Lister diesel inboard lekt olie

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Lister diesel inboard lekt olie

Berichtdoor Tim29 » 17 Jul 2016, 17:48

Geachte lezer,

Onlangs heb ik een stalen vlet gekocht met een Lister 1 cilinder diesel. Helaas lekt hij ergens olie. Tijdens het varen zie ik de olie bij de koelribben druppelen. Ook zitten er allemaal oliespetters op een hele specifieke plek op de zijkant van de boot (ter hoogte van het vliegwiel). Ik vind het niet erg om af en toe wat te poetsen (is en blijft een oud motortje) maar als na 1,5 uur mijn hele boot onder de olie zit wordt ik daar niet echt gelukkig van.

Kan iemand mij vertellen waar de olie vandaan komt an wat ik er aan kan doen om het te verhelpen?

Neem gerust contact met mij op voor foto's.

bij voorbaat dank,

Tim Boven
(06-57220077)
Tim29
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 15 Jul 2016, 19:21
ligplaats: Lelystad
info:

Re: Lister diesel inboard lekt olie

Berichtdoor Marie Christina » 17 Jul 2016, 18:23

Tja, Engelse motor.
Die schijnen altijd te lekken. :D
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Lister diesel inboard lekt olie

Berichtdoor vuuren1 » 17 Jul 2016, 20:37

Marie Christina schreef:Tja, Engelse motor.
Die schijnen altijd te lekken. :D


Dat klopt.. :D

Maar een (goede) Lister valt wel mee.
Deze Lister valt niet mee en lekt bij het vliegwiel (waarschijnlijk de krukas keerring) en ook boven omdat er olie langs de koelribben loopt.
Een luchtgekoelde motor dus.

In het gunstigste geval is de lekkage van boven van de klepdeksel pakking, dat is eenvoudig.
Als de lekkage ergens bij de cilinderkop pakking vandaan komt is het minder..
Een lekkende krukas keerring aan de vliegwielzijde is minder, dan moet er veel uit elkaar omdat deze afdichting zeer waarschijnlijk in de hoofdlager kappen zit in 2 delen.
Meestal een soort vilt.

Bij elkaar sluit ik niet uit dat de motor boven en onder open moet, dat is geen werk voor een gemiddelde doe het zelver.
Of die motor het nog waard is betwijfel ik omdat een dermate ernstige vorm van lekkages vaak inhoudt dat de rest ook niet best is.
Zelfs als je de krukasafdichting vervangt wil dat niet zeggen dat de lekkage daar over is omdat de hoofdlagers mogelijk zo veel slijtage hebben dat de krukas niet meer is gecentreerd.

Jammer dat je niet goed hebt opgelet tijdens de proefvaart bij aankoop.
Als je de boot net hebt is deze klacht niet van vandaag of gisteren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Lister diesel inboard lekt olie

Berichtdoor varg » 17 Jul 2016, 20:51

1 cilinder listertjes zonder kk zijn te kust en te keur te koop.
Vervang het machientje door een droge en haal de oude uit elkaar voor reserve onderdelen en om van te leren.
Ik heb de mijne voor 75,- gulden gekocht. Ze komen veel van oude melkmachines en als lier-motor of achter een waterpompje vandaan. met kk zijn ze duurder. Je hebt de kk al ...dat scheelt.
http://link.marktplaats.nl/m1052553090 er staat ook nog een SR1 met elektrische start voor €300,-
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten