Hurt koppeling klapt bij inschakelen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Hurt koppeling klapt bij inschakelen

Berichtdoor Gijseerland » 28 Jul 2016, 07:26

Goedemorgen ,
Ik ben in het bezit van een vechtkruiser met een sole mini 48 met bijbehorende keerkoppeling van Hurt,nu is het bekend dat deze koppeling nogal klapt bij het inschakelen ,is dit op een bepaalde manier ook te verminderen door afstellen o.i.d.

Ik hoor graag van jullie
Gijseerland
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 24 Jul 2016, 09:23
ligplaats: Krimpen aan de lek
info:

Re: Hurt koppeling klapt bij inschakelen

Berichtdoor vuuren1 » 28 Jul 2016, 22:23

Nee...
Hoe harder de klap, hoe beter de koppeling is.
Klinkt vreemd maar zo werken die dingen.

Ook niet proberen met het hendel langzamer in te schakelen, dat vinden ze op termijn niet leuk.

Wat wel van enige invloed is is de kwaliteit van de toegepaste demperplaat en de soepelheid van de flexibele koppeling.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hurt koppeling klapt bij inschakelen

Berichtdoor jkos » 29 Jul 2016, 10:15

Dan heb ik wel een hele goede koppeling.
Er is mij al verschillende keren gevraagd wat er met mijn koppeling aan de hand is.
Schakelt overigens gewoon goed, maar die klappen vind ik maar niks.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Hurt koppeling klapt bij inschakelen

Berichtdoor Noordvaarder » 29 Jul 2016, 15:45

vuuren1 schreef:Hoe harder de klap, hoe beter de koppeling is.
Klinkt vreemd maar zo werken die dingen.
Ook niet proberen met het hendel langzamer in te schakelen, dat vinden ze op termijn niet leuk.


Ik dacht ook al,die gaat er wel wreed in.
Maar dat is dus normaal.zo ik begrijp.
Wat ik dan wel vreemd vind is dat het vooruit met een klap gaat,en achteruit eigenlijk niet.

En bij stationair vind ik de keerkoppeling nogal een veel kabaal maken.
Een paar toeren erbij,en het is over.

Ik heb wel gelezen,dat je hem om de 10 minuten even in de drive moet zetten i.v.m de smering van het ding.
Noordvaarder
 

Re: Hurt koppeling klapt bij inschakelen

Berichtdoor vuuren1 » 29 Jul 2016, 21:59

Het harde klappen of het iets minder hard klappen heeft of te maken met slijtage of met de afstelling bij de montage van de keerkoppeling.
Als de ruimte in de vrijstand krap is ingesteld (d.m.v. Shims/dunne vulringen) zal de koppeling hard inschakelen.
Voor- en achteruit hebben ieder hun vulringen.

Bij meer speling zit er meer olie tussen wat moet worden weggedrukt tijdens inschakelen.
Dan is de inschakeltijd een fractie langer en de klap iets zachter.
(een koude koppeling schakelt ook iets tammer omdat de olie nog niet is opgewarmd)

ATF olie is voorgeschreven, al werd lang geleden motorolie voorgeschreven voor de mechanische Hurth koppeling.

Achteruit heeft ook een andere vertraging dan vooruit en de schroef vraagt minder koppel in achteruit, dat kan ook zachter schakelen verklaren.

Bij stationair is het bij een Hurth meestal niet de keerkoppeling die rammelt maar de demperplaat van de motor.

Het langer stationair in de vrijstand draaien is wat overdreven als het gaat om opvallende slijtage.
In theorie kan bij er bij een strak afgestelde/gemonteerde Hurth in de vrijstand wat minder olie tussen de platen zitten waardoor de ruwheid iets afneemt.
Als de koppeling volgens specificaties is gemonteerd en met de bijbehorende toleranties is er niks loos.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten