Volvo Penta MD21 / indenor 4.90 kielkoeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Volvo Penta MD21 / indenor 4.90 kielkoeling

Berichtdoor Reind Brackman » 05 Mei 2016, 00:52

Beste forumlezers.

Ik heb een MD21 diesel met een natte uitlaat, en een boot met droge uitlaat en kielkoeling.
En het leek me zo leuk die te combineren.
Die MD21 heeft dus 2 koel-circuits, één voor intern (met koelvloeistof) en één voor het buitenwater (verswatercircuit), wat wordt aangezogen uit de plomp en na een hele route door een warmtewisselaar via de uitlaat de boot verlaat.

Ik dacht de uitlaat-mond van de motor te vervangen door een plaat met twee buizen, waardoor uitlaatdampen en (buiten-) water gescheiden blijven. Dat is makkelijk zelf te maken.
Dat buitenwater vervang ik dan door koelvloeistof en stuur ik door de kielkoeling. Ik laat het terugkomen waar de motor oorspronkelijk het water uit de plomp zuigt.

Zo laat ik de motor vrijwel intact, en laat ik de kielkoeling gewoon het circuit overnemen van wat normaal gesproken het verse-watercircuit doet. Appeltje-eitje.

Maar......... Als ik google op dit onderwerp zie ik eigenlijk alleen maar toepassingen waar de kielkoeling wordt opgenomen in het hoofd-koelcircuit, en geen enkele toepassing dat de kielkoeling de functie van het verse- watercircuit overneemt.

En dat vindt ik raar. Ik ben op MD21 onderdelen gaan zoeken en zelfs een uitlaat-mondstuk tegengekomen met gescheiden uitlaatgas- en water-mondstuk, en kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat onderdeel voor iets anders bedacht is dan wat ik wil doen. Tegelijk ben ik een document tegengekomen (en een discussie op dit forum) waarin de kielkoeling duidelijk onderdeel uit moet maken van het primaire koelcircuit.

Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Is het nu zo raar om een natte uitlaat motor om te bouwen naar kielkoeling door het vers-watercircuit via de kiel te laten lopen? (Er natuurlijk vanuit gaande dat de koelcapaciteit van de kiel er op berekend is bladibla).

O ja, als iemand me kan vertellen he ik een afbeelding upload kan ik dat doen ter verduidelijking.
(Dit is mijn eerste bericht op dit forum maar zie nergens een upload toets of zo...)

Ik hoor graag van jullie

Reind
Reind Brackman
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 05 Mei 2016, 00:07
ligplaats: Nigtevecht
info:

Re: Volvo Penta MD21 / indenor 4.90 kielkoeling

Berichtdoor vuuren1 » 06 Mei 2016, 23:15

Wat jij wil kan gewoon.
Het is omslachtig maar technisch gezien goed te doen als je het water wat normaal de uitlaat ingaat terugvoert naar het kielkoelsysteem (mits van voldoende koelcapaciteit).

Voor de ombouw van Indenor (ex) automotoren zijn er eenvoudig gelaste uitlaatspruitstukken geleverd (en nog te koop) die een (slang) aansluiting hebben voor de uitlaat (soms ook via een flens) + een aparte slangaansluiting voor het watergedeelte.
Daarna komt dan een zgn. mixing elbow die beiden combineert (die laat jij nu weg).

Alleen kan de impellor van de fresh water pump niet tegen rood roze koelvloeistof, wel tegen blauwe en groene.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Volvo Penta MD21 / indenor 4.90 kielkoeling

Berichtdoor henkvd » 07 Mei 2016, 00:01

Reind Brackman schreef:O ja, als iemand me kan vertellen he ik een afbeelding upload kan ik dat doen ter verduidelijking.




zie hier de handleiding viewtopic.php?f=35&t=1112
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Volvo Penta MD21 / indenor 4.90 kielkoeling

Berichtdoor eagle » 08 Mei 2016, 10:38

MD 21 A, of B?

Gr. Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Volvo Penta MD21 / indenor 4.90 kielkoeling

Berichtdoor Reind Brackman » 10 Mei 2016, 02:32

Beste,

Wat raar, vorige keer zeker bericht van van Vuuren gemist...
Nu ja,
Fijn te horen dat iemand ook denkt dat het kan!
En slimme tip ook wat betreft die impellor.

Ik weet even niet of het een MD 21A of B is. De motor staat nog in de garage maar met het typeplaatje de verkeerde kant op. Ik had dat natuurlijk even moeten opschrijven...
De motor op de afbeeldingen is voorzover ik kan zien identiek aan wat ik heb en dat zou dan een MD 21A zijn.

Nu nog even een check of het me lukt afbeeldingen van google image bladibla in te voegen:
Als het lukt zien we op het eerste plaatje het uitaadmondstuk en een variatie die dus gas en water gescheiden houdt.
Ik heb dus nu onderdeel 23 maar wil onderdeel 26 maken om gas en koelvloeistof/water gescheiden te houden.

Afbeelding

Op tweede plaatje iets wat lijkt op hoe een kielkoeling zou moeten worden geintegreerd.

Afbeelding

In ieder geval bedankt, ik ga voorlopig eens kijken of ik de motor op de kielkoeling aangesloten krijg.
Dat lijkt technisch toch de snelste klap.

R
Reind Brackman
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 05 Mei 2016, 00:07
ligplaats: Nigtevecht
info:

Re: Volvo Penta MD21 / indenor 4.90 kielkoeling

Berichtdoor vuuren1 » 10 Mei 2016, 21:11

Staat de motor al langer in opslag en ook met de koelvloeistof afgetapt?

In dat geval gaat de waterpomp seal nogal eens lekken en de voeringafdichtingen uitdrogen en ook lekken.

Het is een zeker risico om een oude Indenor uit opslag opnieuw in te gaan zetten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Volvo Penta MD21 / indenor 4.90 kielkoeling

Berichtdoor Reind Brackman » 11 Mei 2016, 04:34

De Indenor/VP 21 staat niet zo lang in opslag en draait best mooi.
Heeft tot minder dan een jaar geleden gewoon zijn werk gedaan in een sloep of zo.

Tuurlijk moet er wel wat aandacht naar.

Op een ander forum maakte iemand wel een goede opmerking.
Namelijk dat door de dubbele warmtewisselaar (motorvloeistof naar kielvloeistof en kielvloeistof naar buitenwater) de temperatuurverschillen kleiner zullen zijn dan hoe de onderdelen oorspronkelijk bedoeld waren.
(motorvloeistof naar buitenwater)
Daardoor bestaat de kans dat de kielbuizen, of de warmtewisselaar te weinig koeloppervlak hebben om het vermogen weg te dissipieren.

Ik denk wel dat daar een punt van aandacht zit, ik weet dat een thermostaat in de motor regelt hoeveel koelvloeistof er eigenlijk door de motor loopt, en dat er dus in de motor een overschot aan koelcapaciteit zou kunnen zijn, maar zeker weten doe ik dat niet.
Ook de oppervlakte van de buizen aan de kiel moet ik weer opnieuw doorrekenen.

Wat denken jullie?

R
Reind Brackman
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 05 Mei 2016, 00:07
ligplaats: Nigtevecht
info:

Re: Volvo Penta MD21 / indenor 4.90 kielkoeling

Berichtdoor aquanaut » 11 Mei 2016, 06:28

Reind Brackman schreef:Wat denken jullie?

R


Sorry om de partypooper te zijn....
Ik zou de motor lekker laten zoals hij is.
Doorvoertje met wierfilter en een sluk uitlaatslang met waterlift.
Waarom met alle geweld de droge uitlaat in stand houden?
Je oplossing gaat op meerdere fronten problemen geven, de flow en de temperaturen in het buiten water systeem liggen heel anders als in het binnen systeem.
De zeewaterpomp zal snel slijten als gevolg van de tegendruk in het systeem.
De maximale intrede temp van het zeewater systeem mag max 25 graden zijn, dit vereist een onevenredig grote koeler vanwege de lage delta T.
Als je dan persee de droge uitlaat en KC wilt handhaven bouw dan de motor gewoon om tot KC uitvoering.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Volvo Penta MD21 / indenor 4.90 kielkoeling

Berichtdoor vuuren1 » 11 Mei 2016, 23:00

Als iemand (op een ander forum) beweert of denkt dat de koelcapaciteit van de koelbuizen te weinig is dan moet je eerst de doorlaat en lengte van de koelbuizen vermelden.
Anders is het geklets in de ruimte..

Een impellor gaat in een gesloten systeem gerust 20 jaar mee en heeft geen enkele last van teveel tegendruk omdat de schoepjes flexibel zijn en met meer tegendruk wat minder omhoog komen.
De impellor draait in een zuivere (koel) vloeistof wat ook nog smerende eigenschappen heeft, perfect.

De vraag was of het kan, het antwoordt was en is bevestigend.
Je moet wel aan enige voorwaarden voldoen en als je mij vraagt om daar voor te kiezen zou ik het niet aanraden en wederom aanmerken als 'nogal omslachtig'.

note:
De Indenor diesel staat vooral bekend dat de bootmotoren vooral geen overmaat aan koelcapaciteit hebben.
Dat is (toevallig) bij deze motoren een zeker probleem.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten