Motorelektra kopzorgen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Motorelektra kopzorgen

Berichtdoor Mea Vota » 05 Jun 2016, 19:34

Hallo medebootbezitters,

Het afbouwen van mijn boot is nu in een stadium dat ik iets moet gaan doen met het bedraden vanaf de dynamo.
Ik kom er echter niet helemaal uit wat het meest verstandig is om te doen.
De capaciteit van de dynamo is onbekend. (kan op dit moment ook de motor niet starten om te meten, de boot ligt nog op bokken)
Er is een boegschroef ingebouwd (40 kgf) daar wilde ik een optima redtop-accu bij gaan zetten.
De startaccu is een jaar oude 140 Ah accu.
Ik wil dat de dynamo deze twee accu's gaat laden
De oude bedrading was zoals wel bekend het kroonsteentjewerk, dus alles is eruit gehaald. Op de B+ zat een 6mm2 kabel.
Nu de kopzorgen :
1. welke diodebug is een verstandige keuze, of heb ik een cyrix nodig?
2. is die 6mm2 niet wat te klein op de b+?

Groet,

Erik
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Re: Motorelektra kopzorgen

Berichtdoor aquanaut » 05 Jun 2016, 20:13

Ongeacht hoe zwaar de dynamo is, is 6mm2 een erg dunne kabel.
Kun je geen typenummer oid op de dynamo ontcijferen?
Je spreekt over een start en een boegschroef accu.....is er ook nog een serviceaccu?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Motorelektra kopzorgen

Berichtdoor vuuren1 » 05 Jun 2016, 20:41

Geen service accu aanwezig :D
Laten we raden dat de 140 Ah startaccu tevens service accu is.

Enfin, je wens is om 2 accu;s te laden en gescheiden te houden.
Dan zou ik een relais kiezen (ouderwets of intelligent geschakeld).
Of een MOS-FET scheider, ook prima.

Behalve de gegeven kabeldoorsnede is eveneens de kabellengte een net zo belangrijk gegeven om de kabeldoorsnede te kiezen.
6mm2 is veel te fors als de lengte slechts 20 cm is maar veel te weinig als je naar verschillende accu's toe moet die op grotere afstand staan.
Afhankelijk van de dynamo kan bv. 25mm2 over grotere afstand nog te klein zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Motorelektra kopzorgen

Berichtdoor Mea Vota » 05 Jun 2016, 21:03

Ha!

Alvast bedankt voor de reacties :D
Op de dynamo valt niks te ontcijferen behalve de aansluitingen.
Er hoeft wat mij betreft geen serviceaccu geladen worden.
Tenzij het weer slim is om een diodebrug met 3 uitgangen te nemen.
Ik dacht dat gaat wel via een acculader en zonnepanelen in de toekomst.
De oorspronkelijke 6mm2 was ongeveer anderhalve meter verder aan de startmotor geknoopt om zo op de startaccu te komen.
In de huidige situatie is de afstand van de dynamo naar de startaccu ongeveer 1.5 a 2m.
De startaccu komt zo ongeveer onder de binnenstuurstand. (hier zou de diodebrug dan ook moeten komen).
Vanaf de stuurstand en startaccu is het dan nog maximaal 2.5m naar voren, naar de boegschroefaccu.

Erik
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten