Hoe zit dit in elkaar??

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Hoe zit dit in elkaar??

Berichtdoor Johanv » 06 Jul 2016, 08:54

Beste Mede-watersporters,

Sinds kort heb ik een kruisertje in mijn bezig, deze moet opgeknapt worden.
Nou zit ik alleen met de volgende vraag.
Op bijgevoegde foto is de as en de doorvoer naar de schroef te zien, ik vraag me alleen af hoe zit dit in elkaar??
Deze lekt namelijk en waarschijnlijk moet het vetkoord vervangen gaan worden.
Ik zie op de foto 2 handpompjes om vet in te spuiten maar waarom 2?
Kan iemand mij uitleggen hoe dit werk?

Afbeelding



Alvast bedankt!

Gr johan
Johanv
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 06 Jul 2016, 08:39
ligplaats: Breukelen
info:

Re: Hoe zit dit in elkaar??

Berichtdoor vuuren1 » 06 Jul 2016, 20:44

Ik zal alles wat opvalt even benoemen (als het niet klopt dan graag meer foto's plaatsen).

Te zien is een stuwdruklager, ofwel een industriëel lagerblok.
Het is een vetgesmeerde stalen schroefas met bronzen voorlager + pakkingbus.
Er zit waarschijnlijk 1 vetpot op de as afdichting / op het voorste lager een de andere op de stalen schroefaskoker(?).
De vrije aslengte tussen aandrijfkoppeling en stuwdruklager lijkt te kort, vooral als de motor op (nog) soepele rubbers staat, maar dat zal wel niet).
Controleer of er speling op het stuwdruklager zit.
De dooskiel is groot en loopt bol uit waardoor de aanstroom naar de schroef niet optimaal zal zijn.

Meestal heeft een voorlager + pakkingbus een aansluiting voor een vetpotje, dat is hier benut.
Men heeft kennelijk tevens op de koker een smeerpunt aangebracht om de koker van vet te voorzien.
In de regel is 1 smeerpunt voldoende maar dubbel kan geen kwaad.

Als er water naar binnen lekt moet je de pakkingdrukker iets aandraaien maar er moet een drupje lekken om de pakking te koelen en te smeren.
Of afstellen is niet meer mogelijk en moet het vetkoord worden vervangen of aangevuld.

De flexibele askoppeling doet vermoeden dat er of een Peugeot Indenor of een Renault Marine in de boot staat (of heeft gestaan), beiden van DTN en rood van kleur.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hoe zit dit in elkaar??

Berichtdoor Johanv » 08 Jul 2016, 10:06

Bedankt voor de reactie het klopt inderdaad dat er een andere motor in heeft gestaan er staat nu een OM636 in.
Johanv
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 06 Jul 2016, 08:39
ligplaats: Breukelen
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten