koeling water uitlaat voldoende?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

koeling water uitlaat voldoende?

Berichtdoor Sunny » 23 Mei 2016, 18:21

Zoals eerder in topic vermeld ben ik bezig om mijn motor in orde te maken betreft een MD11 die nogal rookt en stinkt en vlek achterlaat. Verstuivers ondertussen opgestuurd voor reviseren.
Nu kijk ik even puur naar de waterdoorstroming.
Impeller gecheckt deze zag er nog prima uit. Mijn vraag is of er voldoende water uit de uitlaat komt. Zie filmpje. Dit bij stationair draaien. (later verhoog in de toeren in zijn neutraal)

https://www.youtube.com/watch?v=K68dJy8nruk

Ook valt mij op dat de wierfilter maar weinig water laat zien. Sowieso staat er weinig tot geen water in de wierfilter. wel loopt er continue water uit het buisje naar boven '. zie 2de filmpje moeilijk te zien.

https://www.youtube.com/watch?v=ohunQF9i67g

Lijkt dit in orde?
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: koeling water uitlaat voldoende?

Berichtdoor stellamaris » 23 Mei 2016, 19:32

Beste Jochen,
Je laat een oudere motor stationair draaien gedurende langere tijd, zonder belasting . Daar gaat elke motor van roken.
Zeker wanneer er veel onbelast of zeer langzaam wordt gedraaid is rook aan de orde. Ga maar een poosje nagenoeg volbelast 90% varen c.a. 30minuten, dan kun je gelijk kijken hoe het met de hoeveelheid koelwater zit. Want stationair is er natuurlijk bijna altijd genoeg zeker zonder belasting!
Natuurlijk wel de temperatuur goed in de gaten houden.
Succes
stellamaris
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 11:08
ligplaats:
info:

Re: koeling water uitlaat voldoende?

Berichtdoor Sunny » 23 Mei 2016, 20:19

Hoi stella,

Heb je ook gelijk in, echter rook geur en vlekken op het water zoals je kan zien is behoorlijk en toch altijd wel aanwezig, inderdaad wordt het op gegeven moment bij cruisesnelheid iets minder met de rook maar boven de 2000 toeren juist extreem veel. Hoe dan ook ik ga het proberen op te lossen dmv de verstuivers te reviseren. En dan verder kijken.

Dit betreft even het water wat uit de uitlaat komt. Ik wist niet dat dit op een warme temperatuur van het motorblok anders zou zijn.Ik probeer zo dingen uit te sluiten wat de geur/dieselolie vlekken en rook kan beinvloeden en of mijn motor voldoende gekoeld wordt. Zodoende
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: koeling water uitlaat voldoende?

Berichtdoor stellamaris » 23 Mei 2016, 20:39

Jochen ,
Een misverstand dreigt.
De hoeveelheid water bij langzaam draaien is minder dan bij vol gas.
Echter je draait onbelast, dat betekent dat er weinig temperatuurontwikkeling is.
Dan is in dit geval heel weinig koelwater al genoeg. Daaraan kun je dus nauwlijks afleiden of het genoeg is.
Het wordt pas te weinig, als blijkt dat de temperatuur oploopt en te hoog wordt.
Anders gezegd stationair draaiend voor de kant is er niets zinnigs vast te stellen, zeker niet onbelast .
Succes
stellamaris
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 11:08
ligplaats:
info:

Re: koeling water uitlaat voldoende?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Mei 2016, 22:34

De hoeveelheid koelwater uit de uitlaat lijkt voldoende / kan voldoende zijn.
Het zegt overigens weinig omdat je moet kijken of de motortemperatuur stabiel en op de juiste waarde blijft bij varen onder belasting.
(net zoals Stella Maris schrijft)

Een mooie impellor zegt weinig, het pomphuis slijt ook.

Op zich is dat een heel ander onderwerp dan het roken wat je aan de orde stelt.
Een (oudere) dieselmotor die veel en vaak onbelast of (te) laag belast draait heeft de neiging om de brandstof onvoldoende te verbranden.
Dat stapelt zich als het ware op en verbrand achteraf (weer onvolledig) als de motor wel meer/langer wordt belast = rook en zelfs olie op het water.

Testen:
Gedurende 1 uur op 90% van het maximale toerental varen, dan moet het roken uiteindelijk minder worden en/of over zijn.
Daarna is het roken en olie op het water bij stationair onbelast volledig weg.
Het komt langzaam aan weer terug als je weer veel onbelast draait.

De mate van roken, olie op het water daarna hangt af van mogelijke slijtage van de motor.
Je kunt allerlei dingen laten reviseren, daar worden bepaalde bedrijven rijk van. Verstuivers laten testen is goedkoper dan meteen reviseren (reviseren zonder voorafgaande test is onzin).

Ik zou eerst de test eens uitvoeren, er vanuit gaande dat de motor goed is onderhouden en o.a. klepspeling in orde is.
Verder moet er aanvoer zijn van niet vervuilde (oude) brandstof.

Echte slijtage door veel draaiuren in een jachtje komt pas voor na vele jaren of het mishandelen van een motor in de vorm van geen goed onderhoud, vervuilde brandstof, of zoals bij zeilboten veel te vaak koud kort belasten van de motor.
In normale gevallen gaan ook verstuivers duizenden draaiuren mee.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: koeling water uitlaat voldoende?

Berichtdoor Sunny » 25 Mei 2016, 12:28

Vuuren,

Dank wederom voor je heldere feedback! Ik ga de test binnenkort uitvoeren.
De verstuivers zijn inmiddels onder behandeling dus of het mede daar en ligt of niet, het kan natuurlijk nooit kwaad. Voor de portemonnee dan weer wel :/
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten