pk voldoende? welk blok voorkeur spitsgatter?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: pk voldoende? welk blok voorkeur spitsgatter?

Berichtdoor Popeye » 02 Mei 2016, 08:23

Omdat de onterechte behoefte aan meer pk's groot is kan dat best een reden zijn om een andere motor in je sloep te willen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: pk voldoende? welk blok voorkeur spitsgatter?

Berichtdoor Sunny » 02 Mei 2016, 20:14

Is er zoveel argwaan in zulke blokjes tegenwoordig op de markt? Dat een officiele dealer niet garant staat dat occassions in perfecte staat worden verkocht kan ik nog mee inkomen. Maar ik mag er toch vanuit gaan dat een, in dit geval, Volvo penta, dealer mij geen rotzooi verkoopt?
Ik dacht laat ik beide blokjes eens vergelijken en de meningen peilen wat een goede keuze zou zijn. Tussen de regels door goede tips/uitleg meegekregen. Maar het wantrouwen voert de boventoon. Overigens wel gewaardeerd hoor , elke reactie ;)
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: pk voldoende? welk blok voorkeur spitsgatter?

Berichtdoor vuuren1 » 02 Mei 2016, 21:31

Sunny,

Het is bedoeld om je te waarschuwen voor mogelijk inferieure kwaliteit.
De verhalen van verkopers zijn altijd erg fraai en of het een dealer is zegt niks.

Het is simpel: Vraag contactgegevens van de vorige eigenaar en bel die op.
Als daar vaag over wordt gedaan de motor lekker laten staan..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: pk voldoende? welk blok voorkeur spitsgatter?

Berichtdoor Noordvaarder » 02 Mei 2016, 21:50

Een ding moet mij hier wel van het hart.
Vele reageerders vinden 12 pk wel genoeg.
Ik vraag me af,of dat wel zo is.
Als ik kijk naar de threadstarter wat zijn ligplaats is,dan zal er vast en zeker wel een moment komen,dat hij de berg op moet.
Daar kun je op wachten dat het zo is.
En dan zal deze het prettig vinden,dat hij een motor heeft,die en meer heeft,en een snellere reductie,om toch thuis te kunnen komen.
Voor de stroom aan,ben je in principe niks nodig,maar er tegenop wel.
En in een andere draadje lezen we juist,daar waar een motor stotterd,dat het aan de spoed van de schroef ligt icm een motor die die krachten niet aan kan.
En in dit geval ligt er een 23 pk geval in,die nu schade heeft,maar ik neem aan,dat de motor de schroef aankan.
Als het de originele motor is,dan heeft Fjord er toch niet voor niets een 23pk motor ingezet.
En ik zie dat nog niet gebeuren met een 11 pk Vetus.
Mijn idee,gerelateerd aan wat de bouwer van de sloep adviseerd,zou ik toch in de buurt blijven van die 23 pk.
Liever teveel,dan een hoop tekort.
En gezien zijn ligplaats, ik heb water nog nooit bij een berg omhoog zien gaan,zodat je zodoende de stroom mee hebt.
;) ;)
Ik denk dus dat je moet kijken naar wat ligt er nu in, motor en keerkoppeling,en eventueel spoed van de schroef,en wat komt er straks in.Motor en keerkoppeling,inzake reductie verhoudingen.
Noordvaarder
 

Re: pk voldoende? welk blok voorkeur spitsgatter?

Berichtdoor vuuren1 » 03 Mei 2016, 00:50

Kodok (en anderen),

We zijn keurig geïnformeerd met gegevens: 6,45 meter boot en 1150 kg waterverplaatsing.
Dan hebben we niks te maken met wat iemand er ooit aan vermogen in heeft gezet maar simpelweg met de verstrekte gegevens.

De feiten:
- De boot van deze lengte en waterverplaatsing heeft een rompsnelheid en daar kom je met meer vermogen nauwelijks overheen.
- De boot en ook de motor weten niet of je stroom mee of tegen hebt; de snelheid door het water blijft gelijk.
- Voor de puristen onder ons: Stromend water kan bestaan uit wisselende (onder)stroming waardoor de motorbelasting iets meer kan toenemen dan op niet stromend water.
- Een goede motor met de juiste configuratie (o.a. de schroef) kan en mag gedurende enkele uren op maximaal vermogen draaien.
- Als je erg voorzichtig bent (zoals ik) zet je het hendel op volgas en haal je het 50 toeren terug, dan kan en mag je zo 24 uur zo draaien.
- Niet te vergeten: Tegenwind kan ca. 1 km schelen.

Deze boot heeft volgens de gegevens ca. 6 pk nodig.
- Dan gaat men uit van een gemiddelde als het over de boot, de keerkoppeling reductie, het motortoerental en de schroef gaat.
- ,, houdt men ook nog rekening met het feit dat fabrikanten van jachtmotoren overdrijven in de vermogensopgave in de folder.
- ,, is 12 pk erg veilig gekozen.

We bouwen vermogen naar wens in (teveel is onzin):
Een Dutch Tender (voor beroepsvaart) loopt 12,5 km/u met netto 32 pk.
Die boot heeft een waterverplaatsing van 9500 kg, de LWL = 8,8 m (LOA= 10m).
Eenzelfde boot met 50 pk loopt 13,8 km/u (dat is voor die boot en voor het idee van de eigenaar méér dan zat)).
En nog eenzelfde met 95 pk loopt net aan 14,3 km/u (verbruikt dan 2x zoveel brandstof en probeert tegen een berg op te varen wat niet lukt).

De snelheden worden gemeten op stilstaand water met een GPS en met dezelfde afstand heen en terug (dan zijn externe invloeden gecompenseerd).
In de praktijk vaart niemand altijd vol gas maar het moet wel kunnen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: pk voldoende? welk blok voorkeur spitsgatter?

Berichtdoor Arthur » 03 Mei 2016, 11:41

Ik heb in mijn kaik een 27 pk Isuzu 3cyl, wat natuurlijk veel te veel is bij een gewicht van 2000 kg, de waterlijn lengte is 6 meter, ik heb mijn rompsnelheid al bij 1700 toeren, bij een hoger toerental graaft de kont zich in en vind ik het motortje niet lekker meer lopen.
10/11 km vind ik toch snel zat voor mijn plezier en een verbruik van een halve liter per uur is mooi meegenomen.
De motor lag erin toen ik hem kocht en snort nog altijd naar volle tevredenheid,
Ben er alleen nog achter hoe oud hij is.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: pk voldoende? welk blok voorkeur spitsgatter?

Berichtdoor Sunny » 04 Mei 2016, 10:10

Weer dank voor de berichten.

Ik ben er bijna zo goed als uit.
De westerbeke heeft de voorkeur. Ik heb de beste man nog even gesproken. Ik merk wel dat hij weet waar ie het over heeft en niet iemand is die snel iets wilt verkopen . Historie van het motortje is aanwezig. Het blok komt uit een zeilboot die zijn vaargebied wilt vergroten en een krachtigere motor erin wilde hebben. We hebben het dus over een blok die deels is gervisveerd (ik zal de exacte gegevens nog ontvangen) en heeft tevens de grote beurt gehad. Hij is ook werkend te zien uiteraard.
Er is niks verder mis met het motor en dat wilt hij met 3 maanden garantie op het blokkie ook wel aangeven. De naam van de dealer (erkend) wil je denk ik ook niet door het slijk halen om troep te verkopen, en dat gaf ie zelf ook wel aan.

Hij wilt de complete inbouw doen incl materialen van oa nieuwe schroef, as etc en uitlijnen voor een prijs waar ik mij wel in kan vinden. (ook in vergelijking met de Vetus)

Hebben jullie enige ervaring met een Westerbeke 3 cylinder? 20 pk?
Verder prima blokje? Ik vernam al van Vuuren dat onderdelen wat moeilijker aan te komen zijn tov een Vetus.
3 cylinder loopt wat rustiger...neem aan dat dit ook met het geluid te maken heeft en dus wat stiller is.
Rook uit de uitlaat hoop ik wel dat dit zich beperkt tov wat er nu uitkomt. Maar dat ligt ook grotendeels aan de verstuivers wat afgesteld moet worden

Overigens Vuuren, ik snap het waarschuwen wel, en dat is te waarderen.
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: pk voldoende? welk blok voorkeur spitsgatter?

Berichtdoor vuuren1 » 04 Mei 2016, 23:26

Sunny,

Westerbeke maakt bij mijn weten gebruik van Kubota motoren als basis, die zijn meer dan uitstekend en de 3 cilinders draaien erg netjes.
Het is een gevestigd merk maar in NL niet zo heel bekend, De basismotor staat in vele graafmachines, koelmotoren op vrachtauto's, koelcontainers, generatorsets etc, etc.
Onderdelen daarvan lijken mij geen probleem maar je vindt niet zoals van Vetus op iedere hoek een dealer.

Verder lijkt het een geloofwaardig verhaal als de historie aantoonbaar is en je garantie krijgt (dan zou ik wel bedingen dat de garantie in gaat als je de boot echt gaat gebruiken (in het vaarseizoen).

Als je wilt controleren of de onderdelen die de inbouwer gebruikt voor de inbouw (gegevens motorsteunen, flexibele koppeling etc.) de toets der kwaliteit kunnen doorstaan kan je een lijstje plaatsen dan kijken we daar even naar.
(Als het nu toch moet gebeuren moet het eigenlijk allemaal meteen goed zijn)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: pk voldoende? welk blok voorkeur spitsgatter?

Berichtdoor Sunny » 05 Mei 2016, 00:05

Beste Vuuren

Je bent mij net voor, ik was al bezig je een PM te sturen maar dat kan wel verder hier.
Dank voor je reply.

Ik heb veel zitten zoeken naar soort gelijke blokken en eindelijk kwam ik op de BTD Westerbeke uit het jaar 1986- '87.
van foto op foto 1 op 1. Dus ga ik daar maar vanuit. Geen 20 pk gevonden van de BTD, dus ik wacht even het mailtje van de dealer af.
Wel de 8KW, 11KW, 12,5KW. Niet om te mierenneuken, maar wel benieuwd hoe hij aan de 20 pk komt, misschien is het toch een ander type.
Op dashboard staat Westerbeke International.

Zo ook een 11kw versie:
https://www.youtube.com/watch?v=x1MFbwm8sBU
soort gelijk blokkie alleen zit hier het stuk nog op voor ....neem aan functioneel als generator?

Je ziet ze vaak voorbij komen gebruikt voor generatoren.

verdere info: via de mail:

De gegevens van de Motor:

Westerbeke 3-cilinder
20pk bij 3000RPM

Wat betreft het onderhoud:

Motor is bij de dealer in onderhoud geweest tijdens zijn levensjaren, motor is goed draaiend en is deels gereviseerd. Totale bedrijfsuren van de motor: 2371
Verstuiver nozzels zijn vernieuwd, groot onderhoud uitgevoerd en kleppen gesteld. Div pakkingen vernieuwd.
Motor proefgedraaid en rookt niet.
3 maanden garantie.

Ik heb de afbeeldingen even zelf upgeload:
het blok waar het om gaat:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: pk voldoende? welk blok voorkeur spitsgatter?

Berichtdoor MaartenKlop » 05 Mei 2016, 08:16

Een motor van 20 jaar oud die niet aantoonbaar volledig gereviseerd is maar wel op deze manier (alles onder de verf t/m motorsteunen, slangen en dynamo aan toe) opnieuw gespoten is zou ik laten staan.
Het glimt mooi maar verhult ook het nodige.

Revisie of deelrevisie heeft niks te maken met een paar verstuivertjes vervangen, dit behoort tot groot onderhoud / verlengen van de levensduur van de motor.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten