Een ding moet mij hier wel van het hart.
Vele reageerders vinden 12 pk wel genoeg.
Ik vraag me af,of dat wel zo is.
Als ik kijk naar de threadstarter wat zijn ligplaats is,dan zal er vast en zeker wel een moment komen,dat hij de berg op moet.
Daar kun je op wachten dat het zo is.
En dan zal deze het prettig vinden,dat hij een motor heeft,die en meer heeft,en een snellere reductie,om toch thuis te kunnen komen.
Voor de stroom aan,ben je in principe niks nodig,maar er tegenop wel.
En in een andere draadje lezen we juist,daar waar een motor stotterd,dat het aan de spoed van de schroef ligt icm een motor die die krachten niet aan kan.
En in dit geval ligt er een 23 pk geval in,die nu schade heeft,maar ik neem aan,dat de motor de schroef aankan.
Als het de originele motor is,dan heeft Fjord er toch niet voor niets een 23pk motor ingezet.
En ik zie dat nog niet gebeuren met een 11 pk Vetus.
Mijn idee,gerelateerd aan wat de bouwer van de sloep adviseerd,zou ik toch in de buurt blijven van die 23 pk.
Liever teveel,dan een hoop tekort.
En gezien zijn ligplaats, ik heb water nog nooit bij een berg omhoog zien gaan,zodat je zodoende de stroom mee hebt.
Ik denk dus dat je moet kijken naar wat ligt er nu in, motor en keerkoppeling,en eventueel spoed van de schroef,en wat komt er straks in.Motor en keerkoppeling,inzake reductie verhoudingen.