Verbruik

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Verbruik

Berichtdoor kajoe » 26 Jun 2016, 17:32

mijn voormalige luxe motor 24.20x4.22 gebouwd bij Bodewes foxhol 1927 had eerst een stijwold imkopff motor van 40 pk ,daarna is er een blauwe deutz in gezet van 40 pk .
hij liep daar mee volgens een vroegere eigenaar leeg rond 18 km ,bij mij is er een nieuwe Daf 615 m ingezet opgave 125 pk ,afgesteld op ruim 80 pk door zwart IJmuiden ,ook daar liep het schip 18 km mee op 2100 t ev kon ik er 2400t mee draaien en liep dan tegen de 20 km. Koppeling een twindisc 3 op 3.1 ,schroef weet ik niet meer rond 70 a 80 cm
hoe langer het schip hoe makkelijker je een grotere snelheid kan bereiken .
gasolie verbruik eigenlijk nooit gemeten ,maar in een rondje van 1 week,Amsterdam ,Haarlem ,leiden ,delft ,Rotterdam, Gouda ,Utrecht ,via vecht naar Muiden ,Amsterdam ,draaiden we gemiddeld 140 liter er door heen .
groet wout.
.
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor vuuren1 » 26 Jun 2016, 21:43

Een Brons motor met 320 omw/min volgas heeft een veel grotere schroef dan een snelloper die 2400 omw/min draait (bij een 3:1 reductie is dat nog ca. 800 scchroeftoeren).
Het zijn andere paarden dan die van een DAF.
Ook waren die schepen lang en smal, dat loopt.

Bij trekproeven winnen die oude gloeikoppen het van een DAF van 120 pk.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor Noordvaarder » 26 Jun 2016, 23:24

vuuren1 schreef:Een Brons motor met 320 omw/min .Het zijn andere paarden dan die van een DAF.

Brons kwam uit Appingedam.
Dus moeten het wel Groninger paarden geweest zijn.
Krachtig en sterk,echte trekpaarden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Groninger_paard
:lol: :lol: :lol:
Noordvaarder
 

Re: Verbruik

Berichtdoor vuuren1 » 27 Jun 2016, 21:16

Niet alleen in Groningen hebben ze dieselmotoren gemaakt met stevigere paarden, o.a:
Industrie: Alphen a/d Rijn (later nog even samengewerkt met Brons).
Bolnes: Krimpen a/d Lek (heeft het geprobeerd met Brons en Industrie maar ging haar eigen weg weer, later Wartsila).
Thomassen: De Steeg.
Renes: Utrecht.
Stork: Hengelo/Zwolle (later SWD en nog later Wartsila)).
Werkspoor: Amsterdam (later SWD) en nog later Wartsila).
Samofa: Harderwijk.
Van Berkel (van de weegschalen; Slechte motoren).
(e.a.)

Die Grunninger Jan Brons was wel slim met zijn idee om ipv een middeldruk motor (met gloeikop) een dieselmotor te maken door het patent van het verstuiverbakje te bedenken.
Dat patent was uniek en werkte terwijl alle anderen nog met een gloeikop motor bezig waren.
Veel 'bakjesknappers' zijn later omgebouwd naar een gewone plunjer geregelde brandstofpomp en een normale verstuiver.
Dat verbeterde het rendement en dezelfde moto leverde meer vermogen.

https://www.youtube.com/watch?v=nxqIfW2nThA
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten