pk voldoende? welk blok voorkeur spitsgatter?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

pk voldoende? welk blok voorkeur spitsgatter?

Berichtdoor Sunny » 29 Apr 2016, 20:53

Ik bezit een spitsgatter ford 21...6,45meter met een MD11 volvo penta 23pk erin.
Nu heeft de motor op het cylinderblok wat vorstschade en lijkt mij het een mooi moment om de motor te vervangen door een, vooral, stillere motor en daarbij minder trillingen meegenomen.
Eerste instantie kwam er veel rook uit de uitlaat met dieselgeur, waarschijnlijk de verstuivers. Volvo penta dealer constateerde bij check de vorstschade. Nu raadde ze aan op termijn een nieuw blok erin te zetten.
Ze hadden er 1 liggen van 11 pk , een M2c5 Vetus. Ik vraag mij nu af of deze wel krachtig genoeg zal zijn voor mijn boot.
Ik geloof toen ik de boot kocht het gewicht alszijnde 1150kg te boek stond. De penta motor weegt zelf al 230kg en zal met de vetus van 98 kg al stuk lichter zijn. Het bootje planeert bij richting 3000 toeren, wat wel aangeeft dat de 23 pk die er nu inzit best heavy is voor de spitsgatter.

Rest mijn vraag, mocht er een wat krachtiger motortje in moeten , vanaf 16pk? welke raden jullie aan om te oriënteren als merk/type occasion, budget rond de 2500e. Voorkeur veeel stiller dan de MD11!! minder trillingen en een beter bouwjaar.



Hoor het graag.
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: pk voldoende? welk blok voorkeur spitsgatter?

Berichtdoor Popeye » 29 Apr 2016, 21:06

11 pk lijkt mij ruim voldoende. Ik heb een staverse jol van ca. 3 ton met een 13 pk Vetus. Ik heb niet het idee dat ik meer nodig heb.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: pk voldoende, welk blok?

Berichtdoor Noordvaarder » 29 Apr 2016, 21:15

Dat zal wel een Fjord Nautic zijn,ipv een Ford.
Zo'n spitsgattertje van 6,50 meter,kan wel met minder dan 23 pk's toe.
Het is geen duwbak,dat scheelt.
En die 1150 kg zegt niks.
De mijne ,een Doerak 680S heeft een 12pk Yanmar,een weegt 3200 kg.
Ik zou een blokje van 16pk nemen.
11 vind ik een beetje zuinig.
Dat is bij max toeren,dus daar 80% van,dat is dan te weinig.
Maar budgetair 2500 eurotjes?
Dat wordt dus een oud blokje.
Noordvaarder
 

Re: pk voldoende? welk blok voorkeur spitsgatter?

Berichtdoor vuuren1 » 29 Apr 2016, 22:50

Een ruim voldoende vermogen is 5 pk per ton waterverplaatsing.
Dan is in dit geval 11 pk zat.

Belangrijker is dat de motor bij het manoeuvreren snel oppakt in toeren.

BV een 10 pk Bukh met een zwaar vliegwiel is voldoende voor een boot van 7.50 m maar reageert traag bij het op toeren komen.
De Vetus 11 pk is daar veel feller in, ook feller dan een oude zware Volvo Penta.

Een 2 cilinder loopt niet zo mooi rond als een 4 cilinder en als een VP diesel herrie maakt doet een andere diesel dat ook.
Of het moet zo zijn dat de huidige motor erg stug is opgesteld en trillingen doorgeeft. Daar is dan iets te verbeteren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: pk voldoende? welk blok voorkeur spitsgatter?

Berichtdoor Popeye » 30 Apr 2016, 20:14

Ik krijg af en toe de opmerking; "wat loopt dat dieseltje (tweecilinder) mooi.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: pk voldoende? welk blok voorkeur spitsgatter?

Berichtdoor Sunny » 30 Apr 2016, 20:32

Dank voor de reacties. Helder! Ik schat wel zo in dat een 11 pk voldoende zal zijn , is alleen de vraag of ik met 60 procent van de power ook voldoende kracht heb daarmee rekening houdend met geluid en verbruik.

Heeft aantal pk ook te maken met minder geluid? een 11 pk is een kleiner blok. Best compact toen ik het zag.
Overigens ben ik wel verbaasd over dat een nieuwer generatie 2 cilinder hetzelfde geluid zou maken als een oude diesel ondanks een generatiekloofje. Je zou toch zeggen dat ze in de loop van jaren een techniek ontwikkelen om een blok stiller te krijgen? Even los van het feit dat het Vetus M2c5 blok waarschijnlijk niet het 5 jaar oud blokje is geschat door de dealer.

Alfijn ik heb momenteel 1 offerte binnen en de ander werkt aan de offerte die ik nog moet krijgen.
Graag zou ik de meningen willen peilen over de volgende 2 occasions:

1. De Vetus M2C5 11pk, bouwjaar geschat op 2010/2011 met 150 uur...zonder urenteller met de natte vinger. De motor had de dealer staan, gehaald uit een sloep. Prijs 2500 euro, lijkt mij wel netjes. Incl inbouw totaal 3750euro (ik ben geen handige man dus ik moet het echt laten doen) incl klein materieel excl evt onverwachte grote kosten ...Moet ik daarbij denken aan de schroef? Incl dashboard en keerkoppeling

Andere dealer en helaas niet om de hoek:
2 Een Westerbeke 3cylinder 20 pk die geheel is nagezien en deels gereviseerd (dwz verstuivers etc) incl grote beurt met urenteller van 2300 uur. Hij schatte de motor ergens uit 1998. Incl keerkoppeling en dashboard
Prijs 2550 euro....inbouwkosten ook ergens tussen de 1200 en 1500, officiële offerte nog niet binnen.

Motoren zien op foto's en de Vetus ook in het echt gezien heel mooi "gelakt' en gelikt eruit.

Wat zijn de ervaringen, en ook vooral met een Westerbeke. Ik ken dit merk niet. Voorkeur keuze?


Rekening houdend met geluid en trillingen vermindering. Weinig rookuitstoot/geur
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: pk voldoende? welk blok voorkeur spitsgatter?

Berichtdoor MaartenKlop » 30 Apr 2016, 21:46

Als het te mooi klinkt om waar te zijn dan is dat het meestal ook (geldt voor beiden!)
Draaiuren schat je niet af maar meet je, kan je dat niet dan zeg je er ook niks over.
Idem voor het bouwjaar (staat overigens ook gewoon op het typeplaatje)

Ik zou eerst eens even gaan rondneuzen op dit forum hoe je een motor inbouwt, doe dit een zondagmiddagje en je hebt redelijk inzicht in hoe wel / niet een motor in te bouwen. Daarmee heb je ook zicht op de geoffreerde inbouw, want ook daar zal je het kaf van het koren moeten scheiden.
Realiseer je dat je veel aan moet (late) passen bij een motor 'swap', schroef, evt. schroefas , koppeling van de keerkoppeling naar de schroefas, evt. stuwdruklager, motorfundatie, elektra van en naar de motor, en het bedieningspaneel.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: pk voldoende? welk blok voorkeur spitsgatter?

Berichtdoor vuuren1 » 30 Apr 2016, 21:47

Een oude dieselmotor is grover en de nieuwere kleiner, die maakt meer toeren om hetzelfde vermogen te produceren.
De geluidsbeleving is dan anders en hangt in grote mate af van de motoropstelling en isolatie.

Overigens zijn alle genoemde motoren oude ontwerpen en niet specifiek ontwikkelt op stilte.

De Vetus is een 2 cilinder Mitsubishi en de Westerbeke zal waarschijnlijk een Kubota zijn.
Een 3 cilinder Kubota loopt mooier dan een 2 cilinder Mitsubishi.

Vetus is meer bekend en de onderdelenvoorziening/dealernetwerk is beter dan van Westerbeke.

Hoe een motor er aan de buitenkant uitziet zegt uiteraard niets over de binnenkant..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: pk voldoende? welk blok voorkeur spitsgatter?

Berichtdoor Sunny » 01 Mei 2016, 17:21

Merci voor de reacties weer. Oke ik ga mij eens verder verdiepen.
Ik wacht bouwjaar van motorplaatje nog even af van beide.
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: pk voldoende? welk blok voorkeur spitsgatter?

Berichtdoor vuuren1 » 01 Mei 2016, 22:00

De vraag is altijd waarom iemand een recente gebruikte bootmotor aanbiedt.
Ik ken niemand die een goede bootmotor wegdoet van een paar jaar oud.

Dan ook nog een fraai verhaal dat de motor als nieuw is terwijl een nieuwe 3-4x meer kost..

Je komt soms recente gebruikte motoren tegen van Duitsers die de bestaande motor(en) eerst hebben uitgemolken en toen toch 200 pk meer wilden hebben.
De rest zijn vaak schade motoren waarvan jij het ware verhaal nooit zal horen.

Met de motoren die wij in de tijd hebben vervangen was er altijd iets aan de hand .
Of gewoon (te)veel problemen en een bodemloze put gebleken of onder water gestaan of anders..
Dat kan je soms prima opknappen maar dat is ook duur.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten