straalbuis plaatsen : zin of onzin.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

straalbuis plaatsen : zin of onzin.

Berichtdoor Bert10 » 24 Mei 2016, 15:50

Hallo,

Ik loop met de gedachte om een straalbuis om mijn schroef te plaatsen (Doerak 850 OK, schroef 19" x 13", diameter straalbuis 49,8 cm en lengte straalbuis 35 cm). Waarom? Ik denk daarmee een betere stuwing van de waterstroom te krijgen zodat sturen voor- en achteruit beter gaat en ook een noodstop beter gaat (omdat het water van de schroef niet naar de zijkant kan uitwijken maar altijd naar achteren of naar voren moet.Maar dat is mijn theorie.
Ongetwijfeld zijn er voor- en nadelen van een straalbuis te noemen.
Daarom wil ik graag ervaringen en meningen van de lezers van het forum horen hierover.
Ik wacht af... :)

vriendelijke groet,

Bert.
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: straalbuis plaatsen : zin of onzin.

Berichtdoor Marie Christina » 24 Mei 2016, 17:44

Vooruit zal je er wellicht profijt van hebben.
Achteruit juist niet.
Dan werkt dat ding de aanvoer van water naar de schroef juist tegen.
Bovendien moet de ruimte tussen de schroefbladen en de wand van de straalbuis nauwkeurig berekend worden.
Ruimte te klein: water kan niet weg.
Ruimte te groot: water kan te gemakkelijk weg.

Dit geldt ook voor de lengte van de buis.
Te kort: makkelijk weg, te lang moeilijk weg.

In al die gevallen zal de buis of niets doen óf tegenwerken.
Het is wel wat meer dan een stukkie pijp afzagen en om de schroef plaatsen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: straalbuis plaatsen : zin of onzin.

Berichtdoor Jan Huibers » 24 Mei 2016, 19:02

Hans gaat straks vertellen denk ik over zijn stuurbare straalbuis en hoe mooi dat dat werkt... Dat is het mooiste wat je onder je boot kan hebben... Kost alleen net zoveel als je hele doerak.

Persoonlijk wil ik zo'n ding niet om het stofzuiger effect, op ondiep water zuig je alles recht onder je schroef door de buis.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: straalbuis plaatsen : zin of onzin.

Berichtdoor vuuren1 » 24 Mei 2016, 21:11

Ik ga over een straalbuis vertellen:

Om te beginnen is dat een heel specifiek onderwerp waarvoor vooral niet geldt dat je met een stuk pijp even een straalbuis onder je boot last en dan op alle gebieden flink gaat scoren.
Allereerst zal je wel optimaal gaan scoren in cavitatie (lawaai).

Als je dat niet wenst dan kan het anders:

1:
Je gaat voor een straalbuis zoals in de beroepsvaart wordt toegepast.
Daar is erg veel in onderzoek geinvesteerd om het juiste profiel te realiseren.
Dan moet het een soort van vliegtuig vleugel vorm hebben.
Ook hoort er een specifieke en bij de buis aangepaste schroef bij.

Ik ben (bewust) vergeten wat dat kost omdat ik een stuurbare buis van Poseidon onder onze demo Dutch Tender heb geinvesteerd.
Dat werkt overigens perfect.
Ik denk dat het inclusief inbouwen ongeveer 7000-9000 euro duurder is dan een gewoon roer en gewone schroef..

2:
Een redelijk om de bestaande schroef passende 'straalbuis' (... stuk pijp) wordt echt niks.
Dat hebben we in de tijd allemaal al uitgeprobeerd.

3:
Met een stuk pijp kan het wel als je voldoende ruimte tussen de buis en de schroef aanhoudt (minimaal 3-5cm).
Dan heb je minder last van cavitatie (lawaai).
Maar waarom doe je dit?
Ik heb dat een keer toegepast omdat de schroef van de betreffende boot vanwege diameter beperking veel spoed moest hebben waardoor het wieleffect nadelig werd.
Na het installeren van de buis stuurde de boot naar alle kanten beter omdat het (bovenmatige) wieleffect weg was.

Een stuk pijp heeft verder geen enkel voordeel maar vooral nadelen.

Op ondiep water kan je zomaar een stuk bouwzeil in de schroef krijgen, ook bij een losse schroef.
Als er een buis omheen zit dan kan je er niet bij en moet de boot worden afgesleept en worden drooggezet om de troep weg te kunnen snijden.

Bij een Doerak is het vooral onzinnig om toe te passen, behalve als je veel geld over hebt en het goed wilt doen (en dan is het het niet waard).

Een merkbaar beter rendement haal je door een goede schroef toe te passen met een bv. 3:1 keerkoppeling reductie.
Goede stuureigenschappen worden bepaalt door de rompvorm van de boot, een juist roer en de hydraulische besturing.

Als je denkt het wiel opnieuw te hebben uitgevonden moet ik je teleurstellen.
Voor wat betreft scheepsschroeven is men de laatste eeuw weinig opgeschoten.
Bij een jachtje halen we vaak maar (gemiddeld) 35% schroefrendement, de straalbuis van ca. 7000-8000 euro haalt 53% rendement.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: straalbuis plaatsen : zin of onzin.

Berichtdoor quichot » 25 Mei 2016, 09:01

Duidelijk verhaal.
Een leek denkt al gauw dat zo'n gerichte straal meer stuwkracht levert, maar dat is onzin. Het stuwmoment vindt plaats op het moment waarop een schroefblad water wegduwt (even simpel gezegd). Wat daarna met dat weggeduwde water gebeurd is van geen enkel belang voor de voortstuwing.
De term 'straal'buis is daarom een beetje misleidend. Het gaat puur om schroefefficiëntie.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: straalbuis plaatsen : zin of onzin.

Berichtdoor Amersfow » 25 Mei 2016, 09:23

Voor wat het waard is; ik had op mijn vorige boot een roer bestaande uit 3 platen; naast de normale plaat 2 extra in een rechthoek; een doos van de breedte van de schroef ofzo. Daarmee manoeuvreerde de boot verrassend goed en kort. Kon bijna om zijn as draaien. Ipv boegschroef en eenvoudig te realiseren. Achteruitvaren blijft ruk natuurlijk.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: straalbuis plaatsen : zin of onzin.

Berichtdoor Popeye » 25 Mei 2016, 10:20

Heb je al een balansroer. Ik heb indertijd, niet gehinderd door enige kennis van zaken een klein balansdeel aan mijn roer gemaakt. Dat werkt verrassend goed, alhoewel ik natuurlijk niet weet hoe het zonder balansdeel was geweest. Ik kan ook nagenoeg om mijn as draaien.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: straalbuis plaatsen : zin of onzin.

Berichtdoor Bert10 » 25 Mei 2016, 19:48

Ik heb ook al een "balansroer" onder de boot hangen. En inderdaad, ik kan om de as draaien (vooruit). Achteruitvaren is
een stuk lastiger en ook daarom dacht ik aan een straalbuis.
Maar ik lees geen echte voordelen in de antwoorden, sterker nog, het kan helemaal mis gaan (geluid / cavitatie) volgens
de reacties.
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: straalbuis plaatsen : zin of onzin.

Berichtdoor jkos » 25 Mei 2016, 20:59

Hans heeft volkomen gelijk, een straalbuis wordt vooral in de beroepsvaart veel gebruikt.
Denk hierbij vooral aan visserijschepen en duwboten, in beide gevallen wordt hiermee bereikt dat er een grotere trekkracht dan wel meer stuwkracht gehaald wordt uit hetzelfde motorvermogen.
Een duwboot, vooral de grotere hebben twee of drie schroeven voor de voortstuwing. Omdat zij soms met een lage waterstand naar boven moeten hebben zij een (relatief) geringe diepgang met relatief kleine schroefdiameter.
Er wordt dan gekozen voor een straalbuis zodat er toch voldoende stuwkracht voorhanden is.
Een nadeel van varen met een straalbuis met weinig water onder de kiel is dat alles wat er op de bodem ligt voor jou is, stenen touwwerk en alles wat een ander overboord heeft gegooid.
In de Visserij is het iets anders gesteld, hier wordt gekozen voor een zo groot mogelijke diameter schroef en straalbuis.
Immers meer trekkracht is meer vis, of minder hard draaien en minder olie gebruiken.
Onze laatste kotter had bijvoorbeeld een schroefdiameter van 2.50 mtr en een reductie van 1 op 15.
Dit resulteerde in een kotter met weinig lawaai en veel comfort.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: straalbuis plaatsen : zin of onzin.

Berichtdoor vuuren1 » 25 Mei 2016, 21:32

Ter aanvulling:
We hebben mooi vergelijkingsmateriaal met verschillende Dutch Tenders.

Zonder straalbuis:
De boot is om het schroefraam heen ontworpen, ofwel ik ga voor een grote schroef met laag toerental. 23 Duim is voor 10 m boot groot.
Zo ook is het standaard balansroer vrij groot.
Deze uitvoering draait kort en ook achteruitvaren en zelfs sturen gaat met enig beleid goed.
Het rendement is door de grote schroef een stuk hoger dan bij vergelijkbare schepen.

Met (stuurbare) straalbuis:
Erg stil (nooit cavitatie geluiden).
Geen trillingen.
Boot stuurt achteruit perfect.
Vooruit iets beter dan de roerversie.

Gemiddeld genomen is er ca. 20% minder brandstofverbruik met straalbuis.


Het is veel duurder dan een standaard installatie:
De schroef komt op de plaats van het originele roer, de schroefaskoker met 15mm wanddikte is naar achteren verlengt en verstevigd.
Tussen de straalbuis en de kiel moet het open zijn om bij achteruitvaren het schroefwater kwijnt te kunnen (dat was de fabrikant zelf 'vergeten').
De roeras (van de buis) is 50 mm dik en de hydraulische besturing is 2 maten zwaarder dan standaard.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten