Beste forumlezers.
Ik heb een MD21 diesel met een natte uitlaat, en een boot met droge uitlaat en kielkoeling.
En het leek me zo leuk die te combineren.
Die MD21 heeft dus 2 koel-circuits, één voor intern (met koelvloeistof) en één voor het buitenwater (verswatercircuit), wat wordt aangezogen uit de plomp en na een hele route door een warmtewisselaar via de uitlaat de boot verlaat.
Ik dacht de uitlaat-mond van de motor te vervangen door een plaat met twee buizen, waardoor uitlaatdampen en (buiten-) water gescheiden blijven. Dat is makkelijk zelf te maken.
Dat buitenwater vervang ik dan door koelvloeistof en stuur ik door de kielkoeling. Ik laat het terugkomen waar de motor oorspronkelijk het water uit de plomp zuigt.
Zo laat ik de motor vrijwel intact, en laat ik de kielkoeling gewoon het circuit overnemen van wat normaal gesproken het verse-watercircuit doet. Appeltje-eitje.
Maar......... Als ik google op dit onderwerp zie ik eigenlijk alleen maar toepassingen waar de kielkoeling wordt opgenomen in het hoofd-koelcircuit, en geen enkele toepassing dat de kielkoeling de functie van het verse- watercircuit overneemt.
En dat vindt ik raar. Ik ben op MD21 onderdelen gaan zoeken en zelfs een uitlaat-mondstuk tegengekomen met gescheiden uitlaatgas- en water-mondstuk, en kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat onderdeel voor iets anders bedacht is dan wat ik wil doen. Tegelijk ben ik een document tegengekomen (en een discussie op dit forum) waarin de kielkoeling duidelijk onderdeel uit moet maken van het primaire koelcircuit.
Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Is het nu zo raar om een natte uitlaat motor om te bouwen naar kielkoeling door het vers-watercircuit via de kiel te laten lopen? (Er natuurlijk vanuit gaande dat de koelcapaciteit van de kiel er op berekend is bladibla).
O ja, als iemand me kan vertellen he ik een afbeelding upload kan ik dat doen ter verduidelijking.
(Dit is mijn eerste bericht op dit forum maar zie nergens een upload toets of zo...)
Ik hoor graag van jullie
Reind