trilling schip na nieuwe motor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

trilling schip na nieuwe motor

Berichtdoor jaccomiranda » 13 Jun 2016, 13:17

In onze Pikmeer 1050 hebben wij 2 maanden terug onze Indenor DTP62 vervangen door een Mitsubishi S4S. Het was nog proppen om deze motor erin te krijgen maar door de voorste steunen 3 cm te verlagen in de fundering en het aanpassen van de koeling is het gelukt (2 cm boven de motor en 1,5 onder de motor). Voor eventuele trillingen zijn zachte (45) motorsteunen en een Python geplaatst. De hele vloer en stalen schotten zijn voorzien van 6 mm massaplaten, deze had ik vorig jaar al geplaatst. De lagers/as/schroef zijn gecontroleerd en waren in orde. Schroef hoefde niet te worden aangepast omdat de reductie van 2.5-1 naar 2-1 is gegaan. Met de Indenor draaide we 2200/2300 toeren en nu 1700/1800 voor dezelfde snelheid.
Nu na 35 uur varen valt ons toch op dat er trillingen door het schip heen gaan. Ze zijn in de wanden/vloer/railing goed voelbaar. Het maakt het niet uit of de schroef in zijn werk staat of niet. Ik zou verwachten dat door de zachte steunen en Python en geen trillingen zouden moeten zijn. Of zijn de steunen nog te nieuw om het te kunnen beoordelen?
Ook het geluidsniveau valt nog wat tegen maar één ding tegelijk, de trilling vind ik nu belangrijker.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: trilling schip na nieuwe motor

Berichtdoor Noordvaarder » 13 Jun 2016, 19:15

jaccomiranda schreef: Het maakt het niet uit of de schroef in zijn werk staat of niet. Ik zou verwachten dat door de zachte steunen en Python en geen trillingen zouden moeten zijn. Of zijn de steunen nog te nieuw om het te kunnen beoordelen?

Je zou natuurlijk ook de Python eens los kunnen koppelen,en dan de motor een bepaald aantal toeren alleen kunnen laten draaien.
Daarmee sluit je direct een mogelijke ergernisbron uit.
Als er dan geen trillingen zijn,zit het in de aandrijving.
Zijn die er wel,dan is in principe de Python niet de oorzaak.

Gebruikte zaken zijn allemaal nieuw?
Motor, Python etc.
Noordvaarder
 

Re: trilling schip na nieuwe motor

Berichtdoor aquanaut » 13 Jun 2016, 19:58

Als je de keerkoppeling vrij zet draait de Python toch ook niet, waarom losmaken dan?
Jacco geeft al aan dat de trillingen er ook zijn met de schroef uit het werk...

Wat we inderdaad niet weten is of de S4s nieuw is, en heb je hem zelf ingebouwd of laten plaatsen.
En of de trillingen in het volledige toeren gebied voorkomen of alleen bij bepaalde toerentallen.

Al eens als het trilt onder het luik gekeken? steunen kunnen soms ook te zacht zijn en zeker ongelijk belast de motor hevig laten "dansen".

Aquanaut
Laatst gewijzigd door aquanaut op 13 Jun 2016, 21:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: trilling schip na nieuwe motor

Berichtdoor Noordvaarder » 13 Jun 2016, 20:33

aquanaut schreef:Als je de keerkoppeling vrij zet draait de Python toch ook niet, waarom losmaken dan?

Weet jij veel.Sta je er soms bij op die boot?
Heb jij het systeem ingebouwd?
Nee?
Het was beter geweest,dat jij dat systeem had ingebouwd.
Had die man nu geen last gehad van trillingen en resonanties. :!: :!:

Waarom losmaken?
Omdat je nog steeds een verbinding hebt.
En sta jij altijd met het luik open,ook als je systeem in de vrijloop staat?
Zoals je weet,kan ieder systeem licht mee draaien,ook al staat het in zijn vrijloop.
Maar schijnbaar heb jij een doorzichtig vloerluik,zodat je het direct kunt zien of het systeem licht meedraaidt ja of nee. :o
Ik heb dat niet,ik sta niet graag op een glasplaat.

Maar ja,zoals altijd hebben wij er geen verstand van.
Dat zijn maar enkelen voorbehouden. :idea:
Sommige mensen denken dat ze de wijsheid in pacht hebben. :ugeek:
En 2 pachters voor hetzelfde,dat gaat niet. :? :?
Ik heb die niet,maar ik probeer d.m.v. iets,iets uit te sluiten.

Laat de threadstarter eerst maar eens uitsluiten of alles nieuw uit de kast getrokken is ,zodat we het kunnen uitsluiten waarom een ander zijn of haar equipment weg heeft gedaan.
Dat lijkt me een beter geste,dan dat gelijk hier sommigen moeten afgebrand op hun idee. :idea: :?:
Noordvaarder
 

Re: trilling schip na nieuwe motor

Berichtdoor Klaver vier » 13 Jun 2016, 21:15

Je voelt je wel erg gauw afgebrand kodok ,alleen omdat een ander wat beter nadenkt
Gr René ( ex De Stoere)
Klaver vier
 

Re: trilling schip na nieuwe motor

Berichtdoor aquanaut » 13 Jun 2016, 21:20

Top bijdrage Wybren!
Laat nieuwe forum leden zich zeker welkom voelen!

Als je frustraties hebt uit die die dan lekker ergens anders of plemp ze voor mijn part in de PB
Dan vervuil je iig niet een net gestart topic.

En vwb mijn bijdrage, ik brand niets af, ik plaats alleen een kanttekening, als jij daar niet tegen kunt of dit als aanval beschouwd zegt dat meer over jou als over mij.

Nu weer on topic.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: trilling schip na nieuwe motor

Berichtdoor vuuren1 » 13 Jun 2016, 21:30

De opmerking van aquanaut is helemaal niet zo raar omdat een Python een homokineet is die feitelijk geen trillingen door mag geven omdat er 'een zwevende' as tussen zit.
In de vrijloop kan (niet vaak en afhankelijk van het type keerkoppeling) de schroefas wel eens iets meedraaien maar dat is onbelast en als dat zou trillen is er wel erg veel aan de hand.

Ik heb een aantal vragen:
1. Trilde de Indenor ook en/of anders?
2. Welke motordempers zijn er precies toegepast onder de s4s (afmetingen)?
3. Is de motor in orde?
4. Is het een interkoelsysteem met natte uilaat?
5. Merk en type keerkoppekling?

Een Indenor trilt meer dan welke andere 4 cilinder dieselmotor, een Mitsubishi S4s is een heel andere motor met 2500 rpm als max. toerental.
Deze motor is qua vermogen beduidend sterker dan de Indenor diesel (een S4l is 2 types kleiner, is al sterker en had beter gepast).

Omdat een S4s ook een zware motor is moeten er grotere trillingdempers onder dan onder bv. een Indenor of vergelijkbare motor.
Dat het soepel dempers zijn is prima maar als ze te klein zijn dan werken ze niet omdat ze te zwaar belast zijn (en gaan op termijn ook stuk).
45 graden shore is erg soepel, 55-60 graden shore is ook dermate soepel dat er niets mag trillen.

Graag volledig antwoorden.
(daar mankeert het nog al eens aan en kunnen we er onvoldoende mee)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: trilling schip na nieuwe motor

Berichtdoor kajoe » 14 Jun 2016, 09:06

ook ik heb nu met de nieuwe sole op bepaalde toerentallen wat lichte trillingen ,maar ik wijd dat voorlopig aan dat het een 4 cil is die straks na een 50 a 60 uur mischien nog wat bijgesteld gaat worden
uiteraard moet je wat wennen aan de gedragingen van een andere motor .
nu na een 20 uur varen merk je wel dat je ten opzichte van de oude indenor 6-90 een stuk bent vooruit gegaan ,bij het varen hier in de friesse kanaaltjes draaien we niet meer dan 1000 toeren anders gaan we te hard op de grotere waters ruim 1800 en zitten dan aan de max vaarweg snelheid ,op naar de max van 3000 lopen de hek golven dik over de wal .
binnen kort gaan we met de gps de snelheden meten op alle toerentallen ,dan meld ik wel hoe het afloopt
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: trilling schip na nieuwe motor

Berichtdoor jaccomiranda » 14 Jun 2016, 09:44

De motor en Python zijn beide nieuw. We hebben nagedacht over de S4s of S4l en kwa motor was de S4l goed geweest. Echter dan moest er een andere schroef op. Bij de S4s niet en die was maar 1000 euro duurder. Dus meer power en amper meer kosten. Vandaar de S4s.
De Indenor trilde niet, behalve stationair een heel klein beetje.
De motor is nieuw en heeft nu 35 uur gedraaid en nog geen verkeerde 'klap' gegeven. Hij loopt mooi met een rauw geluid, maar dat is het type motor dacht ik.
Hij is uitgevoerd met een interkoelsysteem en natte uitlaat. Er zit een ZF25M-2R koppeling achter.
Standaard werd de motor geleverd met trillingdempers (type 65?), Omdat ik de Python heb genomen dacht ik dat 'hoe soepeler, hoe beter' dus heb ik ze omgeruild voor type 45. Ze hebben iig dezelfde afmetingen als de standaard bijgeleverde steunen, zeker een cm of 15 lang (ben nu even niet in de buurt van de boot om het precies op te meten).
De schroefas draait niet mee als hij niet in zijn werk staat en ik voel de motor trillen als ik mijn hand erop hou, maar dat dacht ik ook te voelen toen de Peugeot er nog in stond.
Ik vraag me ook even af of het allemaal nog allemaal te nieuw is. De motor is nog niet ingelopen, misschien wordt hij nog wat rustiger. Misschien zijn de dempers nog te stug van nieuwigheid? Of moeten er toch iets stuggere (bv type 55) onder omdat te motor nu teveel 'ruimte' krijgt om te 'dansen'.

Alvast iedereen bedankt voor het meedenken.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: trilling schip na nieuwe motor

Berichtdoor vuuren1 » 14 Jun 2016, 23:07

Als een Indenor niet trilde is de boot en motorfundatie stevig zat.

Waar heb je deze motor gekocht?
Het lijkt op een goedkope configuratie zoals je e.e.a. omschrijft (maar het is uiteraard een eigen keuze om te kiezen voor de meest goedkope motor).

Een ZF25M is ook krap voor deze motor maar het kan..

Wat bedoel je met '15 cm' van de motorsteunen> de voetplaat op de motorfundatie?
Dan is dat om te beginnen ook te mager.

Inlopen van de motor of motorsteunen zal niks veranderen aan deze ervaring.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten