Boiler aansluiten op Indenor 6 cilinder

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Boiler aansluiten op Indenor 6 cilinder

Berichtdoor luukie25 » 29 Mei 2016, 15:05

Op onze boot is door de vorige eigenaar een boiler laten plaatsen. Een Vetus boiler van 31 liter. Deze is enkel aangesloten op 220. Ik wil de boiler graag op de motor, om stroom te sparen, maar ook voor warm water voor de afwas en douche als we niet in een haven liggen. De motor is een XDP6.90. Kan iemand mij wellicht een tip geven hoe de boiler hierop kan worden aangesloten? Ik las al over de verwarmingsuitgang, maar ik zie in de handleiding van de boiler dat er koelvloeistof door de boiler moet gaan lopen, dus dan moet er kennelijk een bypass komen op het huidige (inter) koel systeem. Als het te doen is wil ik de klus graag zelf doen, maar anders ben ik zeker bereid een monteur te gaan zoeken. Bedankt!
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Boiler aansluiten op Indenor 6 cilinder

Berichtdoor vuuren1 » 29 Mei 2016, 20:33

De boiler moet dan op het 'kachelsysteem' zoals bij een auto de kachel is aangesloten.
Dat is inderdaad parallel aan het inwendige koelsysteem.

Echter denk ik dat de vorige eigenaar zich juist heeft laten informeren over de gebrekkige koelcapaciteit van Indenor motoren en de boiler wijselijk niet aan heeft laten sluiten op het motor koelsysteem.
De boiler koelt de motor totdat de boiler opgewarmd is, daarna wordt het een stukje kortsluiting in het koelsysteem.
Dat stukje kortsluiting vermindert de koelcapaciteit van de motorkoeling zelf.

Bij de 4 cilinder uitvoeringen van Indenor is een boiler aansluiten zeer af te raden, dat geeft problemen (als de motor iets hoger wordt belast).
De 6-90 komt veel minder voor en dan zijn het meestal motoren onder het label van Volvo Penta. Daar doe ik weinig mee.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boiler aansluiten op Indenor 6 cilinder

Berichtdoor jkos » 30 Mei 2016, 20:05

Hans,

Nu je er toch over begint, wat is nu het verschil tussen een Volvo-Penta MD 32A en een indenor 6-90?
Je mag de vraag ook beantwoorden in het topic over mijn Harding sloep.

Groeten, John
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Boiler aansluiten op Indenor 6 cilinder

Berichtdoor aquanaut » 30 Mei 2016, 20:51

Het marinisatie pakket.
Het basisblok is gelijk, net zoals de MD21 en de 4.90

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Boiler aansluiten op Indenor 6 cilinder

Berichtdoor aquanaut » 30 Mei 2016, 20:55

@luukie,

Bedenk naast de punten die Hans aangeeft ook dat de Vetus boiler een vreemde eend in de bijt is.
Tenminste als het gaat over de dubbele wand versie.

Bij deze boilers mag er geen koelwaterdruk op de boiler komen als er geen sanitair waterdruk is.
Dan bestaat de kans dat de boiler implodeert.

Een setje afsluitkranen in de koelwaterleiding (wat er sowieso tussen hoort) is noodzakelijk bij dit soort boilers.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Boiler aansluiten op Indenor 6 cilinder

Berichtdoor vuuren1 » 30 Mei 2016, 22:10

De gestelde vragen zijn inmiddels keurig door aquanaut behandeld.

Inderdaad, de Vetus boilers zijn anders en zonder pijpenbundel.
Dat is een dubbele wand met ook nog minder weerstand dan een boiler met pijpenbundel.
Door de lagere weerstand loopt er nog meer -kortgesloten- koelvloeistof door de boiler wat de motorkoeling niet ten goede komt.


John,

Over tevens als automotor toegepaste scheepsuitvoeringen van dieselmotoren:
Indenor diesel is los van Mercedes Benz een veel toegepaste dieselmotor geweest.
In kwaliteit kwamen ze na de Mercedes motoren en verder was er in die jaren niet veel anders op de markt.
In het kleinere segment bleven deze merken eigenlijk over.
BMC zat er ook tussen maar was mechanisch beduidend minder van kwaliteit.
DAF zat bij de wat grotere motoren en is (behalve een roker) mechanisch erg goed.
Daarnaast bestonden er echte scheepsdieselmotoren w.o. Volvo Penta.

Wat men nu in de auto industrie doet deed Volvo Penta al veel eerder met dieselmotoren: Geen eigen motor maar een motor elders inkopen en mariniseren.
Zo werden er Peugeot basismotoren gemariniseerd en omgedoopt naar Volvo Penta.
Zowel 4 als ook de 6 cilinder uitvoeringen.

Franse motoren stonden bekend als gevoelig v.w.b. het koelsysteem, dat is inmiddels benoemd als een kwaal bij de Indenor diesels.
Dat is het nadeel van veel geproduceerde motoren, dan zijn er ook veel klachten bekend en zeker als ze na 40 jaar dienst nog in dienst zijn...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boiler aansluiten op Indenor 6 cilinder

Berichtdoor dwtk » 31 Mei 2016, 19:47

De koelwaterdruk van een gesloten koelsysteem is zeer laag.Hooguit een paar tiende bar.
Als de binnenmantel van die Vetus boiler die druk niet kan weerstaan is het een waardeloos ding. Ga er dus vanuit dat de boiler niet zo slecht is.
Ik denk dus dat je hem zonder enig probleem aan kunt sluiten zoal elk ander type boiler.
dwtk
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 25 Mei 2016, 10:49
ligplaats: dronrijp
info:

Re: Boiler aansluiten op Indenor 6 cilinder

Berichtdoor aquanaut » 31 Mei 2016, 19:59

dwtk schreef:... Ga er dus vanuit .......


"Assumption is the mother of all fuck ups"

Ooit gehoord?

De waarschuwing voor het imploderen van de boiler komt uit de handleiding van Vetus zelf, en ja ....meegemaakt.
Overigens maakt dat nog geen slechte boiler.
Alleen 1 met een aparte eigenschap.
Daarbij kan de koelwater flow van het inwendig systeem van bijvoorbeeld de D2 van Volvo penta oplopen tot 125L/min, dat gaat echt niet met een paar tiende bar!
Drukdoppen zijn er niet voor niets tot ongeveer 2 bar.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Boiler aansluiten op Indenor 6 cilinder

Berichtdoor vuuren1 » 31 Mei 2016, 21:01

Het verwarmend oppervlak van deze Vetus boiler is letterlijk groot.
Druk is kracht:oppervlakte en als de oppervlakte groot is dan is de kracht (zelfs bij 1-1,5 bar) voldoende groot om de wand stuk te drukken als er geen tegendruk van de dw-pomp aanwezig is.

dwtk
Je kunt hem wel aansluiten maar liever niet op een Indenor diesel met een krappe koelcapaciteit (zoals eerder uitgelegd is in dit topic).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boiler aansluiten op Indenor 6 cilinder

Berichtdoor dwtk » 31 Mei 2016, 23:19

De koelcapaciteit van de motor wordt vergroot door het installeren van de boiler
Boiler en interkoeler worden n.l in serie gezet in het koelsysteem. Dus als de motor op temperatuur is stuurt het thermostaat de koelvloeistof eerst door de boiler en daarna door de interkoeler.

Circulatie koelwaterdruk van de motor blijft laag , want zit aangesloten op een open expansie tankje dat op of vlak boven de motor gebouwd is.

Drukdoppen of vriesproppen zijn er om te voorkomen dat het motorblok niet scheurt als eventueel achtergebleven water bevriest in de winter. Dat zij geen veiligheidskleppen

Ik heb in de Vetus manuals niets kunnen vinden betreffende imploderen van de boiler . Voor gebruik moet de boiler wel gevuld zijn, maar over het op druk houden van het systeem wordt niet gesproken
dwtk
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 25 Mei 2016, 10:49
ligplaats: dronrijp
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten