Uit de antwoorden begrijp ik al dat het een moeilijke materie is, ofwel ik begrijp 'm niet. Dat het verbruik drastisch ontzettend toeneemt met de snelheid is me bekend. Planee is gunstiger dan halfglijden, ook bekend.
aquanaut schreef:Vuistregel voor een gemiddelde is 4 pk per liter.
Oftewel als je alle 200 pk' s gaat gebruiken moet je met een verbruik van 50 liter per uur rekening houden.
Bij snelheid 10km/h, 200pk, licht bootje op de Haarlemmerringvaart zal ik grofweg 20 pk aan hoeven spreken. Kan ik dan stellen dat ik dan kan rekenen op grofweg 5 liter per uur? (1/10 aangesproken vermogen = 1/10 potentieel verbruik)
broekie schreef:Dus wat is nu de waarde van de wetenschap wat ze verbruiken?
Doel van de vraag is eigenlijk dat ik eventueel van plan ben om een 9m zeevisbootje aan te schaffen, topsnelheid +/- 40 km/h, vaak staat daar een 200pk diesel in. Even het IJsselmeer oversteken is dan geen probleem. Ook een rondje Haarlemmerringvaart zou een tochtje kunnen zijn 6 uurtjes, 10 km/h. Het gaat me erom te weten te komen of het verbruik op de lge toerentallen niet exhorbitant hoog is. Het gaat me niet om exacte getalletjes, die zijn niet te geven. Het gaat me om de grote lijn.
Wat ik nu uit de antwoorden opmaak, en al bedacht had, is dat het verbruik van de grote motor een stuk hoger zal liggen, maar niet ontzettend hoog. 9m polyester scheepje 10 km/h zou kunnen volstaan met een 30 pk-tje, verbruik dan 2,5 - 3l/uur. Hetzelfde scheepje 200 pk 10km/h zal 5 - 6l/uur verstoken? (vraagteken!)
Gr.
Erik