Uitlijning

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Uitlijning

Berichtdoor Jorisss » 09 Mei 2016, 19:23

Originele Vetus K75 steunen. Deze worden nieuw ook geleverd bij de M4.17.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Uitlijning

Berichtdoor aquanaut » 09 Mei 2016, 19:45

Niet meten naar onderdelen van het instelbaar gedeelte.
Een rei of stalen lineaal over de oliekap leggen en dan meten naar de fundatie.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Uitlijning

Berichtdoor vuuren1 » 09 Mei 2016, 22:54

K75 = Metalastic (met de kapjes).

Andere mogelijke oorzaken:
1. Als de homokineetkoppeling slijtage heeft kan er ook onregelmatigheid ontstaan.
Als het erg is kan je het zo voelen (in gemonteerde toestand) of de homo er tussenuit halen en dan beoordelen.
2. De schroefas heeft overmatige ruimte op de lagers.
3. De schroef is uit balans.

Als de originele dempers goed zijn en zelfs redelijk tot matig zijn afgesteld mogen er in de boot geen overmatige trillingen zijn.

Dat het een stalen boot is met ingelaste fundatie zegt niets over de kwaliteit en stevigheid van de fundatie.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Uitlijning

Berichtdoor Jorisss » 10 Mei 2016, 08:13

vuuren1 schreef:K75 = Metalastic (met de kapjes).

Andere mogelijke oorzaken:
1. Als de homokineetkoppeling slijtage heeft kan er ook onregelmatigheid ontstaan.
Als het erg is kan je het zo voelen (in gemonteerde toestand) of de homo er tussenuit halen en dan beoordelen.
2. De schroefas heeft overmatige ruimte op de lagers.
3. De schroef is uit balans.

Als de originele dempers goed zijn en zelfs redelijk tot matig zijn afgesteld mogen er in de boot geen overmatige trillingen zijn.

Dat het een stalen boot is met ingelaste fundatie zegt niets over de kwaliteit en stevigheid van de fundatie.


-De schroef is goed, die is 2 winters geleden gebalanceerd en spoed iets verzet bij Kramer in Nieuw-Vennep.
-Of de schroefas overmatige ruimte heeft op de lagers weet ik niet, hoe kan ik dat checken (schip ligt in het water).
-Hoe kun je voelen of er slijtage is aan de homokineet?

De originele dempers zijn nieuw dus lijkt mij dat deze goed zijn. Het afstellen heb ik bij mijn weten goed gedaan, ik ga dit vandaag checken (motor heeft 10 uur gelopen na plaatsen nieuwe dempers afgelopen december) aangezien ze misschien nog wat ingezakt zijn na die tijd.

Nog steeds niemand die een goed bedrijf kent in de omgeving Harderwijk die ik er naar kan laten kijken? Wil het graag goed hebben.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Uitlijning

Berichtdoor vuuren1 » 10 Mei 2016, 21:06

De schroef kan wel 2 winters geleden zijn nagekeken maar dat wil niet zeggen dat er nu geen schade aanzit.


Als de schroef trilt of schroefaslagers ruimte hebben kan je dat horen door boven de schroef te luisteren en te voelen of het vlak daar trilt.
Een homokineet heeft axiale speling als hij versleten is (plus wisselend zware punten, dat controleer je door hem te demonteren).

Als je nieuwe trillingdempers hebt gemonteerd en de homokineet heeft al jaren in een andere stand gewerkt dan staat de motor mogelijk net anders opgesteld dan voor het wisselen van de dempers.
In dat geval kan de homokineet trillingen door gaan geven omdat de kogels van nooit belopen delen overgaan in gesleten delen van de kogelbanen.
Onder een auto gaat een homokineet gemakkelijk 5 ton km's mee maar die boot homo's zijn veel eerder versleten (zie de opgave van Aqua Drive zelf).
In een boot draaien ze immers in 1 stand waardoor de smering te wensen overlaat.

Ik ken geen bedrijf bij Harderwijk en de echte vaklieden zijn erg schaars aan het worden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Uitlijning

Berichtdoor Jorisss » 11 Mei 2016, 09:12

Gister de belasting van de dempers nagelopen, stuurboord achter week 1,6 mm af van bakboord achter dus dit heb ik gecorrigeerd.
Verschil achter is nu 0,25 mm en voor 0,08 mm.
Eens kijken of dat verschil maakt.

Het schip is uit 2003, heeft drie jaar stil gelegen in de verkoop en had pas 345 uren op de teller bij aanschaf. Dat zijn er nu 610 (nog niet veel). Dat een homokineet aan boord veel minder lang meegaat had ik al gelezen op internet. Zelfs die 600 motoruren kunnen al teveel zijn las ik ergens hier op het forum.

En inderdaad, vaklieden bestaan zo ongeveer niet meer. Een uitstervend ras ben ik bang. Jammer dat er niemand goede ervaringen heeft in (ruime) omgeving Harderwijk
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Uitlijning

Berichtdoor vuuren1 » 11 Mei 2016, 22:39

Joris,

1,6mm verschil is in de praktijk al te weinig om problemen van te mogen ervaren bij dit type motor.
Hoe je het nu hebt weten af te stellen is bijna uniek, je bent waarschijnlijk de enige in NL die dergelijke kleine verschillen in hebt weten te stellen!

Zodra je gaat varen wordt het weer anders omdat de motor 1 kant op wil kantelen als gevolg van het aandrijvend koppel via de schroef.
Ook is de motor aan BB kant zwaarder.
Ofwel het 'uitlijnen' is eigenlijk een volmaakt foute uitdrukking. Je stelt de dempers zo goed en zo gelijk mogelijk af en daar ben je kennelijk optimaal in geslaagd.

Slechts 345 uur bij aanvang en nu 610 is niet veel en dan mag er nog geen motordemper stuk zijn en/of zijn vervangen, dat is vreemd.
Het lijkt meer op (met zo weinig uren) een foutje of kinderziekte ergens in de installatie.

Wat is het voor een boot (merk type etc.)?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Uitlijning

Berichtdoor Jorisss » 12 Mei 2016, 18:42

Tja, wat zal ik zeggen, ik heb altijd geleerd dat als ik iets doe, ik dat zo goed mogelijk probeer te doen. Dat kost soms tijd, maar die hoeft toch niet betaald te worden als je het zelf doet. Of het geluk is of kunde dat er zulke kleine verschillen nu inzitten laat ik in het midden (denk zelf een flinke portie geluk) ;)

De demper (degene die dus stuk was) aan bb voor was afgelopen najaar ineens opgevallen door een metaal op metaal tikkend geluid tijdens langzaam varen. Hoe lang dat al zo zat? Geen idee.
Bij plaatsen van dan maar gelijk 4 nieuwe dempers kwam ik er achter dat de plek aan bb voor niet op de juiste plek zat. De demper heeft er altijd scheef onder gestaan (en dus de reden van kapot gaan vermoed ik).
Ik heb dit zo goed en kwaad als dit ging gecorrigeerd (valt niet mee zonder de motor te verwijderen).

Het schip is een Eurosloep 880AK, er staat ergens hier op het forum onder "waar vaar jij op of mee" een foto van http://watersportforum.eu/viewtopic.php?f=30&t=160&p=17162#p17162
Het schip is door de vorige eigenaar als casco gekocht en zelf afgebouwd en getimmert.
Vandaar dat ik er graag iemand naar laat kijken met echte kennis om te voorkomen dat er steeds dingen stuk gaan.
Uiteraard hebben we de boot laten keuren voor de koop maar een hoop dingen komen toch pas aan het licht tijdens gebruik :?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Uitlijning

Berichtdoor vuuren1 » 12 Mei 2016, 22:42

Een goede m4.17 trilt niet als de motorfundatie redelijk stevig is (ik zeg redelijk omdat de originele dempers zo soepel zijn dat zelfs een wat minder zware fundatie er geen last van heeft).
Nog een vraag: Trilt het ook als de motor in zijn vrij staat (met wisselende toerentallen)?

Als de motor niet goed draait trilt hij ook extra.
Anders blijf ik toch naar je homokineet wijzen (als de schroef, de as en lagers in orde zijn).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Uitlijning

Berichtdoor Jorisss » 13 Mei 2016, 15:32

vuuren1 schreef:Nog een vraag: Trilt het ook als de motor in zijn vrij staat (met wisselende toerentallen)?

Als de motor niet goed draait trilt hij ook extra.

Dat zal ik van de week eens proberen.
Zou kleppen niet goed afgestelt trillingen kunnen veroorzaken? Heb het vermoeden dat dit nooit gebeurd is na plaatsen motor. Ook weer zo'n klus die ik nooit gedaan heb en me afvraag of ik dat wel kan :?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten