startproblemen Mitsubishi inboard 20pk

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

startproblemen Mitsubishi inboard 20pk

Berichtdoor rickvdlaan » 14 Jun 2016, 20:28

WIj hebben onlangs een motorkruisertje van 20 pk diesel gekocht en omgebouwd tot sloep.
De boot in Harderwijk opgehaald en daarvoor al proefgevaren, en overgevaren naar Amsterdam.

Destijds met de motor geen problemen gehad, daarna de hele boot gestript en opnieuw opgebouwd.
Sinds de boot in het water ligt hebben we problemen met het starten van de motor.

In eerste instantie dachten we aan spanningsproblemen en hebben nu een losse start accu geïnstalleerd om het probleem te verhelpen. Dit heeft echter niet mogen helpen.
De elektra zit correct aangesloten dus hier kan het niet aan liggen en de start accu zit helemaal vol

Dit is wat de motor wel en niet doet;
starten: heel wisselend sinds hij in het water ligt. soms wel, soms duurt het heel lang en vandaag startte hij helemaal niet meer.
Voorgloeien: prima
Benzine filter tikt bij het starten dus lijkt ook niet het probleem
Bij doordraaien sleutel klikt de motor (startmotor of relais als ik het goed heb begrepen)
Meer dan voldoende diesel in de tank
Elektra naar contactslot lijkt ook op orde (1 dikke kabel vanaf achterkant contactslot naar motorblok waar hij op diverse plekken vertakt op de motor waaronder naar de startrelais en startmotor)

Vandaag hebben we uit nood kortsluiting bij het startrelais veroorzaakt om de motor toch te kunnen starten. Dit is gelukt.

Kan iemand mij informeren wat de meest logische oorzaak/probleem is van het slechte starten en wat we hier aan kunnen doen?

Bij voorbaat dank voor de hulp.

De motor start dus heel wisseld en nu helemaal niet meer
rickvdlaan
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 07 Jun 2016, 07:42
ligplaats:
info:

Re: startproblemen Mitsubishi inboard 20pk

Berichtdoor e.zewuster » 14 Jun 2016, 20:50

Een dergelijk probleem heb ik ook gehad, alleen kwam het bij mijn motor geleidelijk.
Ik heb de elektrische verbindingen schoongemaakt en ingespoten met contactspray,
geen problemen meer gehad met de Vetus M 3.10

groet uit het hoge noorden,
Bert
e.zewuster
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 13:02
ligplaats:
info:

Re: startproblemen Mitsubishi inboard 20pk

Berichtdoor rickvdlaan » 14 Jun 2016, 20:53

dank voor je reactie. Bij ons toch iets minder geleidelijk,
3 a 4 keer gevaren zonder problemen. Daarna het water uit geweest en sinds dien problemen.
De kabels vanaf de motor naar de accu (nu startaccu) ook vervangen dus dan zou het hooguit in de bekabeling vanaf het startslot kunnen zetten maar dat betwijfel ik
rickvdlaan
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 07 Jun 2016, 07:42
ligplaats:
info:

Re: startproblemen Mitsubishi inboard 20pk

Berichtdoor vuuren1 » 14 Jun 2016, 22:16

Het verhaal is mij niet helemaal duidelijk omdat het vooral over elektra gaat.

De vraag is of de startmotor en ook de motor normaal goed en vlot ronddraaien?
Als dat positief is dan zit het probleem meestal in brandstof toevoer.

Los van het feit dat eerdere generaties Mitsubishi nogal eens lastig wilde starten en waar de oorzaak niet echt helder van boven tafel is gekomen.
Verder was er niks mis met die motoren maar starten kon even duren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: startproblemen Mitsubishi inboard 20pk

Berichtdoor broekie » 15 Jun 2016, 07:35

Zoals ik het begrijp wil de startmotor niet gaan draaien.
Bij een "noodkortsluiting" van het startrelais gaat de startmotor wel rond.
Als de startmotor rond gaat, slaat de motor wel gewoon aan.

Conclusie: het startrelais is stuk.
De 12V spanning die je met het contact op het relais zet, zorgt ervoor dat er een verbinding komt tussen de zware contacten in het relais, die de plus van de accu op de startmotor zet.
Deze contacten zijn ingebrand waardoor het relais wel klikt, maar er geen goede verbinding ontstaat.

De verbinding van de aansluitpunten van de zware kabels op het relais met de hand, maakt deze "noodverbinding" waar je over spreekt en toont aan dat de inwendige verbinding slecht is.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten