Schroef weg. Welke moet ik hebben?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Schroef weg. Welke moet ik hebben?

Berichtdoor BartB » 07 Jun 2016, 23:54

Ik dacht dat ik nog wel zo duidelijk was :)

De schroef die ik er nu op schuif gaat keurig tot het einde van de conus. De conus is echter langer dan de schroef. Er steekt dus nog een stuk conus uit van ca 15 mm.
BartB
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 10 Mrt 2014, 10:59
ligplaats: Haarlem
info:

Re: Schroef weg. Welke moet ik hebben?

Berichtdoor vuuren1 » 08 Jun 2016, 00:07

Bart,

Het is wellicht simpel: De schroef past niet bij deze as.
Maar als de as geheel mooi aansluit met dezelfde hoek als de schroefnaaf en er alleen een ruimte achter overblijft waardoor de moer niet aansluit kan je die ruimte gerust opvullen met een busje of ring(en).
Tevens moet de spiebaan van de as en de schroef goed overeenkomen qua maatvoering.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Schroef weg. Welke moet ik hebben?

Berichtdoor BartB » 08 Jun 2016, 10:45

Dat de schroef niet bij de as past is duidelijk. Deze schroef voldoet verder echter precies aan wat ik nodig heb voor de boot en kost mij slechts 60 euro. De schroef past exact op de conus, schuift niet door en heeft dezelfde schuinte.

Doordat ik een afwijkende schroefas heb zijn er geen tweedehands schroeven beschikbaar. Uiteraard kan ik een nieuwe schroef laten maken voor deze specifieke as, maar dan ben ik volgens de offerte ruim 550 euro verder.

Vandaar dat ik op een creatieve manier probeer om dit op te lossen.
BartB
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 10 Mrt 2014, 10:59
ligplaats: Haarlem
info:

Re: Schroef weg. Welke moet ik hebben?

Berichtdoor jkos » 08 Jun 2016, 11:33

Bas,

Wat Hans je probeert uit te leggen is dat wanneer het conische gedeelte goed op elkaar past, en je ongeveer 15 mm over hebt tussen achterkant schroef en voorkant van de moer, je dit op kan/mag vullen met vulringen.
De schroef zal dan aan de voorzijde iets over het conische gedeelte uitsteken, eigenlijk kan dat niet maar ja...
Let er wel op dat de spie er niet uitkomt, ik weet niet of deze nog opgesloten is op deze manier, dat ligt aan de lengte van de spiebaan, maar dat zie je vanzelf als je de zaak monteert.
Het is geen ideale situatie natuurlijk, maar het is wel een practische/goedkope oplossing.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Schroef weg. Welke moet ik hebben?

Berichtdoor BartB » 08 Jun 2016, 12:15

Ok duidelijk verhaal. Ik denk niet dat de schroef voorbij het conische gedeelte gaat steken. Toen ik de schroef erop schoof bleef die daar netjes enkele mm voor zitten.

Van welk materiaal moeten de moer en vulringen/-bus zijn? Ik begrijp dat dit allemaal nogal nauw let ivm elektrolyse. De schroef is van brons, maar de exacte legering is onbekend.

Verder nog: hoe borg ik de moer zodat de schroef er niet weer afvalt?
BartB
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 10 Mrt 2014, 10:59
ligplaats: Haarlem
info:

Re: Schroef weg. Welke moet ik hebben?

Berichtdoor jkos » 08 Jun 2016, 12:31

Dan heb ik het verkeert begrepen, alleen maar beter zo.
Voor het borgen zijn verschillende manieren, de meest gangbare in de watersport is een ring met een lip(je) aan de binnenkant.
Deze lip zet je haaks om en komt in de spiebaan te liggen, vervolgens draai je de moer vast en sla je de andere kant van de ring om de moer, twee vlakken is voldoende.
Een goede stalen moer volstaat, zorg dat hij van voldoende lengte is en dat de schroefdraad overeenkomt komt met die van de schroefas.
Over elektrolyse hoef je je geen zorgen te maken, daar ontkom je niet aan.
Maar daar hebben ze anodes voor uitgevonden.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Schroef weg. Welke moet ik hebben?

Berichtdoor vuuren1 » 08 Jun 2016, 22:16

Veel meer uitleg kunnen we niet geven..

Je schrijft het volgende:

De schroef past immers prima op de as conus.
De spiebanen in schroef en as komen ook perfect overeen?
Dan kan je deze schroef monteren.

Dan vul de de 'loze' achterkant op met een busje of ringen en voldoet een standaard borgplaat niet meer om loslopen van de moer tegen te gaan.
Daar pas je op de juiste wijze Loctite borgmiddel toe en de moer kan er alleen nog af als je de moer boven de 175 graden warm stookt.

Dan smeer je de moer en ringen/busje 3x met onderwatercoating in, is het hele probleem opgelost en kan je weer rustig slapen..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Schroef weg. Welke moet ik hebben?

Berichtdoor BartB » 14 Jun 2016, 22:04

Kramer en ook een andere monteur zei dat het opvullen niet kon op die manier. De ruimte opvullen tussen de schroef en de moer zou niet goed zijn.

Inmiddels heb ik het toch gedaan. Ik heb een bronzen bus laten draaien met hetzelfde verloop als de conus. Die schuift er dus mooi tussen. Vervolgens is dit geborgd met een klein inbusje oid en die is ook weer afgedekt met een of ander spulletje. Achter de moer is een anode bevestigd. Zie onderstaande foto voor het resultaat.

Hij vaart inmiddels weer prima. Spoed ed lijken ook goed. Dank voor het meedenken iedereen!
http://myalbum.com/album/5ZwYBUeFsIiO
BartB
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 10 Mrt 2014, 10:59
ligplaats: Haarlem
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten