Boiler aansluiten op Indenor 6 cilinder

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Boiler aansluiten op Indenor 6 cilinder

Berichtdoor eagle » 01 Jun 2016, 01:04

De boiler staat parallel aan de circulatiepomp; De momentele flow van deze verdeelt zich tussen motorkoeling en boiler.
Bij koude boiler draagt deze bij aan de motorkoeling, later niet meer; Per saldo neemt de koelcapaciteit af.

De druk in het (gesloten) koelsysteem ontstaat door het uitzetten van de koelvloeistof tgv temperatuurstijging. De drukwaarde wordt bepaald door de openingsdruk van de dop van het systeem. Daarna gaat de vloeistof drukloos naar het tankje. Bij afkoeling krimpt de vloeistof, en wordt daardoor terug gezogen in het systeem, via een klein terugslagklepje in de dop.
De drukverhoging heeft tot doel het verhogen van het kookpunt van de vloeistof..

De zg "vriesdoppen" zijn dat niet!
Tijdens het gieten van het motorblok bevindt zich in de vorm een kernstuk, dat zorgt voor de latere holtes. Deze kern "hangt'" in de vorm aan een aantal tappen die in de vorm zijn uitgespaard.
Deze tappen veroorzaken helaas gaten in het gietwerk, waar deze niet moeten zijn; Na mechanische bewerking (kotteren) worden deze gaten
gedicht met "vriesdoppen" (engels: Coreplugs, ofwel kernplug..).
Dat ze er bij vorst uitvriezen is bijzaak; Naast zo,n plug vriest het blok evengoed stuk..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 982
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Boiler aansluiten op Indenor 6 cilinder

Berichtdoor vuuren1 » 01 Jun 2016, 21:02

De uitleg van Eagle is geheel juist en de uitleg van dwtk is (wederom) onjuist..

De drukdop is bedoeld om:
A. het interne systeem af te sluiten en opmenging van zuurstof te reduceren (corrosie beperkend).
B. De heersende druk in een koelsysteem te verhogen om het kookpunt te verhogen (hoger rendement en verminderde kans op koken).
C. Het terugslagklepje trekt bij afkoeling weggedrukte koelvloeistof weer terug in het systeem i.p.v. lucht (mits er een extern tankje is aangebracht).

De boiler is parallel aangesloten en werkt na opwarming van de boilerinhoud als by-pass, ofwel een gedeeltelijke kortsluitng wat resulteert in capaciteitsafname van het koelsysteem.

Boilers zijn aangesloten op de 'kachelaansluiting' zoals bij een auto wordt toegepast (veel jachtmotoren uit die tijd zijn afgeleid van automotoren).
In tegenstelling tot bij een Indenor diesel is de auto radiator wel van de juiste capaciteit en een kachel neemt altijd warmte af terwijl een boiler na korte tijd 'klaar' is met afnemen van warmte (of je moet tijdens het varen altijd onder de douche gaan staan :D )
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boiler aansluiten op Indenor 6 cilinder

Berichtdoor luukie25 » 01 Jun 2016, 22:38

Bedankt voor alle uitgebreide en nuttige antwoorden, super zo'n forum! Het is mij nu duidelijk dat het af te raden is de boiler op de motor aan te sluiten. Toch bracht dat mij aan het denken. Het probleem zit hem dus eigenlijk, als ik het goed begrijp, in de eerste fase (het vertraagd op temperatuur komen van de motor) en de laatste fase (boiler is op temperatuur en vormt een bypass in het koelsysteem). Eigenlijk zou de boiler dus pas na enige tijd aangesloten moeten worden en na het opwarmen afgesloten moeten worden.

Wat nu als ik twee (een?) 12v DC kogelkranen installeer in de leiding naar de boiler toe. Deze koppel ik dan gewoon aan een schakelaar op het dashboard. Wanneer de motor op temperatuur is, zet ik de schakelaar om. De boiler wordt opgewarmd. Wanneer de boiler warm is (dat is met enige ervaring wel in te schatten wat tijd betreft) zet ik de schakelaar weer om en staat het koelsysteem weer afgeschakeld van de boiler. Volgensmij ontdoe ik hiermee de situatie van beide problemen, en ook de winter kranen zijn gelijk aanwezig, voor wanneer de boiler is afgetapt. Zou dat kunnen werken?
Laatst gewijzigd door luukie25 op 01 Jun 2016, 23:22, in totaal 2 keer gewijzigd.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Boiler aansluiten op Indenor 6 cilinder

Berichtdoor vuuren1 » 01 Jun 2016, 22:51

Je bedoelt kranen in het motorkoelsysteem naar de boiler te monteren?
Dat hoeven geen 2 kleppen te worden, 1 kraan die je uit ervaring inregelt is voldoende.
Dan kan je de by-pass regelen en een eventueel teveel beperken.
Dat is 1x inregelen en verder hoef je niet meer na te denken.

Heeft niets te maken met de winter of aftappen bij vorst omdat het niet drinkwaterzijdig is.

Volgens Aquanaut heeft de MD32 wel een koeler van goede capaciteit en zou je een boiler er wel zonder meer op aan kunnen sluiten.
Ik zelf zou daar toch ietwat voorzichtig mee zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boiler aansluiten op Indenor 6 cilinder

Berichtdoor luukie25 » 01 Jun 2016, 23:08

Dat bedoel ik inderdaad. Dus kachelaansluiting motor --> DC kogelafsluiter --> boiler. Voor het geld van zo'n kraan ga ik de gok niet nemen. Extra voordeel lijkt mij ook dat de motor sneller op temperatuur is. Je zegt één keer inregelen en verder niet meer nadenken. Maar ik moet dan wel elke keer de knop omzetten en zeg 2 uur later weer uit zetten? Of bedoel je de schakelaar te koppelen aan een tijd of temperatuur sensor?

Met winter duidde ik op de tip van Aquanaut, dat het koelwater circuit afgesloten moet worden als de boiler leeg is. Ik dacht aan deze kraan: http://goo.gl/ZxBvCk. Wat voor leiding diameter neem ik verder het beste? Nog andere zaken waar ik aan moet denken? Dit weekend moet ik eerst de kachelaansluiting eens gaan zoeken op de motor....
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Boiler aansluiten op Indenor 6 cilinder

Berichtdoor vuuren1 » 02 Jun 2016, 21:54

Ik bedoel gewoon een handbediende afsluiter die je meer of minder open zet en bij goede ervaringen zo laat staan.

Als de motor niet te warm wordt bij vollast kan de afsluiter helemaal open.
Maar als de motor er lang over doet om op temperatuur te komen omdat de parallel geschakelde boiler in het begin veel warmte opneemt kan je de afsluiter iets knijpen.
Zo'n 'regelafsluiter' is erg goedkoop en gemakkelijk om de doorstroming simpel te bepalen.

De leiding doorsnede is de diameter van de aansluiting van de boiler (zie ook de manual).


Een tweede afsluiter om de boiler desgewenst buiten bedrijf te stellen is een eigen keuze.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boiler aansluiten op Indenor 6 cilinder

Berichtdoor luukie25 » 06 Jun 2016, 18:51

UIteindelijk is het niet gelukt, maar ik vaar komende week naar Drinkwaard in Sliedrecht (mede om een paar andere klussen) die het al vaker hebben gedaan en twee aansluitingen maken in het koelcircuit van de motor. Ook heb ik overleg met hen mbt de afsluiters half dicht of een elektrische afsluiter. Voor de rest, bedankt voor alle nuttige hulp.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Boiler aansluiten op Indenor 6 cilinder

Berichtdoor elrenegado » 07 Jun 2016, 09:34

vuuren1 schreef:Ik bedoel gewoon een handbediende afsluiter die je meer of minder open zet en bij goede ervaringen zo laat staan.

Als de motor niet te warm wordt bij vollast kan de afsluiter helemaal open.
Maar als de motor er lang over doet om op temperatuur te komen omdat de parallel geschakelde boiler in het begin veel warmte opneemt kan je de afsluiter iets knijpen.
Zo'n 'regelafsluiter' is erg goedkoop en gemakkelijk om de doorstroming simpel te bepalen.

De leiding doorsnede is de diameter van de aansluiting van de boiler (zie ook de manual).


Een tweede afsluiter om de boiler desgewenst buiten bedrijf te stellen is een eigen keuze.



Heb ik bij mij ook zo laten doen,
op beide aansluitingen op de motor een handbediende afsluiter...
Zo kan ik er inderdaad voor kiezen de boiler helemaal buiten het systeem te houden, of erbij te zetten.... of indien nodig de stroom te knijpen
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Boiler aansluiten op Indenor 6 cilinder

Berichtdoor vuuren1 » 07 Jun 2016, 22:51

@Steve,
Precies! Dat is het goedkoopste en vooral de meest flexibele oplossing.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boiler aansluiten op Indenor 6 cilinder

Berichtdoor luukie25 » 07 Jun 2016, 23:14

Zo zal het denk ik ook gebeuren. Ik zal dit weekend een foto uploaden van het resultaat. Ook weer handig voor iemand na mij! Bedankt.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten