Vermogensopgave dieselmotoren te positief..

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Vermogensopgave dieselmotoren te positief..

Berichtdoor vuuren1 » 01 Jun 2016, 22:14

Met het volgen van het topic over de ombouw van een reddingssloep waar een Peugeot Indenor 6-90 in wordt geplaatst ben ik nog eens gaan kijken hoe het zit met de door de fabrikant opgegeven vemogens.
In dit geval is het een Volvo-Penta (die niks te maken heeft met het motor merk Volvo): De MD-32 is voorzien van een Indenor basismotor.

De 6-90 (MD32) heeft een boring van 90mm.
Dat is dus de 'verlengde' Peugeot Indenor xd-90 (4+2= 6 cilinders) .

De MD32 zou bij 4000 toeren volgens opgave 106 pk moeten leveren.

Dat kan niet kloppen omdat de 4 cilinder automotor max. 58 pk leverde bij 4500 toeren (nog eens 500 toeren meer).
Van 4 naar 6 cilinders wordt het:
6/4 x 58 = slechts 87pk.

Nemen we de 500 toeren minder wordt het nog minder: max.75pk voor de 6-90 ipv 106 pk.

Een verschil van 31 pk!


Zo ook klopte er geen bal van de opgave van de DTN /DTP motoren.
De 62 pk DTP Indenor levert minder dan een Mitsubishi van 42 pk (dat hebben we meermaals uitgetest).
Het opgegeven vermogen van de Mitsubishi is bruto volgens DIN-6270, dat is al reeds ca. 15% hoger dan netto.
Kunt u nagaan...


Wat betekent DIN-6270B:

DIN 6270 B staat bekend als het maximale vermogen. Het is het maximale vermogen dat de motor eens per dag gedurende maximaal 1 uur mag leveren.
Dit vermogen wordt bereikt door het maximale toerental dat de motor kan bereiken (ca. 15%) hoger af te stellen. Hierdoor neemt ook het maximale vermogen, zij het dan minder dan 15%, toe.
Tevens geldt er een omgevingstemperatuur van 20 graden en 60% relatieve vochtigheid en zonder verliezen van keerkoppeling en dynamo.

Bij het berekenen van de juiste schroef gaat een (onafhankelijke) schroefleverancier vaak de mist in.
Het opgegeven 'watersportvermogen' klopt niet en als er een hydraulische Velvet koppeling achter de motor zit gaat het nog verder mis.
De leverancier van de dieselmotor weet wel dat zijn opgave niet helemaal eerlijk is en die adviseert uit ervaring vaak wel een passende schroef bij zijn motor.

Voorbeeld:
Vetus M4.17 42pk bij 3000 toeren (DIN.6270B) + hydraulische ZF25 keerkoppeling.
Basismotor is Mitsubishi.
Federal berekent keurig een schroef o.b.v. 42 pk (NETTO) bij 3000 toeren.
Resultaat: Maximaal belast toerental blijkt bij proefvaart 2500 toeren = 32 PK NETTO (ipv 42pk).

Neem bv. een Mercedes, Peugeot, Nanni, DAF, Renault, BMC, Volvo-Penta etc. en kijk eens wat het continue vermogen is.
Let wel: Het maximale toerental bij belasting is van forse invloed op het te leveren vermogen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vermogensopgave dieselmotoren te positief..

Berichtdoor jkos » 02 Jun 2016, 08:00

Hans,

Het is verbazingwekkend hoe sommige fabrikanten met vermogens en verbruikcijfers omgaan.
Ik heb heel veel op sportmotoren gereden, ook hier was het ieder jaar hetzelfde verhaal; tijdens de jaarlijkse vergelijkingstesten bleken een heleboel pk's goed verstopt te zitten, m.a.w. ze kwamen er nooit uit, dit om de eenvoudige reden dat ze er gewoon niet inzaten.
En wat er niet inzit zal er ook nooit uitkomen.
In de visserij is het de laatste jaren verplicht om via een schroefasmeting het vermogen te bepalen.
Voor de visserij in de kustzone betekend dit bijvoorbeeld dat het vermogen niet meer dan 221 Kw mag bedragen = 300 PK
Voor de grotere schepen is het vermogen vastgesteld op 2000 PK.
Dit zijn de netto PK's aan de schroefas, in de praktijk bleek dat de overbrenging ongeveer 10 tot 15 procent voor zijn rekening nam.
Dit is wel een mooie manier om het vermogen te meten, immers als je het vermogen niet haalt val je als fabrikant al snel door de mand.
In de recreatieve sector gebeurt dit niet, of nauwelijks. Als gevolg hiervan kan de fabrikant vermogens en verbruikcijfers opgeven die soms mijlenver van de werkelijkheid verwijderd zijn
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Vermogensopgave dieselmotoren te positief..

Berichtdoor kajoe » 02 Jun 2016, 08:59

tja dat is wel een beetje de reden dat ik bij mijn nieuwe motor een wat meer pk,s wou dan nodig waren voor de boot ,bij mijn Anna Maria was de Daf 615m opgave 125 pk afgesteld op 85 pk op 2100toeren ,nooit geen malheur .
maar zoals nu blijkt is dat de sole 60 veel meer kracht aflevert dan de indenor 6-90 en daarbij het gasolie verbruik aangenaam maakt .
er zat indertijd ook een behoorlijk verschil in afgeleverde kacht tussen de bekende merken omkeerbare motoren en de bekende 2 en 4 tact zg koppeling motoren .
dus Hans heeft volkomen gelijk.
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Vermogensopgave dieselmotoren te positief..

Berichtdoor aquanaut » 02 Jun 2016, 13:34

Ehm Hans,

Volgens de gegevens die ik hier heb zijn de DIN-6720(B) vermogens van de MD21A 61PK bij 75rev/s (4500rpm) en 89 PK bij 67 rev/s (4000 toeren) voor de MD32A

De 106PK zal het "in de kroeg aan de tap" vermogen zijn

Overigens wordt het toerental niet op 15% meer toeren afgesteld, er wordt gewoon gemeten bij dit toerental, wat de motor uiteraard niet continue mag draaien.
De motor kon, mits juist belast, dit toerental gewoon halen in het veld.


Maarja waar gaar het over.... ....de MD32 wordt al 40 jaar niet meer geproduceerd ..... :D

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Vermogensopgave dieselmotoren te positief..

Berichtdoor jkos » 02 Jun 2016, 16:46

Volvo Penta MD 32A: 106 pk bij 4000 rpm (SAE) maximaal draaiuren constant -200 rpm = 3600 rpm constant, en kijk dan maar eens naar de vermogenskromme.
Bron:marinfakta.se
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Vermogensopgave dieselmotoren te positief..

Berichtdoor aquanaut » 02 Jun 2016, 16:55

SAE vermogen....kan best allemaal maar daar hadden we het niet over.
Din-6720 geeft aan 86 PK bij 4000 rpm in de papieren van VP zelf.

Ik heb het uit een heul oud Volvo Penta bulletin, de 7770900 om precies te zijn.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Vermogensopgave dieselmotoren te positief..

Berichtdoor vuuren1 » 02 Jun 2016, 21:32

De 106 MD32 PK's heb ik uit documentatie van deze motor (niet op gelet volgens welke norm dit is opgegeven maar het zet een cliënt wel enorm op het verkeerde been als er 106 pk staat).

Ik ga er vanuit dat pleziervaartmotoren (bijna) altijd volgens DIN 6270B worden opgegeven, dit is tevens niet realistisch.
De uitleg was een knip en plak stukje van 'de binnenvaart' (van die 15% meer toeren had ik zelf ook nog nooit gehoordk, de rest klopt wel).

Of het nu een oude MD32 is of een Indenor XD-2 het verschil is groot, zelfs met de te optimistische DIN6270B Vetus Mitsubihi uit mijn voorbeeld.
XD-2 (3000rpm belast) uitgebouwd en alleen de basismotor vervangen voor een M4.17 (DIN 7270B 42PK).
Keerkoppeling en schroef bleven.
De schroef bleek voor de Mitsubishi een stuk te licht (haalde 3300 rpm)..
(verbruikscijfers bleken bijna de helft van de nieuwe motor!)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten