Verschil MD2B en MD11C ??

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Verschil MD2B en MD11C ??

Berichtdoor Vronsky » 06 Jul 2016, 15:26

Ik ontdek recent dat er geen MD2B maar een MD11C motor in m'n bootje zit... :oops:
Dingen lijken uiterlijk sprekend op elkaar: visueel onderscheid zit 'm in de Dynastart (MD2B) of startmotor (MD11C)
zijn er nog andere grote verschillen ??

Groet,
V.
Vronsky
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 19 Jan 2016, 10:42
ligplaats:
info:

Re: Verschil MD2B en MD11C ??

Berichtdoor eagle » 06 Jul 2016, 19:25

jazeker!

De cilinderconstructie is anders.

Bij de MD2B loopt de zuiger in de casting, dat is het vierkante gietstuk waarvan er twee op de krukkast staan.
Bij revisie wordt er opgeboord, en de zuiger wordt vervangen door een met overmaat. (kan twee keer..)
Deze cilindercastings hebben een voetpakking. (meerdere diktes ivm compressieverhouding)
De koppen hebben 6 kopbouten; 4 x M12, 2x M10

Zowel Dynastart als ook startmotor komt voor.
Stopzetter is de toerenheboom-aanslagbout; Die is verend. Een tweede kabel trekt de hefboom tegen de veer in, naar'0" toeren.
Impellerpomp is johnson F35, kleine as, flensmontage met pakking, deksel 6 boutjes, inchmaten; As 1/2" (12,7! )
Handstart is anders.
Keerkoppeling is type RB.(alleen de laatsten hebben de MS)
Vermogen: 25 PK



Bij MD 11 zijn er natte bussen (liners)
Bij revisie wordt de liner en de standaard zuiger vervangen. (geen overmaat leverbaar)
Geen voetpakking, maar 'o' ringen .(hoge temp versie!) Shims voor compressie-afstelling.
4 kopbouten M12

Altijd startmotor en dynamo SEV marchal 35 A borstelloos.
Stopzetter door drukstift tegen de regelstang richting 'o' gr
Impellerpomp F35 grote as, kikkermontage met 'o' ring. Deksel met 4 boutjes. Metrisch, as 12mm!
Latere geen handstart meer, en ook geen decompressiehandle.(dan alu kleppendeksel i pl v gietijzer)
Altijd Kk MS. (MD 11D: Kk MS2/7gr.)
Vermogen: 23 PK

Fundatiematen zijn anders!!

En nog kleine details..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Verschil MD2B en MD11C ??

Berichtdoor Vronsky » 06 Jul 2016, 22:36

...nou begin ik weer te twijfelen !
Ook de MD2B heeft een startmotor gehad, en de MD11C toch ook een impeller-deksel met 6 boutjes zoals op mijne: (http://www.marinepartseurope.com/nl/volvo-penta-explosietekening-7742230-26-15112.aspx)

De aansluiting voor de zwengel van het handstart-mechanisme zit echter schuin boven het vliegwiel: dat heeft volgens de tekeningen op MarinePartsEurope alleen de MD2B. Bij de MD11C zit de aansluiting dicht bij de motorolievuldop.

Ik zal het typeplaatje maar eens gaan zoeken.... :?
Vronsky
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 19 Jan 2016, 10:42
ligplaats:
info:

Re: Verschil MD2B en MD11C ??

Berichtdoor eagle » 06 Jul 2016, 23:23

Vronsky schreef:en de MD11C toch ook een impeller-deksel met 6 boutjes zoals op mijne


Niet op de MD 11 C, wel op de MD 11 D

Kijk op een cilinderkop aan BB zijde, waar het luchtfilter zit: Zijn daar naast het kleppendeksel 2 kopbouten te zien? Dan is het een MD 2B.

Zijn er op die plaats 2 platte vlakjes; MD 11C

Typeplaatje: Aan BB zijde op de krukkast, tussen/boven oliepeilstok en oliedrukschakelaar..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Verschil MD2B en MD11C ??

Berichtdoor Vronsky » 07 Jul 2016, 10:05

MD2B dus toch >>

Afbeelding

Motornummer is: 29272
Is er ergens een database met configuratie gegevens ?

THANKS,
V.
Vronsky
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 19 Jan 2016, 10:42
ligplaats:
info:

Re: Verschil MD2B en MD11C ??

Berichtdoor eagle » 07 Jul 2016, 19:45

Inderdaad; MD 2B..

Op deze motor heeft een tweekringkoelsysteem type Martec gezeten; De twee steunen voor de warmtewisselaar zijn nog te zien aan het uitlaatspruitstuk.

Let op 1: Bij zo,n systeem hoort een thermostaat van 72 gr. Die moet er nu uit! Er hoort nu 58gr in..

Let op 2: Bij zo,n systeem hoort een speciale temperatuurgever.(gele draad) Normaal staat de naald van de meter op de E van het woord TEMP. (bij de 58gr thermosstaat)

Let op 3: Bij zo,n systeem wordt er een afsluitplug aangebracht in de koelwaterslang die onder het spruitstuk loopt, tussen het T stuk en de haakse thermostaathuis aansluiting. Die moet er nu niet meer zijn!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Verschil MD2B en MD11C ??

Berichtdoor Vronsky » 07 Jul 2016, 22:39

Hoi Eagle,
Zal komend weekend wat detail opnamen maken van het koelcircuit (punt 3 is me niet helemaal duidelijk)
Die 'lege' beugels waren me ook al opgevallen.
Wijzer van de tempmeter loopt nauwelijks op, maar motor zelf wordt ook nooit meer dan handwarm, zeker het koelwater niet.

Wederom dank,
V.
Vronsky
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 19 Jan 2016, 10:42
ligplaats:
info:

Re: Verschil MD2B en MD11C ??

Berichtdoor eagle » 07 Jul 2016, 23:18

Mischien is de thermostaat wel, maar de gever niet vervangen. Dan geeft de meter te laag aan..

Punt 3: Het koelwater loopt van de impellerpomp via een pijp naar de onderzijde van het spruitstuk. In het midden daarvan is daar een T koppeling ingeschroefd. Dit is bij bedrijfstemperatuur de ingang naar de motor; het water gaat niet rechtdoor, maar naar boven, het spruitstuk, en daarmee de motor, in.
De slang die daar rechtdoor loopt totaan de onderzijde van het thermostaathuis, is de bypassleiding, die bij koude motor (= thermostaat dicht) het koelwater via de kop van het thermostaathuis naar de uitlaat leidt, zodat de uitlaat ook meteen bij koude motor al wordt gekoeld.

Bij aanwezigheid van het Martec systeem gaat dat anders, daarom wordt dan dat stuk slang voorzien van een plastic stop (zit in de slang). Die stop moet er nu niet zijn! Anders is er geen koelwater voor de uitlaat tijdens koude motor!!

Nb: De uitlaatslang op de foto is niet geschikt voor dat doel...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Verschil MD2B en MD11C ??

Berichtdoor vuuren1 » 08 Jul 2016, 22:17

@ Eagle,

Ik las dat V. schreef dat de motor nauwelijks handwarm wordt.
Dat komt kennelijk overeen met de aanwijzing van de temperatuurmeter.

Zou er wel een thermostaat in zitten?

Waarom haalt iemand een Martec systeem weg? Als dat goed werkt is dat een betere optie dan directe koeling,

(de huidige uitlaatslang is idd niet geschikt en eigenlijk nergens voor geschikt..)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Verschil MD2B en MD11C ??

Berichtdoor eagle » 08 Jul 2016, 23:58

Hans,

Eens met je overwegingen..

Om een snelle indruk te krijgen van de staat van de koelkanalen kan het spruitstuk afgenomen worden.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten