dieselfilter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: dieselfilter

Berichtdoor Klaver vier » 02 Aug 2016, 21:38

Menno ik ben ook niet zo van al die regeltjes,maar toch is er een heleboel wel beter van geworden,neem alleen de auto's maar is,er rijd in nederland bijna geen oude rot auto meer.
Ik verkocht mijn vorige boot en de nieuwe eigenaar wilde hem gekeurd hebben,dat is dan ook gebeurd,maar dan krijg je ook van die lullige dingetjes,de gasslang op de gasfles zat met slangklemmen,dit moest met vaste koppelingen en er moest een drukmeter op,ik heb er niet moeilijk over gedaan en het er gewoon opgezet.
In nederland slaan ze alleen altijd een beetje door.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: dieselfilter

Berichtdoor broekie » 03 Aug 2016, 07:38

Wat ik belangrijk vind m.b.t. regelgeving is dat mensen gedwongen worden om wat dieper over de juiste keuze van materiaal en vervaardigen na te denken.
Vaak kun je dingen veel beter en veiliger maken zonder meer kosten en moeite, als je er beter over nadenkt.
Sterker nog, het kost vaak minder geld en moeite als je iets gedegen maakt. Zeker op de lange termijn.

Het secundaire doel van regelgeving is naar mijn mening bedoeld om dit te stimuleren, en niet om te pesten.
Als ik zie wat sommigen aanprutsen in impulsieve vlugge acties, denk ik vaak: Had even rustiger nagedacht of informatie ingewonnen.
Dat had het beter geweest met een langere levensduur.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2545
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: dieselfilter

Berichtdoor vuuren1 » 04 Aug 2016, 00:10

Voor een particulier is er helemaal geen regelgeving.
Hooguit dat de verzekeraar iets vereist maar die volgen geen van allen de CE richtlijnen.

Iemand die een boot keurt kan ergens iets over opmerken maar dat zegt nog weinig over zijn complete kennis pakket.
Er zullen weinig experts (of die zich zo noemen na een cursus van een paar weken) zijn die de complete (én uitgewerkte) CE richtlijnen uit hun hoofd kennen of zelfs thuis maar op de plank hebben staan.
Het kost namelijk serieus geld om aan die kennis te komen.

Nogmaals, die particuliere boot hoeft nergens aan te voldoen, dat een keurmeester onveiligheden signaleert is alleen maar goed als hij weet waar hij het over heeft.

Een drukmeter staat nergens in welke richtlijn dan ook vermeld als zijnde verplicht.
Als de gasfles in een gedegen afgesloten buitenbun staat met ontluchting op het laagste punt mag er zelfs een slangklem op de slang..
Binnen is dat niet toegestaan (bij nieuwe boten..).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: dieselfilter

Berichtdoor broekie » 04 Aug 2016, 09:39

Wat ik bedoel is wat we nu zien bij het topic over de reserve gasfles.
Omdat er regels zijn m.b.t. gas aan boord, gaan mensen toch even harder nadenken en informatie inwinnen.
Of die regels verplicht zijn of niet, maakt niet uit.

Iemand met verantwoordelijkheid gevoel gaat dan niet zomaar wat doen, maar zoekt even verder en dieper over de juiste aanpak.
Met als gevolg dat er meestal een beter resultaat komt voor hetzelfde werk en geld. Er zijn vaak goede tips bij.

De prutsers die daar geen zin in hebben, of waarbij het niets mag kosten, blijven toch prutsen en vliegen af en toe in de fik.
Of ze worden geconfronteerd met allerhande tegenslag door verkeert aangelegde zaken, waardoor ze uiteindelijk meer geld kwijt zijn.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2545
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: dieselfilter

Berichtdoor vuuren1 » 04 Aug 2016, 21:17

Broekie,

Ik ga er een beetje vanuit dat onze forumleden hier zijn aangemeld om ook (van elkaar) wijzer te worden.
Er is dan ook veel na te slaan over allerlei zaken waar een zichzelf bewuste watersporter iets mee kan.
Als dezelfde watersporter toch nog iets wil weten lukt dat vaak ook.

Een prutser komt zichzelf uiteindelijk tegen of is levensmoe en gaat door met prutsen.
Óf de prutser ontdekt dit forum en verandert in een zichzelf bewuste watersporter :)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: dieselfilter

Berichtdoor Arthur » 05 Aug 2016, 09:58

Om even terug te komen op het gebroken kijkglas waar de topic over begon, @Broekie zit in de goede richting, ik ben even bij een oude vriend geweest die net pas terug was van een klus in Italië, hij zij ook dat het meestal komt door te vast aandraaien en de hitte, alles zet uit en dat kan net genoeg zijn om het glas of de kunststof te laten breken.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: dieselfilter

Berichtdoor Arthur » 11 Aug 2016, 12:34

Even een update over de filter, ik heb deze week weer alles gemonteerd en kreeg maar niet de lucht eruit, uit het nippeltje op de filter kwam geen lucht meer, toen nog even op de pomp het ontluchtingsboutje open gehad geen lucht en nog niet aanspringen, toen maar de oude vrachtwagentruck uitgehaald toen alles nog mechanisch was, een voor een de leidingen bij de verstuivers een tandje losgehaald lucht erruit en weer vastgedraaid samen met even doorstarten was genoeg om hem weer aan lopen te krijgen.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: dieselfilter

Berichtdoor aquanaut » 11 Aug 2016, 12:46

Door het filter en of het ontluchtingsboutje op de pomp los te draaien kun je slechts het lage druk gedeelte van je brandstofsysteem ontluchten.
Als er in het hoge druk gedeelte lucht zit kun je blijven "bleeden" en voorpompen tot je een ons weegt.

Het even oplossen van een inspuitleiding is dan de enige oplossing.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: dieselfilter

Berichtdoor Dokkum » 11 Aug 2016, 18:51

Hallo , ik heb het ook eens gehad. Komt van het te strak aandraaien van het glas.
We willen altijd alles muurvast zetten (haha).
Maar het is een beetje als bij filters vervangen (tegen de ring aan en dan nog max. 3/4 slag).
Dokkum
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 02 Aug 2016, 17:16
ligplaats: Grou
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten