ik nog 1 keer met schoon water, vervolgens motor gestart en ..... Jawel weer zwart water, om gek van te worden.

Vervolgens weer de vakman geraadpleegd en adviseerde me om de rubberen manchet die op de warmtewisselaar en koelvloeistof reservoir zat te vervangen, ik twee nieuwe gekocht en weer op weg naar de boot.

Ik dacht laat ik meteen dan maar even naar de warmtewisselaar kijken en jawel .....daar zat het probleem, de bovenkant zat onder de modder, warmtewisselaar schoongemaakt en gecontroleerd of deze lek was, dat was gelukkig niet het geval, alles weer gemonteerd en meteen de slangenklem die om de warmtewisselaar zat vervangen door een extra zware uit voering.

Wederom getest met schoonwater en jawel .....het bleef schoon !!!

Het probleem was dus dat de manchet niet meer goed afdichte waardoor er buitenwater bij de koelvloeistof kon komen, ook ben ik vorige week naar de Rottemeren geweest en aangezien het daar niet heel diep is verklaart dat de modder.

Inmiddels zit er nu koelvloeistof in en alles werkt weer op en top !

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Gr
Theo
Theod
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 16 Jul 2014, 22:21
ligplaats: Rotterdam
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten