Ik ga er van uit dat als een bedrijf al 50 jaar in scheepsschroeven doet wel het één en ander zal weten. En natuurlijk zal er wel een paar keer in de 50 jaar iemand zijn die een verkeerd advies heeft gekregen, maar dat wil nog niet zeggen dat ze na al die jaren geen verstand van zaken hebben. Want ook ik maak na 30 jaar ervaring wel een een fout door een verkeerde diagnose of verkregen informatie.
Bij berekening van de gegevens die ik heb opgegeven kwam naar voren dat de schroef die nu onder de sloep zit te groot is voor de combi boot motor.
Ze hebben aangeraden om de spoed aan te laten passen i.p.v een nieuwe kleinere schroef aan te smeren (die veel duurder is )
Toen de sloep van de winter in de stalling lag werd er door diverse mensen al op gemerkt dat de schroef wel erg groot was.
Als de motor idd teveel vermogen zou hebben voor de sloep zou dus inhouden dat ik opzoek moet gaan naar een lichtere motor. De sloep is al meer dan 30 jaar oud (1985) en weet niet met wat voor motor hij ooit is geleverd, wat ik wel weet is dat er ook nog (gezien de ander gaten in de fundatie) er een andere motor in heeft gezeten.
Het verwijderen van de thermostaat is ook in mijn ogen een teken van knoeiwerk want hij zit er niet voor niets in. De oude eigenaar had zelf de ballen verstand van boten en techniek en liet dus alles doen aan de boot door een bedrijf en kon zich dus van alles op de mouw laten spelden.
Zeker gezien de reparatie die hun opgaven wat later alleen een lekke wierpot bleek. Ondertussen heb ik al wel een nieuwe thermostaat geplaatst.
Bij de servicebeurt die ik hem heb laten geven kwam ook naar voren dat er geen olie in de keerkoppeling zat. Vraag was alleen vergeten bij de vorige servicebeurt door de vorige eigenaar of lekkage? Ik weet ook niet hoeveel de vorige eigenaar zonder olie in de koppeling heeft gevaren.
De keerkoppeling geeft gelukkig geen problemen en schakelt goed en lekt ook geen olie, vergeten dus.....oliedom
De motor is ook niet echt op hol geslagen, want anders had ik hem nooit op de normale manier zonder de lucht inlaat te dichten uitgekregen, het ging alleen niet zo snel als anders bij een normaal lopende motor.
Het toerental liep wel op omdat er wat later bleek olie verdunt met diesel in het luchtfilter kwam wat weer opgezogen werd door de motor.
De oorzaak ga ik zeker achterhalen en ga ook niet eerder varen dan dat het opgelost is. Daarom heb ik mijn vraag ook op dit (en nog een ander forum) geplaatst om ervaringen te delen. De antwoorden die ik tot nu toe heb gekregen en gevonden heb duiden allemaal op een lek membraam in de opvoerpomp. Aankomende Zaterdag gaan we dus even op onderzoek uit plaatsen voor de zekerheid sowieso een nieuw revisie setje.
Ik onderschat het probleem niet, maar de schade zal hopelijk wel meevallen mede omdat het toerental niet zo hoog ligt en ik geen uren heb door gevaren met die verdunde olie. Als de motor zonder of te weinig olie had gelopen had ik meer zorgen gehad
De motor start snel en loopt nog mooi zonder bijgeluiden of schudden .