De boiler staat parallel aan de circulatiepomp; De momentele flow van deze verdeelt zich tussen motorkoeling en boiler.
Bij koude boiler draagt deze bij aan de motorkoeling, later niet meer; Per saldo neemt de koelcapaciteit af.
De druk in het (gesloten) koelsysteem ontstaat door het uitzetten van de koelvloeistof tgv temperatuurstijging. De drukwaarde wordt bepaald door de openingsdruk van de dop van het systeem. Daarna gaat de vloeistof drukloos naar het tankje. Bij afkoeling krimpt de vloeistof, en wordt daardoor terug gezogen in het systeem, via een klein terugslagklepje in de dop.
De drukverhoging heeft tot doel het verhogen van het kookpunt van de vloeistof..
De zg "vriesdoppen" zijn dat niet!
Tijdens het gieten van het motorblok bevindt zich in de vorm een kernstuk, dat zorgt voor de latere holtes. Deze kern "hangt'" in de vorm aan een aantal tappen die in de vorm zijn uitgespaard.
Deze tappen veroorzaken helaas gaten in het gietwerk, waar deze niet moeten zijn; Na mechanische bewerking (kotteren) worden deze gaten
gedicht met "vriesdoppen" (engels: Coreplugs, ofwel kernplug..).
Dat ze er bij vorst uitvriezen is bijzaak; Naast zo,n plug vriest het blok evengoed stuk..
Gr, Eagle