Uitlijning

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Uitlijning

Berichtdoor vuuren1 » 14 Mei 2016, 00:21

Mijn ervaring is dat de klepspeling met deze draaiuren nooit te krap is.
Bij deze motoren wordt de klepspeling in de tijd eerder wat groter en dat resulteert niet in een trillende motor met lekkende kleppen.
Als de kleppen nooit gesteld zijn zal dat het probleem niet zijn (wel als iemand de kleppen fout heeft afgesteld..).

Heb je gevoelsmatig twijfels of de motor wel lekker rond loopt?

Ook bij een nog niet oude boot kan er bv. sprake zijn van brandstofproblemen met bv. vocht wat snel corrosie in het gevoelige brandstofsysteem kan veroorzaken.
Dan draait de motor ook niet lekker rond.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Uitlijning

Berichtdoor Popeye » 14 Mei 2016, 12:46

Is Bonsink Aquaservice in Zwartsluis te ver weg?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Uitlijning

Berichtdoor Jorisss » 16 Mei 2016, 14:40

vuuren1 schreef:Heb je gevoelsmatig twijfels of de motor wel lekker rond loopt?

Ook bij een nog niet oude boot kan er bv. sprake zijn van brandstofproblemen met bv. vocht wat snel corrosie in het gevoelige brandstofsysteem kan veroorzaken.
Dan draait de motor ook niet lekker rond.


Die indruk heb ik niet echt maar heb dan ook niet echt heel veel ervaring ermee.
Dit is pas onze tweede boot en zijn pas 6 jaar met watersport actief.
Het stilliggen 3 jaar tijdens verkoop lijkt mij niet heel bevoordelijk voor de diesel en eventueel vocht in de tank.
Heb er gelijk na aanschaf een Separ filter als voorfilter tussen geplaatst en eigenlijk nooit problemen gehad. Wel altijd diesel aan de weg erin gegooid.


Bonsink in Zwartsluis is niet te ver, maar wel verder dan ik in eerste instantie in gedachte heb.
Heb jij daar goede ervaringen mee Jack?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Uitlijning

Berichtdoor vuuren1 » 16 Mei 2016, 21:56

Heb je al proefgedraaid met de motor in de vrijstand?
Doe dat eens met wisselende toeren en kom dan eens terug met je bevindingen.
(en hetzelfde met belast draaien).
Zet in je bevindingen de toerentallen en daarbij zo veel mogelijk wat er dan lijkt te trillen (en of wat je hoort/voelt).
Mogelijk kunnen we er dan iets meer van vinden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Uitlijning

Berichtdoor Popeye » 16 Mei 2016, 22:07

Jorisss schreef:Bonsink in Zwartsluis is niet te ver, maar wel verder dan ik in eerste instantie in gedachte heb.
Heb jij daar goede ervaringen mee Jack?


Ben daar een paar keer geweest, en dat tot volle tevredenheid. Ik durf geen garanties te geven, maar voor zover ik weet is dat een vertrouwd adres met verstand van zaken waar je geen oor aangenaaid wordt.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Uitlijning

Berichtdoor eagle » 16 Mei 2016, 22:25

Prima club!

Oa Vetus huis; Heeft Korendijk Zwolle over genomen.

Goede ervaring mee, zowel tech als comm...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Uitlijning

Berichtdoor Jorisss » 18 Mei 2016, 12:00

vuuren1 schreef:Heb je al proefgedraaid met de motor in de vrijstand?
Doe dat eens met wisselende toeren en kom dan eens terug met je bevindingen.
(en hetzelfde met belast draaien).
Zet in je bevindingen de toerentallen en daarbij zo veel mogelijk wat er dan lijkt te trillen (en of wat je hoort/voelt).
Mogelijk kunnen we er dan iets meer van vinden.

Nog niet van gekomen. Ga dit zo snel mogelijk doen en zal hier laten weten hoe of wat.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Uitlijning

Berichtdoor Jorisss » 05 Jun 2016, 17:47

Heeft even geduurd maar vandaag eindelijk tijd ervoor gehad.
In ieder geval was het nu al beter na het opnieuw uitlijnen.
Onbelast loopt de motor in elk toerental rustig en trillingsvrij behalve stationair, dan trilt/"bokt" ie wat
Belast heb ik de volgende toerentallen:
- stationair lichte onrustige motor
- alles tot en met 1800 tpm rustig en trillingsvrij
- bij 1850 tpm behoorlijk trillen/bokken maar met een klein beetje gas bij gelijk weer netjes.
-1900-2000 tpm trillingsvrij en rustig
-2000tpm hele lichte trilling (met moeite voelbaar)
-2150tpm luik van het achterkajuitje begint mee te trillen en geeft een vervelend geluid
-2250tpm weer netjes, luik AK trilt heel af en toe mee
-vanaf 2250 en hoger wel trillingen maar ook veel motorgeluid, sowieso niet comfortabel varen voor langere tijd.

De snelheid bij 2000tpm was 6,0kts (sog)
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Uitlijning

Berichtdoor vuuren1 » 05 Jun 2016, 20:31

Duidelijk.

800 toeren stationair is eigenlijk iets te weinig om deze motoren altijd lekker stationair te laten lopen.
Als je bij deze instelling ineens gas terug neemt gaat de motor bokken en rammelen omdat de regulateur het net niet meer kan oppakken.
Het is een eenvoudige regulateur en eigenlijk iets te primitief om adequaat op te pakken nabij 800 toeren.
Met name als de motor koud is zal je dit nog iets meer opvallen.
Dus afstellen op minimaal 850.


De rest (je belaste ervaringen) lijkt mee te vallen.
De motor is overbemeten en bij meer vermogen dan voor de rompsnelheid nodig is is iets meer trillen niet bijzonder.
De motor heeft enige moeite het teveel aan vermogen kwijt te raken.

De trillingen bij 1850 rpm hoeven er niet te zijn.
Kan aan de schroef liggen, de gehele opstelling of aan het schip (of een combinatie van alles).
Dat er een luikt gaat resoneren kan ook een kastdeurtje zijn en is niet zo spannend (dan moet je iets aan dat luikje doen).

Al met al valt het mij toch tegen dat je belast met deze motor en de standaard dempers trillingen ervaart.
Ik heb een zelfde motor in de familie draaien die volmaakt trillingsvrij draait.
Tevens hebben we er diversen ingebouwd die ook geen enkele klacht geven mbt. trillen.
(wel moet je het stationaire toerental naar 850 brengen en bij een koude motor het gashendel niet meteen terughalen, dan gaat de motor mogelijk bokken)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten