door vuuren1 » 21 Jul 2016, 00:00
Ook als scheepsdiesels verkochte motoren zoals VW marine, Lombardini, Volvo en nog een paar hebben inmiddels een timing belt.
Alleen de meer eenvoudige en van industriemotoren afgeleide dieselmotoren zijn voorzien van 'ouderwetse' tandwielen.
Dat heeft mijn voorkeur.
Er zijn opvallende verschillen tussen VW automotoren en VW industriemotoren,
Bij de industrieversie is de distributie riem opvallend zwaarder uitgevoerd.
Vervangen bij de industrieversie mag na 5000 uur of als je bang bent na een jaar of 12-15.
Bij een auto uitvoering moet dat veel eerder.
We hebben recent een riem uit 2002 vervangen bij een VW industrie uitvoering, die zag er nog perfect uit.
In een boot heeft de riem minder te lijden en draait meestal met een constant toerental, dat scheelt in de slijtage.
Ik lees nergens iets over het vervangen van de spanrol, dat moet wel meegenomen worden bij het wisselen van de riem.
Groet, Hans van Vuuren