Met het volgen van het topic over de ombouw van een reddingssloep waar een Peugeot Indenor 6-90 in wordt geplaatst ben ik nog eens gaan kijken hoe het zit met de door de fabrikant opgegeven vemogens.
In dit geval is het een Volvo-Penta (die niks te maken heeft met het motor merk Volvo): De MD-32 is voorzien van een Indenor basismotor.
De 6-90 (MD32) heeft een boring van 90mm.
Dat is dus de 'verlengde' Peugeot Indenor xd-90 (4+2= 6 cilinders) .
De MD32 zou bij 4000 toeren volgens opgave 106 pk moeten leveren.
Dat kan niet kloppen omdat de 4 cilinder automotor max. 58 pk leverde bij 4500 toeren (nog eens 500 toeren meer).
Van 4 naar 6 cilinders wordt het:
6/4 x 58 = slechts 87pk.
Nemen we de 500 toeren minder wordt het nog minder: max.75pk voor de 6-90 ipv 106 pk.
Een verschil van 31 pk!
Zo ook klopte er geen bal van de opgave van de DTN /DTP motoren.
De 62 pk DTP Indenor levert minder dan een Mitsubishi van 42 pk (dat hebben we meermaals uitgetest).
Het opgegeven vermogen van de Mitsubishi is bruto volgens DIN-6270, dat is al reeds ca. 15% hoger dan netto.
Kunt u nagaan...
Wat betekent DIN-6270B:
DIN 6270 B staat bekend als het maximale vermogen. Het is het maximale vermogen dat de motor eens per dag gedurende maximaal 1 uur mag leveren.
Dit vermogen wordt bereikt door het maximale toerental dat de motor kan bereiken (ca. 15%) hoger af te stellen. Hierdoor neemt ook het maximale vermogen, zij het dan minder dan 15%, toe.
Tevens geldt er een omgevingstemperatuur van 20 graden en 60% relatieve vochtigheid en zonder verliezen van keerkoppeling en dynamo.
Bij het berekenen van de juiste schroef gaat een (onafhankelijke) schroefleverancier vaak de mist in.
Het opgegeven 'watersportvermogen' klopt niet en als er een hydraulische Velvet koppeling achter de motor zit gaat het nog verder mis.
De leverancier van de dieselmotor weet wel dat zijn opgave niet helemaal eerlijk is en die adviseert uit ervaring vaak wel een passende schroef bij zijn motor.
Voorbeeld:
Vetus M4.17 42pk bij 3000 toeren (DIN.6270B) + hydraulische ZF25 keerkoppeling.
Basismotor is Mitsubishi.
Federal berekent keurig een schroef o.b.v. 42 pk (NETTO) bij 3000 toeren.
Resultaat: Maximaal belast toerental blijkt bij proefvaart 2500 toeren = 32 PK NETTO (ipv 42pk).
Neem bv. een Mercedes, Peugeot, Nanni, DAF, Renault, BMC, Volvo-Penta etc. en kijk eens wat het continue vermogen is.
Let wel: Het maximale toerental bij belasting is van forse invloed op het te leveren vermogen.