Verschil MD2B en MD11C ??

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Verschil MD2B en MD11C ??

Berichtdoor vuuren1 » 09 Jul 2016, 18:51

Ik zou eerst eens kijken of er een thermostaat in de motor zit en of die eventuele thermostaat werkt (testen).

Het blijft, gezien de omschrijvingen een beetje een vaag verhaal mbt deze motor.
Ten eerste blijkt er een interkoelsysteem van Martec te zijn verwijderd (waarom?).
Ten tweede lijkt de motor vooral niet warm te worden / of ook maar in de buurt te komen van een normale bedrijfstemperatuur welk bij direct gekoelde motoren past.

Vooralsnog een suggestief voorbeeld (maar niet ondenkbaar):
Ik kan mij voorstellen dat een motor met interkoeling problemen geeft en te heet wordt.
Dan haal je de interkoeling weg, ook de thermostaat en zet je het hele verhaal op buitenwater.
Dat kost behalve wat demonteren van onderdelen niks en de motor lijkt weer te functioneren (is vooral voor de verkoop interessant..).

Waarom zou iemand zoiets doen?
- Bij een scheur in de cilinderkop.
- Bij doorgeroeste koelkanalen.
- Om de boot te kunnen verkopen met verborgen verbreken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Verschil MD2B en MD11C ??

Berichtdoor Vronsky » 11 Jul 2016, 09:17

Ik heb de motor temp nog eens opgemeten dit weekend.
Hierbij wat ik meet met zo'n laser temp meter na dik 1 uur varen op ca. 1700 toeren >

----------------------------
Cilinderblok
Voor: 72C
Aachter: 66C

Klepdeksels
V: 65C
A: 56C

Thermostaat huis: 41C

Uitlaatspruitstuk ter hoogte van koppeling met rubber slang naar uitlaat doorvoer in romp: 70C

Prop seal: 45C
--------------------------------------------

Behalve die temp meter die weinig uitslaat, kan ik toch weinig problemen herkennen.
Die knik in de koelslang is inderdaad niet gezond: ga proberen zo'n flexi radiator slang te vinden.

Onderstaand nog wat beelden van de koelwaterleiding onder het spruitstuk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vronsky
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 19 Jan 2016, 10:42
ligplaats:
info:

Re: Verschil MD2B en MD11C ??

Berichtdoor vuuren1 » 11 Jul 2016, 21:24

De genoemde temperaturen zijn niet 'handwarm' dat hou je niet langer dan een paar tellen vast.
Tevens is alles boven de 60 graden met directe koeling te hoog en veroorzaakt ketelsteen in het koelsysteem.
Dit isoleert de koelkanalen waardoor de motor steeds warmer wordt en uiteindelijk veel te heet wordt door de opgebouwde laag van blijvende hardheidsvormers (kalk etc.).

Er moet dus een thermostaat in die er voor zorgt dat de motor onder de 60 graden blijft.
Als dat niet lukt is de boel al verkalkt en/of is er iets anders aan de hand met dit omgebouwde koelsysteem.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Verschil MD2B en MD11C ??

Berichtdoor eagle » 11 Jul 2016, 23:13

Het stuk slang tussen de T koppeling en het thermostaathuis is de bypassleiding.
Als er een Martec koeler is, wordt deze slang afgeplugd door er een plastic stop in te drukken.

Na verwijdering van Martec, dus terug naar buitenwaterkoeling, moet die plug weer verwijderd worden!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Verschil MD2B en MD11C ??

Berichtdoor Vronsky » 13 Jul 2016, 15:28

Ik zal het koelcircuit eerdaags eens gaan inspecteren met mijn nieuwe Android endoscoop camera >
http://www.dx.com/p/6-led-5-5mm-lens-android-endoscope-inspection-borescope-black-1-5m-428085#.V4ZBQPmLSM8
Zal proberen een filmpje of beelden hiervan te tonen hier.

:lol: :lol:
Vronsky
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 19 Jan 2016, 10:42
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten