door vuuren1 » 23 Mei 2016, 22:34
De hoeveelheid koelwater uit de uitlaat lijkt voldoende / kan voldoende zijn.
Het zegt overigens weinig omdat je moet kijken of de motortemperatuur stabiel en op de juiste waarde blijft bij varen onder belasting.
(net zoals Stella Maris schrijft)
Een mooie impellor zegt weinig, het pomphuis slijt ook.
Op zich is dat een heel ander onderwerp dan het roken wat je aan de orde stelt.
Een (oudere) dieselmotor die veel en vaak onbelast of (te) laag belast draait heeft de neiging om de brandstof onvoldoende te verbranden.
Dat stapelt zich als het ware op en verbrand achteraf (weer onvolledig) als de motor wel meer/langer wordt belast = rook en zelfs olie op het water.
Testen:
Gedurende 1 uur op 90% van het maximale toerental varen, dan moet het roken uiteindelijk minder worden en/of over zijn.
Daarna is het roken en olie op het water bij stationair onbelast volledig weg.
Het komt langzaam aan weer terug als je weer veel onbelast draait.
De mate van roken, olie op het water daarna hangt af van mogelijke slijtage van de motor.
Je kunt allerlei dingen laten reviseren, daar worden bepaalde bedrijven rijk van. Verstuivers laten testen is goedkoper dan meteen reviseren (reviseren zonder voorafgaande test is onzin).
Ik zou eerst de test eens uitvoeren, er vanuit gaande dat de motor goed is onderhouden en o.a. klepspeling in orde is.
Verder moet er aanvoer zijn van niet vervuilde (oude) brandstof.
Echte slijtage door veel draaiuren in een jachtje komt pas voor na vele jaren of het mishandelen van een motor in de vorm van geen goed onderhoud, vervuilde brandstof, of zoals bij zeilboten veel te vaak koud kort belasten van de motor.
In normale gevallen gaan ook verstuivers duizenden draaiuren mee.
Groet, Hans van Vuuren