Schroefaslager

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Schroefaslager

Berichtdoor vuuren1 » 18 Jul 2016, 21:02

Een oliebad schroefas heeft het tankje boven de waterlijn zodat er een statische druk (overdruk van olie) in de schroefaskoker blijft bestaan.
Het niveauverschil tussen het olieniveau en de waterlijn bepaalt dit vanuit een natuurkundige wetmatigheid.

Daar kunnen we niet omheen.

Ofwel,
Als de olie omhoog komt bestaat er een hogere druk vanaf de 'andere kant'.
(er vanuit gaande dat het schroefassysteem + het olietankje een op zichzelf staand en passief systeem is zonder andere aansluitingen)

Vooralsnog een raadsel en zeker zonder meer gegevens van de situatie.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Schroefaslager

Berichtdoor Hapie » 18 Jul 2016, 21:41

Inderdaad een raadsel...
Het kan natuurlijk vrij lang duren voordat het water de olie in de schroefas verdringt en er water zichtbaar wordt in het olietankje.
Tevens is het Soortelijk Gewicht van water groter dan van olie, dus het water zal altijd van nature onderin het systeem willen blijven.

Ik haal hem morgen maar uit het water.
Eerst maar eens het schroefaslager aan de binnen zijde openmaken en inspecteren.
Het staat vast dat het lager oliegesmeerd is, maar kan het ook zo zijn dat de schroefas en het buitenlager zelf watergesmeerd zijn? Of is in een dergelijke combinatie altijd het hele systeem met olie gevuld?

Hoe kan ik foto's toevoegen ter lering en vermaak?

Groeten Erik
Hapie
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 17 Jul 2016, 23:38
ligplaats: Herkingen
info:

Re: Schroefaslager

Berichtdoor vuuren1 » 18 Jul 2016, 22:41

Over foto's is een apart topic (even zoeken).

Los van de soortelijke massa verschiilen blijft het vreemd dat het niveau stijgt.
Een oliebad systeem is een oliebad systeem en erg onlogisch als er een combinatie zou zijn met een watergesmeerd systeem.

Dan nog is een oliebad systeem voorzien van een aantal keerringen die er voor zorgen dat er geen water binnen het systeem komt.
Tevens is de voorraad tank hoger geplaatst zodat er bij eventuele lekkage olie naar buiten lekt ipv water naar binnen.
(milieutechnisch niet goed verdedigbaar maat technisch gezien wel..)

Het komt niet van het binnenlager, als het goed is staat dat niet onder water ;)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Schroefaslager

Berichtdoor Hapie » 18 Jul 2016, 23:01

Toch kan het niet anders dan dat het binnenlager ook lekke seals heeft anders begrijp ik niet hoe het niveau in het tankje kan stijgen...
Wellicht is het buitenlager al langer lek, en omdat nu het binnenlager ook doorlaat wordt het zichtbaar in het tankje?

Groeten Erik
Hapie
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 17 Jul 2016, 23:38
ligplaats: Herkingen
info:

Re: Schroefaslager

Berichtdoor vuuren1 » 18 Jul 2016, 23:05

Verklaar je nader..

Als het binnenlager (de afdichting) lekt loopt er olie naar binnen en zakt het olieniveau in het tankje.
Er moet een verklaring duidelijk worden waarom het tankje over gaat lopen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Schroefaslager

Berichtdoor jkos » 19 Jul 2016, 08:03

Is het geen optie om de leidingen op je schroefas los te maken.
Je tank zal dan waarschijnlijk leeglopen maar dat kan je opvangen of afblinden.
Als er dan geen water naar binnenkomt weet je dat je achterste keerring (waarschijnlijk) niet lekt
Komt er wel water naar binnen weet je zeker dat je achterste keerring lek is, dan zul je droog moeten om hem te vernieuwen.
Dit is natuurlijk nog geen verklaring voor het vreemde verschijnsel van het steigende oliepeil, maar je weet wel of de keerringen nog goed zijn.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Schroefaslager

Berichtdoor vuuren1 » 19 Jul 2016, 21:42

Oliebad is een mooi systeem maar gevoeliger voor slijtage en beschadiging van as en afdichting.
Daarom moet de olie bij een lekkage ook naar buiten lopen, zo is dat bedacht door het olietankje hoger te plaatsen.

Wat er tijdens varen onder een boot gebeurt kunnen we alleen naar raden.
In principe ontstaat er een onderdruk in de omgeving van het buitenlager doordat de schroef bij vooruit varen water aanzuigt.
Toch is dat in de praktijk niet altijd zo, vooral als de aanstroom verstoort wordt door wervelingen.
In dat geval kan de buiten afdichting lek zijn.

Dat is ook een eerste punt om te onderzoeken en ook de meest waarschijnlijke en meest voorkomende storing bij een oeeibad systeem.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Schroefaslager

Berichtdoor Hapie » 20 Jul 2016, 23:04

De boot staat inmiddels op de kant.
Ik heb vanavond de flex.koppeling losgemaakt, het binnenlager losgemaakt, de maxprop verwijderd en het lager aan de buitenzijde opgemaakt. Aardig klusje bij 35 graden...
Toen ik de kopere olietoevoerleidingen van het binnenlager los had gehaald kwam er heldere olie uit.
Op het moment dat ik de bus aan de buitenzijde los had gemaakt liep er direct een emulsie uit van olie en water.
Dus water naar binnen gelekt! Overigens geen zichtbare / voelbare schade aan de seal.
Al met al wel weer leerzaam om te zien hoe dit alles in elkaar zit.
Nu op zoek naar de juiste seal: Merkel M2132
Dank voor jullie reacties!!!
Groeten Erik
Hapie
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 17 Jul 2016, 23:38
ligplaats: Herkingen
info:

Re: Schroefaslager

Berichtdoor Yep » 27 Aug 2016, 21:55

Hmmm.
Een aantal weken geleden viel me al op dat in sluizen e.d. er een dun filmpje olie achter het schip ontstond maar daar ging nog geen belletje rinkelen.
Net gezien dat het tankje na vele weken varen toch wat olie verliest.

Voordat ik conclusies ga trekken eerst maar even bijvullen.
Iemand enig idee welke soort olie hier in moet?
Alvast dank!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Schroefaslager OPGELOST

Berichtdoor Yep » 28 Aug 2016, 18:56

Beste Forumleden,

Excuus!!
Ik heb het kijkglaasje voor leeg aangezien terwijl ik deze voorheen voor vol aanzag.
Ik besef, nu ik het vaatje deels heb geleegd, dat ik eigenlijk nooit het peilglas gezien heb met olieniveau en daarboven lucht.
Dat ding is van de aankoop af mudvol geweest.
Pak van m'n hart!
Morgen van Delft naar Zaandam ;-)

Groet,

Yep
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Ron Hamelberg en 29 gasten