Schroefafdichting probleem

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Schroefafdichting probleem

Berichtdoor Vronsky » 14 Jun 2016, 08:55

Heren: nogmaals dank.
Uitlijning zou inderdaad nog een issue kunnen zijn.
Op het oog ziet e.e.a. er niet slecht uit, maar ik zal eens nameten, ook aan de onderzijde.
Motor staat echter vast op de romp, geen rubbers of stelbouten, dus valt weinig te corrigeren.
Wellcht had die oude vetkoord afdichting inderdaad meer tolerantie.
'
't Is geen echte Volvo seal maar een modernere uitvoering, met zo'n ontluchtings nippel.
Nitril rubber kan meer dan 80 graden C hebben, dat zit dus nog binnen de spec.
Schroefaskoker verder op blijft gewoon koel: frictie zit in de seal.
Vronsky
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 19 Jan 2016, 10:42
ligplaats:
info:

Re: Schroefafdichting probleem

Berichtdoor aquanaut » 14 Jun 2016, 10:25

Vronsky,

Hoe heb je de uitlijning gecontroleerd /afgesteld toen je de nieuwe seal hebt aangebracht?

Dit controleren kan alleen als de boot niet in het water ligt want de seal zal van de koker moeten.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Schroefafdichting probleem

Berichtdoor Vronsky » 14 Jun 2016, 12:55

Visueel beoordeeld, niet nagemeten.
Maar er valt sowieso niets uit te lijnen aan de motor/koppeling: motorsteunen zitten star op de draagbalken van de romp (heb je met een simpel bootje :? ).
Wellicht had die oude vetkoord afdichting wat meer tolerantie voor onnauwkeurige uitlijning.

't Lijkt er inderdaad veel op dat de as niet helemaal recht de seal in gaat, en daardoor op een bepaalde plek in het lager-deel meer wrijving heeft.
Maar zien hoe e.e.a. zich houdt (en met name de lippen): dat Nitril Rubber is behoorlijk robuust spul

'Sadder, but wiser'
Vronsky
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 19 Jan 2016, 10:42
ligplaats:
info:

Re: Schroefafdichting probleem

Berichtdoor aquanaut » 14 Jun 2016, 13:23

Het uitlijnen van vast opgestelde motoren gaat met vulplaatjes of shims.
Bij grotere installaties door middel van instelbare vullingen of door stellen en ondergieten met chockfast.

Nitrile kan behoorlijk robuust zijn, maar de seal moet nu compenseren wat initieel niet goed zit.

Daarbij drijf je op het ding, wat mij in deze situatie toch een beangstigend gevoel geeft.

Van afborrelen wordt je al met al niet heel veel "wiser" wel "sadder" dat klopt ;)

EDIT, kreeg ineens een dejavu
Afbeelding

Zit die as nog steeds zo?.....
Dan kan ik mij voorstellen dat hij heet wordt.

En als ik mij niet vergis is jouw motor niet star opgesteld maar staat op (versleten)VP rubbers:
Afbeelding

Was het hiermee niet allemaal begonnen?
En heb je al uitsluitsel waarom de eerste afdichting het begeven had, daar had je immers de koker vol met vet voor gepompt.
Wellicht speelde uitlijning toen ook al parte?


Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Schroefafdichting probleem

Berichtdoor Vronsky » 14 Jun 2016, 15:34

:mrgreen: Zo was inderdaad de situatie bij aanschaf: die oude vetkoord afdichting zat toen al vol vet en druppelde ook al fors, gaf een smerige bilge.
Tijdens de winterstalling is e.e.a. vervangen;
Motorsteunen zijn mijns inziens niet versleten, maar de hele aandrijflijn zal op deze leeftijd zeker niet 100% meer zijn. Heb uitlijning nog wel bekeken/overwogen, maar verder niet opgepakt (complexiteit, kosten). Deze 'ongebufferde' motorisering is normaal op dit soort spitsgatters.
Echt slecht is allemaal het niet voor z'n leeftijd, maar ideaal ook beslist niet.
Ik hoop dat deze seal het 2-3 seizoenen uithoudt, anders dan zet ik die oorspronkelijke gland weer terug (met nieuwe vetkoorden).

Dank voor je belangstelling !
Vronsky
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 19 Jan 2016, 10:42
ligplaats:
info:

Re: Schroefafdichting probleem

Berichtdoor aquanaut » 14 Jun 2016, 16:43

Vronsky schreef:Motorsteunen zijn mijns inziens niet versleten,


Oud vrouwtje geweest, altijd binnen gestaan..... :mrgreen:

Installeer je een goed werkend bilgealarm en bilgepomp?

Suc6

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Schroefafdichting probleem

Berichtdoor Vronsky » 14 Jun 2016, 18:07

....doe ik, een goed reddingsvest heb ik al :lol:
Vronsky
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 19 Jan 2016, 10:42
ligplaats:
info:

Re: Schroefafdichting probleem

Berichtdoor vuuren1 » 14 Jun 2016, 22:43

Blijven we bij de les?

Waterschepje?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Schroefafdichting probleem

Berichtdoor aquanaut » 15 Jun 2016, 09:37

vuuren1 schreef:Blijven we bij de les?

Waterschepje?


Ja hoor we hebben goed opgelet meester ;) :D
Niet nodig bij deze opstelling Hans, het buitenlager heeft zijn eigen water voorziening en het aansluiten van een schepje kan alleen maar voor lucht insluiting in de seal zorgen, en dat moet er nou juist uit.
Of je moet in de slang van het schepje naar de seal op het hoogste punt een automatische ontluchter zetten.

Er geforceerd water inpompen zou wel kunnen, maar als dat is om de temperatuur naar beneden te brengen is dat een typische vorm van symptoombestrijding.
Uitlijning (centreren van de as in de koker) is cruciaal, zo maar "op het zicht", de ene seal voor de andere vervangen is niet de juist werkwijze.
Maar daar hadden we het het in Vronsky's topic waar de foto's uitkomen al over gehad.

Als je wil controleren of de seal niet "leeggezogen" wordt door de schroef zou je het waterniveau in het ontluchtingsslangetje eens kunnen monitoren tijdens de vaart....

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Schroefafdichting probleem

Berichtdoor eagle » 15 Jun 2016, 17:48

We hebben de afgelopen jaren zo,n 40 stuks zg Patent Seals gemonteerd; Doen we standaard bij refit.. (type Radice / Allpa). Geen klachten; Als ze al lekken, doen ze dat meteen tgv montagefout/beschadiging. Eenmaal dicht blijven ze dicht..

Bij de montage de seal klemmen pas vastdraaien nadat de schroefas weer is aangekoppeld aan de keerkoppeling; dan richt de seal (het lager erin) zich naar die stand van de as!

We monteren een 12 mm slang op de ontlucht-aansluiting, die voeren we naar hoog tov de waterlijn.
In de vaart stijgt het water in de slang; bij de eersten was onze slanglengte te klein, en kwam kwam er flink water binnen tijdens vaart...

De seals worden handwarm, zeg 30 a 35 graden. Volgens specs mogen ze tot 80 gr C. ( De meesten zijn geplaatst achter Volvo penta MD 2b/11c/17c, met MS koppeling 1:1,91. Die draaien max 2500 rpm, dus de schroefas doet er zo,n 1500 max.... ).

2 x per jaar smeren met het meegeleverde smeermiddel.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 982
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten