*

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

*

Berichtdoor hans1966 » 24 Jun 2016, 19:08

*
Laatst gewijzigd door hans1966 op 05 Jul 2016, 06:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
hans1966
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 20 Jun 2016, 16:30
ligplaats: *
info:

Re: Opvolger MD7b

Berichtdoor rebel » 24 Jun 2016, 20:11

die lijkt verdacht veel op de veel oudere md 2b
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: Opvolger MD7b

Berichtdoor eagle » 24 Jun 2016, 20:18

VP 2002/MS2

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

*

Berichtdoor hans1966 » 26 Jun 2016, 22:14

*
Laatst gewijzigd door hans1966 op 05 Jul 2016, 06:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
hans1966
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 20 Jun 2016, 16:30
ligplaats: *
info:

Re: Opvolger MD7b

Berichtdoor eagle » 26 Jun 2016, 23:23

Volvo Penta MD 7b levert 17 pk bij 3000 rpm

Deze serie werd opgevolgd door de 2001/ 2002/ 2003/ 2003T serie. Dat zijn de laatste door VP zelf geproduceerde kleine scheepsdiesels
Die werden weer opgevolgd door de 2010/ 2020/ 2030. Dat zijn Perkins machines, gemariniseerd door VP.

De 2010 levert 10 pk...

Gr, Eagle
Laatst gewijzigd door eagle op 28 Jun 2016, 08:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Opvolger MD7b

Berichtdoor vuuren1 » 27 Jun 2016, 21:50

@Eagle
Is de 2010 ook van Perkins?

Het lijkt er op dat VP nu geen kleintjes meer levert?
Op de website zie ik niet kleiner dan 4 cilinders.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Opvolger MD7b

Berichtdoor aquanaut » 27 Jun 2016, 21:58

Hans,

De 2010 was ook een Perkins basis
De huidige compact serie, D1-13 D1-20 D1-30 D2-40 D2-55 en D2-75 zijn allemaal Perkins basis.
D1-13 is een 2 cilinder
D1-20 en 30 zijn 3 cilinders
D2- zijn 4 cilinders

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Opvolger MD7b

Berichtdoor vuuren1 » 27 Jun 2016, 22:29

Ik vond het in de configurator van VP, daar kwam ik niet kleiner tegen dan 4 cilinders (ik moest minimaal 15 knopen invullen bij een 5 meter bootje).

VP deed het als een van de eerste: Andere basisblokken toepassen.

Inmiddels weet een consument niet meer wat er voor een basismotor achter een merk schuilt, zo ook in de auto industrie.
Koop een Mercedes Citan en je koopt een Renault...
Het moet niet gekker worden.

Perkins is als merk niet echt druk in de media maar je komt/kwam de motoren tegen in Engelse auto's maar ook bij Caterpillar in de kleinere series.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Opvolger MD7b

Berichtdoor eagle » 27 Jun 2016, 22:45

@vuuren1

Hans; Aquanaut is snel (of ik langzaam?!)
Geheel met hem eens.

De D-serie hebben het EVC (Electronic Vessel Control) besturingssysteem, gebaseerd op Can-bus, en motordata beschikbaar via NMEA 2000, zodat je toeren,temp, dynamo enz op je plotter kunt zien.

De basisblokken van 2010 en D1-13 zijn dezelfde, en van Perkins. Volvo kocht de alleenrechten van deze motoren van Perkins (toen het daar slecht ging..). Daarvoor bracht Perkins ze zelf op de markt als marine motor, Maar na deal met VP niet meer; alles ging daarheen.. Kemper&van Twist verkochten ze, maar dat hield voor hun ineens op! Daarom doen ze nu Lombardini als vervanger..

Keerkoppeling: Hurth

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Opvolger MD7b

Berichtdoor vuuren1 » 28 Jun 2016, 20:44

Duidelijk, dank voor de toelichting.

Zolang het niet echt moet voor mij geen Can bus systemen in bootjes maar een gewone dieselmotor met de gebruikelijke elektrische componenten.

KVT doet al heel lang in Lombardini maar een echte doorbraak is het nooit geworden.
Die FOCS motoren hebben een timing belt en pompverstuivers, heeft ook niet mijn voorkeur.
De grotere serie is wel conventioneel maar de naam wil het niet echt doen in de markt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten