Kopschroef vetus

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Kopschroef vetus

Berichtdoor jaccomiranda » 12 Jul 2016, 09:23

Motor eraf halen en met de hand de as van het staartstuk draaien. Buiten iemand de schroef beethouden en voelen. Als je de schroef beethoud mag je de as niet kunnen draaien. Zo testte ik altijd of het staartstuk nog goed was.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Kopschroef vetus

Berichtdoor christiaanschoon » 12 Jul 2016, 13:26

Oke dat zou ik nog kunnen doen dat iemand de schroef beetje houd en binnen er aan draaien
en toen de motor eraf was heb ik wel aan de asje gedraaid van de schroef die ging heel licht
christiaanschoon
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Apr 2016, 17:53
ligplaats: Werkendam
info:

Re: Kopschroef vetus

Berichtdoor christiaanschoon » 13 Jul 2016, 22:03

Waarschijnlijk zit het in de motor want nu doet die soms niks en dan weer ff wel en de andere kant op blijft die zwak
christiaanschoon
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 07 Apr 2016, 17:53
ligplaats: Werkendam
info:

Re: Kopschroef vetus

Berichtdoor vuuren1 » 13 Jul 2016, 22:14

Misschien maakte de motor niet meer toeren maar had je het begrepen als een ander geluid?
Een ander geluid kan lijken op meer toeren maar het kan ook zijn dat de motor andere geluiden produceert door een defect in de motor.

Als (en mits) je de staart hebt gecontroleerd en die is goed bevonden dan zou ik de opgenomen stroom van de motor eens (laten) meten.
De opgenomen stroom vertelt je iets over het opgenomen en ook afgegeven vermogen van de motor.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Kopschroef vetus

Berichtdoor GilbertW » 13 Jul 2021, 12:23

Zo te lezen heb ik dezelfde kopschroef/boegschroef van Vetus. 24V systeem

Nu breekt de breekpen (onder water) al voor de derde keer af in een maand. Ik kan niks bijzonders vinden in de tunnel, breekpen is exact qua maat. Zie foto de schroef.

Eerste keer heb ik de boot in een kraan gehangen, tweede keer in het water vervangen. Nu morgen maar weer duiken, maar wat zie ik over het hoofd?

Afbeelding
Afbeelding
GilbertW
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 03 Jun 2017, 10:31
ligplaats: Alkmaar
info:

Re: Kopschroef vetus

Berichtdoor FKZ » 13 Jul 2021, 14:57

Waar vaar je ligt daar veel troep in het water. Boegschroef niet gebruiken bij zichtbaar takken zakken of andere meuk in het water. Vaar je veel op plekken waar dat wel zit dan rooster ervoor maken. Als er dan een zak tegen het rooster komt is je stuw kracht weg maar niks stuk.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten