Uitlijning

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Uitlijning

Berichtdoor Jorisss » 08 Mei 2016, 17:49

Hebben onze huidige boot nu 3 jaar maar heb het idee dat de uitlijning niet helemaal lekker is.
Nadat afgelopen najaar 1 motorsteun kapot is gegaan heb ik afgelopen winter 4 nieuwe onder de Vetus M4.17 gezet (1 bleek verkeerd geboord op de fundering zodat die kapotte motorsteun scheef onder de motor stond :shock: ).
Onze vorige boot had een R&D flexibele koppeling die erg makkelijk te controleren was op uitlijning. Deze boot heeft een homokinetische koppeling waardoor ik niet zeker ben van de uitlijning aangezien ik toch bij veel verschillende toerentallen trillingen voel. Had altijd begrepen dat een motor met homokinetische koppeling trillingsvrij draait.
Wie weet er een goed adres in de omgeving Harderwijk waar ze de uitlijning eens kunnen controleren en zonodig aanpassen? Denk namelijk dat het net een stap te ver is om dit zelf in perfectie voor elkaar te krijgen (en ik heb het graag 100% goed)
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Uitlijning

Berichtdoor vuuren1 » 09 Mei 2016, 01:17

De term uitlijning past niet bij een motoropstelling met een homokineet omdat de motor en schroefas vrij van elkaar kunnen bewegen.

Wel moet de motor worden afgesteld op de trillingdempers zodat de dempers de belasting zo goed mogelijk onderling verdelen.

Een normaal goed opgestelde M4.17 met standaard trillingdempers behoort niet te trillen, die motoren lopen erg mooi rond.
Als de boot wel trilt is de motorfundatie en/of de constructie te slap of de belasting van de dempers is niet correct ingesteld.

Een M4.17 trilt wel als de motor koud stationair wordt gestart, of gezet, of te laag stationair is afgesteld, dan pakt de regulateur niet goed op.
Bij (iets) hogere toerentallen mag je niks voelen.
Of de motor mankeert iets..

Er kan dus weinig of van alles aan de hand zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Uitlijning

Berichtdoor Jorisss » 09 Mei 2016, 07:47

Dan bedoel ik dat de belasting niet goed afgesteld is. Maar een homokineet heeft toch ook een vorm van uitlijning nodig (maximale hoek e.d.)?
Aan de fundatie kan het niet liggen lijkt mij, het is een stalen schip waar de fundatie ingelast is.
Zal zelf nogmaals naar de belasting kijken maar vind persoonlijk dat er veel trillingen in de boot zitten.

Is er iemand die een goed bedrijf weet in de omgeving Harderwijk die de afstelling eens kan controleren en zonodig aanpassen?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Uitlijning

Berichtdoor elrenegado » 09 Mei 2016, 09:57

ligt aan het type homokineet...
Een python drive max een hoek van 7 graden hebben zo uit m'n hoofd.

En zoals gezegd de trillingsdempers / motorsteunen moeten gelijk dragen... met andere woorden, op alle hetzelfde gewicht van de motor, cq hoogte.
Stel er staat er 1 net niet hoog genoeg dan is er een minimale onbalans, waarschijnlijk met de hand en het oog niet waarneembaar, maar wel als er krachten op komen te staan.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Uitlijning

Berichtdoor Jorisss » 09 Mei 2016, 10:34

Zo uit mijn hoofd zit er een Aquadrive homokineet tussen.
Zal de belasting nog eens checken, heb er een digitale schuifmaat voor, die ik bij onze vorige boot daarvoor gekocht heb en aangepast zodat je mooi de hoogte kan meten tot op de hondertste milimeter (niet dat je dat 4x gelijk krijgt ;) )
Voorste en achterste motorsteunen hoeven toch niet dezelfde hooge te hebben? Dan verandert de hoek waarin de motor staat en dus ook de hoek van de homokineet (als die hoek klopt).
Toch, voor mijn gemoedsrust, zou ik er graag iemand naar laten kijken die 100% zeker weet wat ie doet en dat ook goed doet :)
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Uitlijning

Berichtdoor Amersfow » 09 Mei 2016, 11:37

Je kunt proberen met je gewicht de motor te laten kantelen door gewicht naar de hoeken te verplaatsen door erop te gaan staan. Als dat kan, staat een motorsteun te laag.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Uitlijning

Berichtdoor elrenegado » 09 Mei 2016, 14:57

Of gaan varen met je luik open.
Zien of je eventuele trillingen ziet van het blok.
Dan kijken of je het kan verminderen door druk uit te oefenen op de plek van de motorsteunen
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Uitlijning

Berichtdoor aquanaut » 09 Mei 2016, 16:38

Jorisss schreef:Zo uit mijn hoofd zit er een Aquadrive homokineet tussen.
Zal de belasting nog eens checken, heb er een digitale schuifmaat voor, die ik bij onze vorige boot daarvoor gekocht heb en aangepast zodat je mooi de hoogte kan meten tot op de hondertste milimeter (niet dat je dat 4x gelijk krijgt ;) )
Voorste en achterste motorsteunen hoeven toch niet dezelfde hooge te hebben? Dan verandert de hoek waarin de motor staat en dus ook de hoek van de homokineet (als die hoek klopt).
Toch, voor mijn gemoedsrust, zou ik er graag iemand naar laten kijken die 100% zeker weet wat ie doet en dat ook goed doet :)


Je meet ook niet de afstel hoogte maar de invering van het rubber element, en die is bij voorkeur zo evenredig mogelijk.
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Uitlijning

Berichtdoor Jorisss » 09 Mei 2016, 19:03

aquanaut schreef:Je meet ook niet de afstel hoogte maar de invering van het rubber element, en die is bij voorkeur zo evenredig mogelijk.

Ik meet de afstand fundatiebalk tot onderkant motorflens/oor (die aan de motor zit en op de moer rust van de motorsteun). Dan meet je toch de invering? Als die afstand bij de 2 voorste en bij de 2 achterste gelijk is is de invering toch ook gelijk?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Uitlijning

Berichtdoor aquanaut » 09 Mei 2016, 19:09

Het meten van de invering is afhankelijk van het type trillingsdemper.
Wat voor dempers zitten er onder de motor?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten