Pagina 1 van 2

dieselfilter

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2016, 15:39
door Arthur
Zoals altijd voordat ik de motor start peil ik de olie en kijk er even omheen of alles normaal is, tot mijn verwondering was het kijk glaasje van de diesel filter in drie stukken gebroken en lag in de bilge. Ik dacht eerst aan de temperatuur maar voorgaande jaren was het net zo warm in de zomer.
Ik kan er weer een glazen onder hangen of deze keer een van kunststof.
Heeft iemand van de forum leden zoiets al meegemaakt en hebben de techneuten onder ons er misschien een verklaring voor.

Re: dieselfilter

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2016, 20:12
door broekie
Ons schip is in 2014 CE gekeurd en toen moest het glas van het CAV filter worden vervangen voor een metalen onderkant.
Ik was er niet bij, dus weet niet waarom de keurmeester dit opmerkte.

Een verklaring kan zijn spanningen door temperatuur verschillen.
Te strak aandraaien, veerkracht van de pakking die verloren gaat met de tijd.
Zal wel een samenspel van factoren zijn

Re: dieselfilter

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2016, 20:13
door vuuren1
Volgens CE mag dat niet meer en moet het metaal zijn.

Maar ik heb er geen verklaring voor behalve dat je er een schop tegen hebt gegeven..
Als het kunststof is dan gaan de weekmakers er op termijn uit en verhard het totdat het breekt.

Re: dieselfilter

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2016, 12:15
door Arthur
De glazen en kunstof waterafscheiders worden nog volop in de handel verkocht, zelfs Allpa heeft een instructiefilmpje met een Solé motor waar ze laten zien hoe de filter vernieuwd moet worden.

Re: dieselfilter

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2016, 12:25
door Marie Christina
Naar mij verteld is mag de glazen pot niet meer omdat die bij brand kan barsten.
En dan heb je een open verbinding naar je dieseltank.
Vreemd genoeg mogen de aan- afvoerleidingen wel van (staalversterkt) rubber zijn.

Nou, volgens mij smelt rubber eerder dan glas barst, bij brand.
Maar goed.

Ik vind zo'n glazen pot in elk geval erg prettig.
Kan je zo zien of het filter vies aan het worden is of niet.

Re: dieselfilter

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2016, 14:38
door aquanaut
Marie Christina schreef:Vreemd genoeg mogen de aan- afvoerleidingen wel van (staalversterkt) rubber zijn.

Nou, volgens mij smelt rubber eerder dan glas barst, bij brand.
.


Brandstofslangen die in de MK lopen moeten voldoen aan ISO 7840.
Slangen die hieraan voldoen smelten niet.
De slangen met metaal omvlechting voldoen doorgaans niet aan deze norm!

Aquanaut

Re: dieselfilter

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2016, 19:40
door Marie Christina
Ach, ja mijn bootje voldoet volgens mij aan geen enkele norm. :mrgreen:
Ja, de geniet norm.
Daar voldoet ie op alle fronten aan.
ISO norm: njet.
CE njet.
Rob Geus' Oké keurmerk, zéker niet (ons koelkastje heeft een kapot rubbertje)
Vereniging Nederlandse Huisvrouwen: Ehrm, weet ik eigenlijk niet.
Toch eens vragen.

Re: dieselfilter

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2016, 19:58
door broekie
Het ideale schip dus. :D :D
Als ik terug kijk naar waar we vroeger mee voeren, is het een wonder dat we nog leven!
Of zouden we de lat steeds hoger leggen?

Ik ben me overigens wel bewust dat er zeker veel zaken ten goede zijn verbeterd in de jaren.
Alleen waar ligt de grens van echt noodzakelijk en ver gezocht.

Re: dieselfilter

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2016, 20:38
door Marie Christina
Tuurlijk zij regels goed.
Het stuk tuinslang als gasleiding, wat vroeger zeer algemeen gebruik was, zien we niet meer.
Zo kunnen we nog wel meer dingen verzinnen die we vroeger gewoon deden, maar nu volledig not done zijn.
Maar waarom moet mijn goedgekeurde oranje gasslang óók nog eens door een verzekeraar gekeurd worden?
Waarom moet mijn magnetisch kompas door een erkende kompassteller gecompenseerd worden, terwijl ik met een graadje afwijking ook van lemmer naar hoorn kom? (Of hoeft dat nog niet?)
Ik durf te stellen dat er zat boten rondvaren die geen enkel keurmerk hebben en aan geen enkele norm voldoen waar ik liever op vaar dan op zo'n bestickerde aan alle normen voldoener.
Gewoon omdat ze nog met boerenverstand gebouwd zijn ipv met een normenlijstje in de hand.

Re: dieselfilter

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2016, 21:12
door vuuren1
De CE richtlijnen zijn deels prima en deels onlogisch (of zelfs dom).
Mensen die dat bedenken komen vast niet uit de praktijk ofwel hebben nul ervaring.

Ook motoren die zgn zijn voorzien van CE hebben gewoon brandstofslangen zonder ISO 7840 opdruk.
Dus voldoen ze niet..

Je moet als bouwer een sticker plakken op een plek die jij leuk vindt met de tekst: "Bergplaats reddingsvlot".
Vervolgen hoef je geen reddingsvlot mee te leveren.

Een patrijspoort van de Nieuw Amsterdam heeft geen pleziervaart CE/ISO kenmerk en zou onveilig zijn in een plezierbootje met een D kwalificatie.

Verder is er niks mis mee omdat je als bouwer meer gevrijwaard bent voor aansprakelijkheid als je netjes aan de richtlijnen voldoet.