trilling schip na nieuwe motor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: trilling schip na nieuwe motor

Berichtdoor jaccomiranda » 15 Jun 2016, 13:05

Ik denk dat ik je opmerking van 'goedkope configuratie' niet begrijp. Ik denk dat wij juist niet voor de meest goedkope versie gegaan. Anders had ik wel een gereviseerd blok of een 'chinees namaak' blok gekocht. Yanmar enof Volvo zijn te duur voor onze beurs, dus zijn we middenin geëindigd. De S4s staat, volgens mij, als zeer betrouwbaar bekend. Ik wilde geen turbo op de motor en met kruissnelheid (12kmpu) niet meer dan +- 70% van het vermogen gebruiken. Alleen dit getal heb ik vertaald naar toerental.... :? mijn fout.
Ik ben het met je eens dat de koppeling net aan kan. Dat is in dit geval een bewuste keus, het kan.
Ik ben morgen op de boot en zal dan eens de steunen meten en de toerentallen opschrijven en de 'trillingservaring'.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: trilling schip na nieuwe motor

Berichtdoor aquanaut » 15 Jun 2016, 13:15

Jacco,

Als je toch gaat meten, meet dan ook direct de invering per steun.
Dit gaat het handigst door een rei-tje (of stalen lineaal) over de oliekap heen te leggen en vervolgens naar de fundatie te meten met een schuifmaat.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: trilling schip na nieuwe motor

Berichtdoor vuuren1 » 15 Jun 2016, 20:33

Een S4s is een uitstekende motor maar de manier van marinisatie is ook zeer belangrijk.

Vaak wordt daar op bezuinigd om een motor aantrekkelijk geprijsd aan te kunnen bieden.

Bijvoorbeeld koop je al een complete S4l2 voor 6950 euro terwijl een S4l2 van Vetus (M4.17) bijna het dubbele kost.
Zouden er dan geen flinke verschillen in hetgeen je er voor krijgt zitten?

Ik schatte in dat het om een goedkopere marinisatie gaat, dat zie ik aan het type keerkoppeling en (wat je nog niet hebt verteld) de wellicht te kleine motordempers.
Als de voetplaat 15 cm is (lengte) dan zijn ze voor deze vrij zware motor mogelijk te klein, zeker met 45 graden shore zullen ze te ver kunnen inveren en dan dempen ze niet goed meer = trillen.
Dan is dat wellicht de oorzaak.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: trilling schip na nieuwe motor

Berichtdoor jaccomiranda » 16 Jun 2016, 16:51

De voetplaat is 18 cm en als hij 750 toeren draait dan staat de motor zichtbaar te 'schudden'. Tevens voel je dan een lichte trilling in het schip. De 'wijze' mannen op de haven zeggen dat je je motor altijd 'voelt' door je schip maar daar ben ik het mee oneens. Bij 1000 toeren staat de motor zichtbaar stil en wordt de trilling iets minder voelbaar. Alle toeren (1500/1800) erboven blijft het gevoel hetzelfde. Komend weekend gaan de varen en dan kan ik het nogmaals testen.
Zoals gezegd is de voetplaat 18 cm en het rubberen gedeelte is 10 cm. Het lijkt er inderdaad op dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt van steunen. Ik zal de originele er volgend weekend eens onderzetten.
Ik houd jullie op de hoogte.
De keuze van de koppeling had een, voor mij, belangrijke redenen. Dit type kon erop en was de kleinste. Had anders een probleem met inbouw van de Python. Anders had er een hele nieuwe fundatie in gemoeten en dat met een gestraald onderwaterschip zag ik niet zitten.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: trilling schip na nieuwe motor

Berichtdoor aquanaut » 16 Jun 2016, 16:57

En de invering per steun.......?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: trilling schip na nieuwe motor

Berichtdoor jaccomiranda » 16 Jun 2016, 17:59

De invering per steun kon ik nu niet goed meten. Daarvoor was ik de schuifmaat vergeten. En met de rolmaat vond ik het onbetrouwbaar. Zondag weer een poging.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: trilling schip na nieuwe motor

Berichtdoor vuuren1 » 16 Jun 2016, 21:37

De invering meten geeft een beeld van mogelijk te zachte en/of te kleine steunen mits er gegevens zijn wat de invering zou moeten zijn (anders weet je nog niks).
Dan moet je een losse onbelaste steun hebben, die opmeten en dan is de invering bij belaste Metalastic steunen (of Vetus K-type of anders) 2-4 mm.
Ik denk aan minimaal 55 of 65 graden shore hardheid, dan mag er niets trillen.

Plaats eens een foto van die dempers dan weten we waar het over gaat!

750 toeren is aan de lage kant en pakt bij diverse types Mitsubishi de regulateur niet optimaal op.
Vaak zie je dat als het toerental zelfs even onder de 750 dreigt te zakken en dan trilt de hele motor + boot (vooral bij koude motor en snel terughalen van het gashendel).

Ook dat kan te maken hebben met de manier van mariniseren; De meeste basismotoren zijn industriemotoren waar bij maritieme toepassing een verzwaring aan het vliegwiel dient te worden aangebracht.
Sommige leveranciers 'vergeten' dit en/of anderen schroeven er een verzwaring tegen aan die niet in balans is (lees: onnauwkeurig gemaakt).
En/of heeft het vliegwielhuis een te ruime passing waardoor de keerkoppeling niet in lijn staat.

Allemaal zaken die te maken kunnen hebben met trillingen en andere problemen.
Dat bedoel ik met een goedkope marinisatie.
Ik spreek uit ervaring omdat ik in 1986 de meest goedkope nieuwe Mitsubishi dieselmotor voor mijn toenmalige boot probeerde te scoren.
Daar heb ik zeer veel van geleerd...

Ook later en bij anderen is dit fenomeen met regelmaat opgevallen.
Daarom is er een goede reden dat o.a. de Vetus Mitsubishi veel duurder is.

Ik snap dat het niet leuk is om dergelijke verhalen te lezen maar de waarheid is nu eenmaal niet altijd leuk om te lezen.
Hopelijk loopt het zo'n vaart niet en komt het helemaal goed met andere trillingdempers en is de rest in orde.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: trilling schip na nieuwe motor

Berichtdoor jaccomiranda » 17 Jun 2016, 08:30

Ik ben gisteravond toch nog even heen en weer gereden en de voorste steunen zijn 44 mm, rechts achter net geen 47 mm en links achter 46 mm.
Nu bemerkte ik nog iets, dat de achterste steunen ook niet recht staan. Aan de motor zijde (voor het draadeind gemeten) is er minder hoogte dan aan de achterzijde van het draadeind (45 voor en 47 achter). Dat lijkt me ook niet goed, wat zou daar de beste oplossing voor zijn?
Net te laat voor een foto.
Ik ga ervan uit dat het een industriemotor is, ze bouwde er ook aggregaten van. Ik weet niet wat ze met het vliegwiel hebben gedaan, ik ga dat zeker even navragen. Ik denk nog steeds dat het dan nog geen slechte motor is. We varen ongeveer 100/150 uur per jaar en ik ben benieuwd wat dan te verwachten 'problemen' zijn. Dan weet ik in de toekomst waar we rekening mee kunnen houden.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: trilling schip na nieuwe motor

Berichtdoor vuuren1 » 17 Jun 2016, 23:22

Die gemeten hoogte zegt mij niets omdat het gaat om het verschil van invering tussen een belaste en (dezelfde) onbelaste trillingdemper.
Als de fundatie niet goed parallel aan de motor staat is dat niet goed voor een optimale demping.
Je kan de steun iets uitvullen maar dan niet met een gewone sluitring maar met een groter oppervlak die de krachten goed kan verdelen.

Het is een industriemotor en de S4s basismotor is prima.
De motor zelf zal je nooit verslijten, het gaat om de dingen die er op en aan zijn gehangen, dat moet kloppen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: trilling schip na nieuwe motor

Berichtdoor jaccomiranda » 23 Jun 2016, 20:30

Vandaag de originele motor steunen gemonteerd, de 55 shore. De trilling is nagenoeg verdwenen en het geluid is ook iets verminderd. Ik had dus gewoon de verkeerde keus gemaakt .

Komend weekend de motor nogmaals 'uitlijnen', althans wat nodig is voor een python, en dan hopen we dit hoofdstuk af te sluiten. Op naar de verdere isolatie van het motor geluid.

bedankt voor jullie hulp.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten