Kopschroef vetus

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Kopschroef vetus

Berichtdoor christiaanschoon » 11 Jul 2016, 20:45

Ik heb een vraag over een kopschroef van vetus
Hij maakt nu opeens meer toeren en heeft nog maar een kwart kracht .
de breekpin heb ik gecontroleerd en ook in de motor maar ja wat zou het kunnen zijn
Alvast bedankt
christiaanschoon
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Apr 2016, 17:53
ligplaats: Werkendam
info:

Re: Kopschroef vetus

Berichtdoor jkos » 11 Jul 2016, 20:55

Kwart van de kracht en meer toeren, dat betekent minder weerstand/rendement.
Misschien zit er iets in je boegschroef,of iets voor je rooster, een plastic zak of zo.
Als hij wel zijn toeren maakt maar niet zijn kracht levert zit het in de schroef of de aanzuiging/pers
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Kopschroef vetus

Berichtdoor Jan Huibers » 11 Jul 2016, 20:57

christiaanschoon schreef:de breekpin heb ik gecontroleerd en ook in de motor maar ja wat zou het kunnen zijn


En ook in de motor? En waar zit de breekpen dan?

Ik neem aan dat je de boot het water uit gehaald hebt en het schroefje eraf gehaald hebt zodat je de breekpen controleren kon....
Meestal gebeurt er nothing nada noppes meer als de breekpen gebroken is, ook niet een kwart kracht.
Is het staartstukje nog heel?
Ik heb nog niet zolang geleden gehad dat een bijna nieuw staartstuk van een hydraulische 95kgf verrot draaide, dat controleer je als volgt:
Boot droog zetten
Schroefje demonteren
Asje beetpakken en eraan trekken en tegelijkertijd draaien
Voel je axiale speling in het asje? En/of tandjes poetsen?
Dan koop je een nieuw staartstukje bij meneer den Ouden.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Kopschroef vetus

Berichtdoor vuuren1 » 11 Jul 2016, 21:00

Er zal waarschijnlijk iets in de schroef zitten of de schroef heeft schade.
Als de tunnel teveel weerstand heeft door een obstakel mag de motor niet harder gaan lopen, integendeel; de schroef + motor worden dan hoger belast.

Indien er een breekpen stuk is is de stuwkracht volledig verdwenen.
Meerdere types van Vetus hebben zowel een breekpen onder de motor als ook in de schroefas.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Kopschroef vetus

Berichtdoor Jan Huibers » 11 Jul 2016, 21:09

vuuren1 schreef:Meerdere types van Vetus hebben zowel een breekpen onder de motor als ook in de schroefas.


Jaaa klopt, maar dat is meer een soort slipkoppeling. Die treed in werking wanneer iets zich langzamerhand in de schroef werkt zoals een stuk touw of plastic. Dan staat de schroef niet in 1 klap stil waardoor de breekpen in de as eraan gaat maar dan gaat de slipkoppeling slippen.

Maar ook dan, uit het water met die boot en kijken wat er in de tunnel zit.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Kopschroef vetus

Berichtdoor christiaanschoon » 11 Jul 2016, 21:15

Ik ben de strand op gevaren en in het water geweest geweest en ik heb gevoeld en een zit niks in en me schroef is ook niet kapot en de breekpin bij de schroef ook niet.
Dus ik ben bang dat het dan in de staartstuk zit of kan het ook aan de motor leggen
christiaanschoon
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Apr 2016, 17:53
ligplaats: Werkendam
info:

Re: Kopschroef vetus

Berichtdoor vuuren1 » 11 Jul 2016, 21:18

@Jan
Neeee, dat zijn echt 2 breekpennen.
Ik was een keer zo slim om een landvast niet te zekeren en die kwam in de tunnel (55 kgf type).
Eerst: De motor eraf, breekpen goed.
Toen een duik en de schroef er af: breekpen stuk.
Hij deed dan ook helemaal niks meer omdat de schroef lekker stil bleef staan.


@Christiaan
Als het in de staart zit zou je dat moeten kunnen horen.
Of jij hebt er een met een slipkoppeling die bij belasting doorslipt.
Een defecte motor gaat niet harder draaien en tevens minder presteren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Kopschroef vetus

Berichtdoor christiaanschoon » 11 Jul 2016, 21:23

Ik heb ook zo 55kgf 4 pk geloof ik maar het is al een oude van vetus maar heeft het altijd goed gedaan en ik weet niet of er een slip in zit en de staartstuk hoor ik niks vreemd aan alleen dat de motor harder draait nu en weinig kracht
christiaanschoon
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Apr 2016, 17:53
ligplaats: Werkendam
info:

Re: Kopschroef vetus

Berichtdoor jkos » 11 Jul 2016, 22:14

De oude Vetus 55kgf heeft 2 breekpennen: een tussen tussen de overbrenging tussen motor en staartsuk, en een breekpen op de schroefas tussen de as en de schroef.
Hoe ik dat weet?, ik heb er zelf een.
Waarschijnlijk is de aandrijving tussen je motor en het staartstuk kapot.
Als je de bouten losmaakt en de e motor optilt kun je het direct zien.
Nieuwe pen erin en terug plaatsen, probleem opgelost
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Kopschroef vetus

Berichtdoor vuuren1 » 11 Jul 2016, 22:33

Als er een breekpen door is dan draait de schroef niet meer mee en is er geen stuwkracht.
Wel gaat de boegschroefmotor dan aan de haal omdat het een seriemotor is die onbelast op hol gaat (en uiteindelijk ook stuk gaat).

Cristiaan schreef eerder dat de breekpen binnen heel is.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten