Ingaande/uitgaande zijde koelcircuit ivm boiler

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Ingaande/uitgaande zijde koelcircuit ivm boiler

Berichtdoor elrenegado » 02 Jun 2016, 09:14

Door drinkwaard is tijdens de inbouw van de boegschroef ook een boiler aansluiting gemaakt op de motor, Mercedes OM617.
1 zit voor, onder de dynamo,
en 1 zit achterop het blok, recht onder kleppendeksel in het midden (boven de keerkoppeling) zeg maar.

De boiler heeft een coolingcircuit IN en OUT.
Nu ben ik ervanuit gegaan dat de aansluiting onder de dynamo de ingaande kant van het blok is (en dus op de OUT) van de boiler moet,
en die aan de achterzijde van het blok de uitgaande van de motor is, en dus op de IN van de boiler moet.

Klopt mijn redenatie ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Ingaande/uitgaande zijde koelcircuit ivm boiler

Berichtdoor aquanaut » 02 Jun 2016, 12:32

Volgens mij klopt jouw redenatie.

Alleen zie ik het nut van de "in" en "out" op de boiler v.w.b. het koelwater niet zo.....
Aan de sanitair-zijde is dat verschil er uiteraard wel maar koelwaterzijdig......??

Zet je er afsluitkraantjes tussen?
Scheelt een hoop ellende als er ooit iets mocht optreden in het "boiler circuit".

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Ingaande/uitgaande zijde koelcircuit ivm boiler

Berichtdoor elrenegado » 02 Jun 2016, 14:55

ja er zitten kogelkranen op de aansluitingen van het blok.

Ik denk dat die In en Out met een reden zijn.
Je kan die boiler enkel iets schuin tot een 90 graden monteren.
Ik vemoed dat die op deze manier zichzelf ontlucht, mits de KVS in de juiste richting stroomt...
Dat is de enige optie die ik kan bedenken.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Ingaande/uitgaande zijde koelcircuit ivm boiler

Berichtdoor vuuren1 » 02 Jun 2016, 21:46

Die boiler weet niet wat de stromingsrichting van de motor koelvloeistof is of zou moeten zijn.
Wellicht ontlucht de boilerspiraal gemakkelijker naar de OUT aansluiting.

Bij een warmtewisselaar maakt het wel uit of je mee of tegenstroom aansluit maar bij een boiler aan boord is dat niet van belang.
(ook) Bij Mercedes is de bovenste aansluiting de 'pers' van de kachelaansluitingen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Ingaande/uitgaande zijde koelcircuit ivm boiler

Berichtdoor elrenegado » 03 Jun 2016, 09:48

Ok, dat is dan 2x bevestigd dat ik de goede aanname maakte...
Achterop, (boven) is dus pers, en IN van de boiler.

Morgen de laatste slangen leggen en koppelingen maken, dan is ook dat project weer voltooid 8-)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Ingaande/uitgaande zijde koelcircuit ivm boiler

Berichtdoor vuuren1 » 03 Jun 2016, 22:14

Goed ontluchten van het systeem kan nog wel eens problemen geven omdat slangen van en naar een boiler niet altijd volledig op afschot kunnen worden aangebracht.

Let goed op de motortemperatuur na het in bedrijf stellen van de boiler.
Ook na succesvol onbelast proefdraaien kan de temperatuur tijdens belasting ineens hoog oplopen a.g.v. lucht.

Bij deze MB valt het relatief gezien mee omdat je een thermostaat hebt met dubbele klep.
M.a.w. de thermostaat staat in de opwarmfase van de motor dicht naar het koelsysteem (kielkoeling of warmtewisselaar).
De pompdruk naar en via de boiler is dan hoger dan bij een thermostaat met enkele klep waardoor lucht wat gemakkelijker weg gedrukt kan worden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Ingaande/uitgaande zijde koelcircuit ivm boiler

Berichtdoor elrenegado » 04 Jun 2016, 08:44

ik ben ook van plan de slangen van te voren te vullen met kvs, dit door als laatste de uitgaande kant van de motor aan te sluiten, en via de slang de kvs erin te gieten.
daarna even de onderste iets los om te zien of daar nog lucht zit.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Ingaande/uitgaande zijde koelcircuit ivm boiler

Berichtdoor vanlaerepeter » 28 Jun 2016, 13:24

Beste,
ik heb ook een bootje met daarin een mercedes OM617 motor. Nu raak ik er niet uit waar ik de slangen voor de boiler aan het koelsysteem van de motor kan aansluiten. Ik heb te weinig kennis van motoren en hetgeen er rond hangt... En heb me al suf gezocht op internet. Nu heb ik dit forum gevonden waar jullie mij mss kunnen helpen. Evt. enkele foto's hoe de slangen bij u aangesloten zijn? Dat zou me wel verder helpen denk ik... :D
Alvast bedankt en vriendelijke groeten,
Peter
Mijn mailadres: vanlaerepeter@telenet.be
vanlaerepeter
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 28 Jun 2016, 12:51
ligplaats: Gent
info:

Re: Ingaande/uitgaande zijde koelcircuit ivm boiler

Berichtdoor elrenegado » 29 Jun 2016, 09:05

ik heb er geen fotos van, maar kan het wel beschrijven.

Als je voor de motorstaat, en kijkt naar de v snaar.
Dan zie je links de dynamo,
onder die dynamo zie je een koelwaterslang het blok in gaan, daar zit 1 aansluiting (kan een blinde plug nog zijn bij jou)

Dan aan de achterzijde van het blok, boven de keerkoppeling, net onder de kop / kleppendeksel zit bij mij de andere aansluiting.
Ook daar zal een blinde plug oid zitten die ze eruit gehaald hebben.

Foto's kan ik later maken, als ik op de boot ben en het niet vergeet ;)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Ingaande/uitgaande zijde koelcircuit ivm boiler

Berichtdoor vanlaerepeter » 29 Jun 2016, 13:45

Bedankt Steve voor de vlugge reactie. Hier kan ik verder mee! Mocht ik er niet uitraken laat ik nog iets weten. En als het wel lukt natuurlijk ook :)
vanlaerepeter
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 28 Jun 2016, 12:51
ligplaats: Gent
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten