Beluchter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Beluchter

Berichtdoor HermanT » 26 Jul 2016, 11:18

Na alle afgrijslijke verhalen gelezen te hebben over hevelen en waterslag ben ik even op onderzoek uitgegaan naar de situatie van mijn Indenor.
Ik zie een beluchter zitten, met een slangetje naar de wisselaar. Ik kan dit type nergens terugvinden op Internet.
De verchroomde dop kan ik losdraaien.
Iemand bekend met dit type beluchter?

Voorts zou ik nog willen vragen: het betreft een Indenor DTP-40. Maar ik lees ook veel over XD85, XDP enz. Kan iemand zien welk type het precies is?
Het typeplaatje zou op of boven de motorsteun LV moeten zitten, maar daar kom ik onmogelijk bij.

Vriendelijke groet,
Herman

Afbeelding
Afbeelding
Excellent 900 "ORION"
fotograaf in ruste, maar niet zo rustig
Gebruikers-avatar
HermanT
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 14 Nov 2015, 08:28
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Heerenveen
info:

Re: Beluchter

Berichtdoor vuuren1 » 26 Jul 2016, 22:58

Als het een DTP-40 is dan is het (uit mijn hoofd) een XDP-88 Peugeot Indenor basismotor.
Ook de foto wijst daar op.
Het motorplaatje zit onder de brandstofpomp aan BB kant.

Deze (heel oude) beluchter is mogelijk onbetrouwbaar maar de functie is beluchten / het breken van hevelwerking.
Als het ding van binnen schoon is en er is niks verstopt dan kan hij goed voldoen.
Eigenlijk is iedere (ook nieuwe) beluchter toch een potentieel gevaar als er vuil in komt of een klepje/kogeltje/rubbertje blijft plakken.
Het devies is om na het stoppen van de motor altijd de koelwater inlaatkraan te sluiten!

Het klopt dat veel motoren overlijden en/of veel onkosten krijgen als er sprake is (geweest) van hevelwerking.
De kans op hevelwerking is alleen nihil als het waterinjectiepunt naar de uitlaat voldoende boven de waterlijn zit.
Dan moet een DTP motor ongeveer aan dek staan omdat dit injectiepunt zich onder de helft van de motorhoogte bevindt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Beluchter

Berichtdoor HermanT » 27 Jul 2016, 08:21

vuuren1 schreef:Als het ding van binnen schoon is en er is niks verstopt dan kan hij goed voldoen.

Het devies is om na het stoppen van de motor altijd de koelwater inlaatkraan te sluiten!

.


Ga dat ding dan maar eens goed bekijken en schoonmaken.
Kraan vaak moeten bedienen is een beetje lastig, Ik heb twee motorluiken (super geisoleerd) en moet dan met een arm langs de warme motor naar beneden.
Eens zien of ik daar iets op kan bedenken zodat ik de kraan wat makkelijker kan sluiten.

hartelijk dank voor je comm.
Groet
Herman
Excellent 900 "ORION"
fotograaf in ruste, maar niet zo rustig
Gebruikers-avatar
HermanT
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 14 Nov 2015, 08:28
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Heerenveen
info:

Re: Beluchter

Berichtdoor pleysant » 27 Jul 2016, 13:45

Elektrisch via contact?

Vrg,Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Beluchter

Berichtdoor HermanT » 27 Jul 2016, 18:40

vuuren1 schreef:Deze (heel oude) beluchter is mogelijk onbetrouwbaar maar de functie is beluchten / het breken van hevelwerking.
Als het ding van binnen schoon is en er is niks verstopt dan kan hij goed voldoen.
.


Als ik het systeem goed begrijp, zou ik dat slangetje wat nu naar de oude beluchter gaat, ook via een huiddoorvoer, ruim boven het niveau van de wisselaar, naar buiten kunnen brengen
en dan heb ik niet meer het risico van een eventueel vastzittend ventiel? dus veiliger?
Zal dan wel minder koelwater door de uitlaat krijgen.
Excellent 900 "ORION"
fotograaf in ruste, maar niet zo rustig
Gebruikers-avatar
HermanT
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 14 Nov 2015, 08:28
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Heerenveen
info:

Re: Beluchter

Berichtdoor vuuren1 » 27 Jul 2016, 22:09

Dat klopt, echter zal er dan ook minder koelwater door de warmtewisselaar gaan en dat is juist een heel bekend probleem bij juist deze motoren..
Dat is al te krap als je harder wilt varen, dan loopt de temperatuur op.
Dus niet doen.

De kraan kan ook elektrisch maar ik raad je sterk aan om de kraan toch altijd te sluiten als je niet vaart.
Vroeg, later (of bij veel geluk niet) gaat het mis en kost het je een motor.

Ik verkoop graag zoveel mogelijk motoren maar ben ook watersporter en weet dat jij niet zit te wachten op dergelijke onkosten ;)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Beluchter

Berichtdoor HermanT » 28 Jul 2016, 07:57

vuuren1 schreef:De kraan kan ook elektrisch maar ik raad je sterk aan om de kraan toch altijd te sluiten als je niet vaart.
Vroeg, later (of bij veel geluk niet) gaat het mis en kost het je een motor.



Ik ga eens rondneuzen naar een electrische kraan, bekrachtigd via contactslot. Dat lijkt me het meest voor de hand liggend
Excellent 900 "ORION"
fotograaf in ruste, maar niet zo rustig
Gebruikers-avatar
HermanT
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 14 Nov 2015, 08:28
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Heerenveen
info:

Re: Beluchter

Berichtdoor Blacktoppie » 11 Aug 2016, 23:29

typeplaatje zit bij mij idd ook linksvoor, als je je hoofd er niet tussen kan steken kan je ook een fotocamera of een telefoon met camera er bij houden en een paar foto's schieten. er is er altijd wel 1 die lukt.

type nummer is dacht ik xdp 4.88

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1176
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Beluchter

Berichtdoor vuuren1 » 12 Aug 2016, 00:02

De XDP-88 is de op 1 na oudste Indenor versie.
De xd-85 is de eerste en stamt uit ca. 1958.
Daarbij heeft men een 3 tal verschillende brandstofpompen toegepast maar daarna is alles uitgevoerd met een DPA pomp.

Het type is niet zo spannend om te weten omdat Indenor tot de introductie van de XD-2 in principe hetzelfde is opgebouwd, alleen is de cilinderinhoud in de tijd iets opgehoogd.
Tot de XD-2 is de motor uitgevoerd met natte cilindervoeringen met de bekende rubber pezen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten