Ik zou eerst eens kijken of er een thermostaat in de motor zit en of die eventuele thermostaat werkt (testen).
Het blijft, gezien de omschrijvingen een beetje een vaag verhaal mbt deze motor.
Ten eerste blijkt er een interkoelsysteem van Martec te zijn verwijderd (waarom?).
Ten tweede lijkt de motor vooral niet warm te worden / of ook maar in de buurt te komen van een normale bedrijfstemperatuur welk bij direct gekoelde motoren past.
Vooralsnog een suggestief voorbeeld (maar niet ondenkbaar):
Ik kan mij voorstellen dat een motor met interkoeling problemen geeft en te heet wordt.
Dan haal je de interkoeling weg, ook de thermostaat en zet je het hele verhaal op buitenwater.
Dat kost behalve wat demonteren van onderdelen niks en de motor lijkt weer te functioneren (is vooral voor de verkoop interessant..).
Waarom zou iemand zoiets doen?
- Bij een scheur in de cilinderkop.
- Bij doorgeroeste koelkanalen.
- Om de boot te kunnen verkopen met verborgen verbreken.