*

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

*

Berichtdoor hans1966 » 20 Jun 2016, 16:45

*
Laatst gewijzigd door hans1966 op 05 Jul 2016, 06:47, in totaal 2 keer gewijzigd.
hans1966
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 20 Jun 2016, 16:30
ligplaats: *
info:

Re: Diesel bij de smeerolie

Berichtdoor henkvd » 20 Jun 2016, 19:07

Meest waarschijnlijke een gescheurd membraan in de brandstof opvoerpomp aan de motor.
Smeerolie met diesel is erg schraal, aftappen en vervangen voor je weer met de motor gaat draaien als je de lekkage gefikst hebt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Diesel bij de smeerolie

Berichtdoor vuuren1 » 20 Jun 2016, 22:36

Wij doen na een paar adviezen over schroeven geen zaken meer met genoemde firma.

Het gaat er om dat de motor in je boot de door de fabrikant opgegeven toeren netjes haalt, dat heeft niets te maken met het ingraven van de boot.
Dat heeft vooral met de rompsnelheid te maken.
Teveel vermogen doet een boot ingraven.

Het verwijderen van de thermostaat getuigd van een knoeier die bij voorkeur alleen gevolgen probeert te bestrijden.
In geval van een 3 weg thermostaat die men verwijdert is dat vooral er dom.

Als een dieselmotor op hol gaat door een te hoog oliepeil en ook met dieselolie bij motorolie is de motor niet meer normaal te stoppen (behalve door de luchtinlaat af te sluiten).
Bij deze motor kan er dieselolie in het carter komen via de opvoerpomp (zoals Henk heeft gemeld) of via de brandstofpomp die versleten is.

Maar bij 6 liter uitpompen ipv 2,5 liter is het wel zaak om de echte oorzaak te achterhalen.
Voorbeeld: 5% dieselolie verdunt de motorolie met 50% waardoor smerende eigenschappen ernstig achterblijven en de motor schade op zal lopen.
Bij jou is dat iets meer...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Diesel bij de smeerolie

Berichtdoor hans1966 » 21 Jun 2016, 07:21

Ik ga er van uit dat als een bedrijf al 50 jaar in scheepsschroeven doet wel het één en ander zal weten. En natuurlijk zal er wel een paar keer in de 50 jaar iemand zijn die een verkeerd advies heeft gekregen, maar dat wil nog niet zeggen dat ze na al die jaren geen verstand van zaken hebben. Want ook ik maak na 30 jaar ervaring wel een een fout door een verkeerde diagnose of verkregen informatie.
Bij berekening van de gegevens die ik heb opgegeven kwam naar voren dat de schroef die nu onder de sloep zit te groot is voor de combi boot motor.
Ze hebben aangeraden om de spoed aan te laten passen i.p.v een nieuwe kleinere schroef aan te smeren (die veel duurder is )
Toen de sloep van de winter in de stalling lag werd er door diverse mensen al op gemerkt dat de schroef wel erg groot was.

Als de motor idd teveel vermogen zou hebben voor de sloep zou dus inhouden dat ik opzoek moet gaan naar een lichtere motor. De sloep is al meer dan 30 jaar oud (1985) en weet niet met wat voor motor hij ooit is geleverd, wat ik wel weet is dat er ook nog (gezien de ander gaten in de fundatie) er een andere motor in heeft gezeten.

Het verwijderen van de thermostaat is ook in mijn ogen een teken van knoeiwerk want hij zit er niet voor niets in. De oude eigenaar had zelf de ballen verstand van boten en techniek en liet dus alles doen aan de boot door een bedrijf en kon zich dus van alles op de mouw laten spelden.
Zeker gezien de reparatie die hun opgaven wat later alleen een lekke wierpot bleek. Ondertussen heb ik al wel een nieuwe thermostaat geplaatst.
Bij de servicebeurt die ik hem heb laten geven kwam ook naar voren dat er geen olie in de keerkoppeling zat. Vraag was alleen vergeten bij de vorige servicebeurt door de vorige eigenaar of lekkage? Ik weet ook niet hoeveel de vorige eigenaar zonder olie in de koppeling heeft gevaren.
De keerkoppeling geeft gelukkig geen problemen en schakelt goed en lekt ook geen olie, vergeten dus.....oliedom :D


De motor is ook niet echt op hol geslagen, want anders had ik hem nooit op de normale manier zonder de lucht inlaat te dichten uitgekregen, het ging alleen niet zo snel als anders bij een normaal lopende motor.
Het toerental liep wel op omdat er wat later bleek olie verdunt met diesel in het luchtfilter kwam wat weer opgezogen werd door de motor.

De oorzaak ga ik zeker achterhalen en ga ook niet eerder varen dan dat het opgelost is. Daarom heb ik mijn vraag ook op dit (en nog een ander forum) geplaatst om ervaringen te delen. De antwoorden die ik tot nu toe heb gekregen en gevonden heb duiden allemaal op een lek membraam in de opvoerpomp. Aankomende Zaterdag gaan we dus even op onderzoek uit plaatsen voor de zekerheid sowieso een nieuw revisie setje.
Ik onderschat het probleem niet, maar de schade zal hopelijk wel meevallen mede omdat het toerental niet zo hoog ligt en ik geen uren heb door gevaren met die verdunde olie. Als de motor zonder of te weinig olie had gelopen had ik meer zorgen gehad
De motor start snel en loopt nog mooi zonder bijgeluiden of schudden .
hans1966
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 20 Jun 2016, 16:30
ligplaats: *
info:

Re: Diesel bij de smeerolie

Berichtdoor vuuren1 » 21 Jun 2016, 20:17

Als het schroefadvies nu klopt moet de motor nu belast ca. 2500 toeren draaien.
Lekker laten zitten, 13 pk is niet heel veel en iedere boot heeft al snel teveel vermogen (wat je niet hoeft te gebruiken).

De keerkoppeling helemaal zonder olie?
Er gaat maar 0,6 liter in maar helemaal zonder zou al heel snel funest moeten zijn.
Als er lekkage is dan verdwijnt nieuwe olie ook weer..

Omdat de motor van slechts 13 pk 175 kg weegt is het draaiwerk overbemeten zwaar uitgevoerd en zal de schade mee kunnen vallen (of zelfs voorlopig niet merkbaar zijn).
Een auto diesel van tegenwoordig van dat gewicht levert 200 pk en kan 'iets' minder hebben als het op smering aankomt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Diesel bij de smeerolie

Berichtdoor hans1966 » 23 Jun 2016, 17:50

*
Laatst gewijzigd door hans1966 op 05 Jul 2016, 06:49, in totaal 1 keer gewijzigd.
hans1966
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 20 Jun 2016, 16:30
ligplaats: *
info:

Re: Diesel bij de smeerolie

Berichtdoor vuuren1 » 23 Jun 2016, 21:53

De controlegaatjes laten lekkage zien en moeten lekkage afvoeren ipv naar het motorcarter te lekken.
Je hebt dus nog een uitdaging (of de gaatjes waren eerder wel verstopt)..

Een flesje om olie op te vangen is verstandig maar maak het dan zo dat er 2 slimme aansluitingen op komen waarvan 1 toch de carterdampen naar de inlaat brengt, dan stinkt het in je boot niet zo.
Zodanig dat olie in het flesje loopt en je hoger de damp afzuigt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Diesel bij de smeerolie

Berichtdoor hans1966 » 27 Jun 2016, 21:42

*
Laatst gewijzigd door hans1966 op 05 Jul 2016, 06:48, in totaal 1 keer gewijzigd.
hans1966
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 20 Jun 2016, 16:30
ligplaats: *
info:

Re: Diesel bij de smeerolie

Berichtdoor vuuren1 » 27 Jun 2016, 21:56

Het carter zuigt meestal niet omdat er altijd enige lekkage langs de zuigers is en dan is er een weinig overdruk.
De verdunde olie moet je kwijt, je weet inmiddels dat 5% gasolie de smeerolie met 50% verdunt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Diesel bij de smeerolie

Berichtdoor hans1966 » 03 Jul 2016, 08:37

*
hans1966
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 20 Jun 2016, 16:30
ligplaats: *
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten