Via oliepeilstok olie gevuld

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Via oliepeilstok olie gevuld

Berichtdoor Sunny » 22 Jul 2016, 03:43

Korte vraag; kan het kwaad dat de olie via het oliepeilstok gat is bijgevuld?
Via de normale opening duurde het ontzettend lang dat het überhaupt ging zakken. Ik neem aan dat alles in verbinding staat...
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: Via oliepeilstok olie gevuld

Berichtdoor Marie Christina » 22 Jul 2016, 08:51

Afgezien van het feit dat ik me afvraag hoe het je gelukt is om door dat dunne pijpje olie te gieten (volgens mij past er nog geen trechterje in) voorzie ik geen problemen.
Als je het bovenin giet komt het uiteindelijk ook daar beneden terecht.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Via oliepeilstok olie gevuld

Berichtdoor Klaver vier » 22 Jul 2016, 10:33

Er klopt iets niet als het door je peilstok opening wel zakt en door de vulopening niet.
Eigenlijk kan dat gewoon niet het gat van de peilstok is immers veel kleiner.
Maar als het gelukt is is het prima kwaad kan het niet,maar het klopt ook niet
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Via oliepeilstok olie gevuld

Berichtdoor Sunny » 22 Jul 2016, 13:27

De oude olie heeft de monteur eerst via de oliepeilstok opening eruit gepompt. Daarmee heeft hij de 'ik noem het maar even' omhulsel waar de stok in zit eruit gehaald. Datzelfde is natuurlijk ook gebeurd bij het bijvullen. Wellicht dat de opening daarmee groter is. Ik opperde het zelf als idee om door het oliepeilstok te doen omdat het niet snel wegzakte, toen zei hij dat het opzich geen slecht plan was. Bij bijvullen zag je ook luchtbellen ontstaan in de opening wat niet snel ging dus toen dacht ik al dat het snor zat en het in verbinding staat. Ik las net dat er nog een extra opening zit op de cilinderkop zelf om bij de vullen. Hij heeft er 2.5 liter in gedaan kan proberen om via dit gat nog een halfje toe te voegen.
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: Via oliepeilstok olie gevuld

Berichtdoor Marie Christina » 22 Jul 2016, 13:47

Klopt, bovenop de motor zit een dop.
Als het goed is staat hier zelfs het woordje "Oil" in gestanst.
Dit om te voorkomen dat je bij motoren met een gesloten koelsysteem geen olie in het koelvloeistofreservoir giet. (en andersom)
Want dat zou een heel "leuk" effect geven......

En het klopt ook dat het even tijd nodig heeft om door te zakken.
Natuurlijk moet het niet blijven staan, dan is er echt iets aan de hand, maar dat het even moet zakken is heel normaal.

P.S.: dat "omhulsel" heet een peilkoker.
P.S.2: hieronder een link naar het instructieboekje (PDF) van je motor.
Staat vol met tips als deze.
Altijd handig om te hebben, bespaart je de kosten van een monteur voor een simpel klusje als olie verversen.
http://www.boatservicehaarlem.nl/volvo_md-1b-2b-3b.pd
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Via oliepeilstok olie gevuld

Berichtdoor Klaver vier » 22 Jul 2016, 19:38

Als een monteur nog niet weet hoe je olie bij moet vullen, kan hij beter geen monteur genoemd worden maar prutser
Gr René Geen monteur maar ik weet wel hoe je olie bijvuld, niet door de peilstok
Klaver vier
 

Re: Via oliepeilstok olie gevuld

Berichtdoor Sunny » 22 Jul 2016, 20:47

Dank voor de link en idd OIL staat erop, dan via dit kanaal.

René zoals je kon lezen zat hij goed met het vullen, handleiding geeft overigens meerdere opties om bij te vullen.
Alleen omdat het zo verrekte lang duurde , stelde ik zelf voor om via de oliepeilstok opening te doen heeft hij geprobeerd met succes. Mij ging het er even om om zeker te zijn dat dit kan. En dat blijkt. Dank voor de reacties!
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: Via oliepeilstok olie gevuld

Berichtdoor eagle » 23 Jul 2016, 00:32

Olie vullen bij VP MD 2b

Via oliedop; die zit gemonteerd tegen de aandrijving van de handstart. De dop is tevens carterventilatie, die getimed wordt door het tandwiel van de handstart. Bij langzaam doorlopen van de olie de motor in een andere stand zetten.

Via een van de pluggen in een kleppendeksel. Gaat snel.

Via de peilstok opening; erg klein, wil niet, is ca 8 mm.

Er is geen peilstoktunnel! De peilstok steekt in het aanzuigfilter. Bij vroege types kan die er uitgedraaid worden; daartoe is er een vierkant aangebracht, waarop een steeksleutel past. De ontstaane opening is groot genoeg om snel te vullen.

LET OP!! Filter en peilstok zitten in de zuigleiding van de oliepomp: Elk lekje zorgt voor lucht aanzuiging, en daardoor wegvallen van de oliedruk. Bij een MD 2b kost dat gegarandeerd het voorste krukaslager...
Onder de kop van het aanzuigfilter MOET een nieuwe koperring!

Bij deze motoren kwam om genoemde reden vaak krukasschade voor; ingewijde monteurs letten goed op nauwkeurige montage, maar gebruikers realiseerden zich het gevaar niet..
Al vrij snel heeft Volvo Penta de vorm van de filterkop gewijzigd van vierkant naar een conus met vier gaatjes, waarop geen enkel gereedschap vat krijgt, behalve een speciale sleutel voor Volvo Penta dealers.

De peilstok wordt ingeschroefd; Om dezelfde reden moet die ook luchtdicht zijn. Daartoe zit er een rubber ringetje onder de knop van de peilstok: Dat MOET er zijn!!

Geldt ook voor MD 11c..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Via oliepeilstok olie gevuld

Berichtdoor Sunny » 23 Jul 2016, 01:01

Hoi eagle,

De carterventilatie (metalen dop met inkepingen voor je vingers om grip te hebben) is de opening waar het eerst getracht is om olie te vullen. Hier heeft hij geloof ik geen nieuwe ring/pakking tussen gedaan.
Verder de oliefilter vervangen. Ik zal morgen zelf even checken of de rubberen ring van de oliestok onder de draaiknop zit.
Wat mij wel even zorgen maakt is de aanzuigfilter koperenring. als die tunnel wat jij zegt er niet is en dus eigenlijk de aanzuigfilter naar buiten heeft gehaald, is er dan reden tot zorgen? Er is verder niks veranderd of vervangen mbt ringen.
In de handleiding staat overigens ook dat dit de manier is om de oude olie eruit te pompen. Dit namelijk door de oliezeef eruit te halen en wordt gezegd; let op dat de afdichtingen van het oliezeefje in orde zijn. Is dit wat je bedoelt met aanzuigfilter? Of bedoel je iets anders?
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: Via oliepeilstok olie gevuld

Berichtdoor eagle » 23 Jul 2016, 01:35

Sunny schreef:De carterventilatie (metalen dop met inkepingen voor je vingers om grip te hebben) is de opening waar het eerst getracht is om olie te vullen. Hier heeft hij geloof ik geen nieuwe ring/pakking tussen gedaan.


Daar zit een brede rubberring onder, die er niet zomaar af kan. Hoeft geen nieuwe op..

Sunny schreef:In de handleiding staat overigens ook dat dit de manier is om de oude olie eruit te pompen. Dit namelijk door de oliezeef eruit te halen en wordt gezegd; let op dat de afdichtingen van het oliezeefje in orde zijn. Is dit wat je bedoelt met aanzuigfilter? Of bedoel je iets anders?


Nee hoor; Aanzuigfilter en oliezeef is hetzelfde ding, een pijp-achtige kopergaasfilter met een messing kop met schroefdraad, waarmee hij in het blok geschroefd zit. En daar moet die koperen ring tussen..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten