trilling schip na nieuwe motor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: trilling schip na nieuwe motor

Berichtdoor broekie » 23 Jun 2016, 21:09

Ik heb het topic gevolgd, maar ben geen motor inbouw deskundige. Ik houd mij daarom buiten de discussie.
Kan wel de verschillende technische standpunten volgen en daar een mening over hebben.
Ik ga dan mee met de topic starter dat hij er van uit mag gaan dat deze configuratie zou moeten voldoen voor zijn gebruik.
Ook het uitgangspunt van een goedkopere mariniesatie dat zich toch ook ergens manifesteert, klinkt logisch.

De oorzaak van de ergernis kan zoals nu blijkt, schuilen in de inbouw.
Ik hoop dat het inderdaad de oorzaak is, want wie is er nu bij gebaat een goedkopere motor te maken en te verkopen, die gewoon niet voldoet.
Dat het gebeurd geloof ik graag, maar zoals in een ander topic wordt besproken, koop bij een goed bedrijf.
Die lossen ook je problemen op als het aan hun ligt.

Ook leuk als het hier onder elkaar opgelost wordt.
Een pluim voor Jaccomiranda die de zaak positief benaderd,de adviezen ter harte neemt, maar zelf lekker de regie houd en zijn keuze/mening verdedigd.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: trilling schip na nieuwe motor

Berichtdoor vuuren1 » 23 Jun 2016, 21:24

Zachte motordempers zijn prima maar als ze te klein zijn is het middel erger dan de kwaal, zakken ze te veel in, worden te zwaar belast en ipv extra dempen krijg je trillingen.

Ik vind het geen verkeerde keuze van de koper maar van de leverancier, die moet dat weten.
Wel zou een koper kunnen weten dat een goedkope uitvoering van een jachtmotor minder kan zijn dan een duurdere versie bij een andere leverancier.
Trillingen, mits niet heel ernstig zullen niet onder garantie vallen want de installatie functioneert in de basis voor scheepsvoortstuwing naar behoren.

Vandaag een gesprek met een airco leverancier gehad met een aardig verhaal:
Er blijken goedkope Chinese airco installaties verkocht te worden met stickers van Daikin.
Gaan stuk en als hij er dan bij komt zit er niks van Daikin in...
Dat lijkt mij echte misleiding (en ook strafbaar) maar de prijs heeft de kopers toch doen besluiten zo'n ding aan te schaffen zonder verder onderzoek.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: trilling schip na nieuwe motor

Berichtdoor jaccomiranda » 24 Jun 2016, 09:01

Het is wel een verkeerde keuze van de koper, de verkoper had ook 55 shore geadviseerd. Alleen ik wilde 45 shore omdat ik, in een ander forum, had teruggevonden dat met een Phyton je iets zachtere rubbers kon gebruiken. Ondanks mijn eigenwijsheid was het gewoon 'garantie' en de verkoper heeft me zelfs netjes geholpen. Wel met een grijns.... :oops:
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: trilling schip na nieuwe motor

Berichtdoor aquanaut » 24 Jun 2016, 11:27

Je kan ze ook wel gewoon in een zachter versie monteren maar je zal dan een slag zwaardere dempers moeten nemen.
Ik heb zelf ook 45gr shore dempers onder de motor staan, icm met een Python voel je niets lopen.

Het zijn de zwaarste serie "cushyfloats", maar nu is mijn motor waarschijnlijk wel wat zwaarder. (113PK-6cil /PRM)
Had ik de stijvere versie gekozen dan had er een type lichter onder gekund.

Wat wel blijft is dat de belasting per steun nauwkeurig moet worden verdeeld, hoe zachter de steun, hoe nauwkeuriger dit luistert.

Maar het gaat uiteraard om het eindresultaat, als het nu trillingsvrij is heb je bereikt wat je wilde!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: trilling schip na nieuwe motor

Berichtdoor vuuren1 » 24 Jun 2016, 21:03

Als een 'eigenwijze' koper zachtere dempers wil hebben dan moet de wijze/deskundige verkoper hem weten te vertellen dat het wel kan maar dan worden de dempers groter van afmeting om die last bij 45 graden shore te kunnen dragen.
Of die 'eigenwijze' koper is dermate eigenwijs dat de verkoper het maar heeft opgegeven om e.e.a. uit te leggen.
Als ik verkoper zou zijn dan zou ik die eigen(wijze) keuze in de overeenkomst hebben vermeld als uitsluiting.
Wel erg netjes dat de verkoper je toch verder heeft geholpen.

VW Marine zet bv. de 50 pk 4 cilinder op 35 graden shore (kleine versie van Metalastic) , dat gaat goed maar er zit dan ook veel onderzoek achter het hele concept zodat het geheel klopt.
Die motoren hebben ook een dubbel massa vliegwiel en een elektronische brandstofregeling.
(zijn ook ietsje duurder)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten