morse-teleflex bediening

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

morse-teleflex bediening

Berichtdoor ijbd » 23 Apr 2016, 16:13

Hallo,

ik heb een eenhandel morse bediening, uit 1975. Ik zie het type op een discussie in dit forum. Door jeroenwd40 met titel Morse handle, April 2014. Hij wou ook net te water zeker.

Ik heb dat ding geïnstalleerd in 1975.
Tot en met vorig seizoen stond die handel rechtop in vrij met een stationnair toerental.
En heeft altijd probleemloos gefunctioneerd.
40 graden naar links en rechts schakelt ie achter- en vooruit, verder draaien geeft gas.
Hij heeft nog een knop die in neutraal uitgetrokken kan worden, dan blijft de bak in neutraal, maar kun je gas geven. Handig bij start.

Ik heb het ding zojuist gedemonteerd, om er een nieuwe grondplaat voor te maken.
Thuisgekomen merk ik dat de neutraal verdraaid is met exact dezelfde hoek als van het schakelen.
Hij wijst dus nu omhoog bij achterruit stationnair. En 40 graden naar links bij neutraal.
De vierkante nokken voor de duw/trek kabels staan dan dwars dat lijkt mij goed want de schakel hefbomen staan dan neutraal dwars en dat geeft evenveel slag voor vóór- en achter-uit.

Ik krijg het huis niet open om te kijken, hoewel het nu weer in de olie staat in de hoop dat dat deksel toch loskomt. Dat deksel is nooit losgeweest.
Er zitten twee schroeven die het deksel lijken vast te zetten. Die lijken wat groot om dat deksel vast te zetten? Die zijn rvs en loshaalaar.
Ook met die schroeven los kan ik het neutraalpunt niet wijzigen.

Heeft iemand dit ooit gehad, of snapt hoe dit mogelijk is? Of hoe ik de stand corrigeer?
Er hebben beslist geen overdreven krachten op gestaan, en de handel lijkt goed vast te zitten op zijn as.
Er zit nog een inbusschroefje onderop de handel, dat ook nooit los is geweest. Ik haal dat liever niet los, want het is roestig, en het lijkt niet metrisch te zijn.
Ik neem aan dat ver insteekt in de as, ik voel geen speling.

Zo te zien is het geheel werkbaar, afgezien van de slordigheid van de voortaan schuine neutraal. Dus het is niet op het kritieke pad van te water gaan.
Alleen met het uitgetrokken knopje loopt de handel daarop vast bij vol gas linksom, maar rechtsom kan dat zonodig wel.

mvg Boudewijn
ijbd
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 23 Apr 2016, 15:09
ligplaats: ijmuiden
info:

Re: morse-teleflex bediening

Berichtdoor Ronaldmuzie » 23 Apr 2016, 18:54

Kan je niet de hendel zelf losmaken en de juiste graden verzetten
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: morse-teleflex bediening

Berichtdoor pleysant » 23 Apr 2016, 20:46

Mijn hendel stond stationer omhoog,maar doordat als je naar binnen ging liep je vaak tegen de hendel aan,
daarom heb ik het inbus boutje los gemaakt en de hendel 90 graden verdraaid,
dus horizontaal stationer en omhoog vooruit omlaag achteruit.
inbus onder de hendel.

Vrg,Ed
pleysant
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 23:10
Woonplaats: DenHaag
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: morse-teleflex bediening

Berichtdoor vuuren1 » 24 Apr 2016, 00:24

Bij deze eenhendel bediening kan je niks anders wijzigen dan de stand van de bedieningshefboom (mits je de kabelaansluitingen niet wijzigt).

Wat wel vaak voorkomt is dat de bediening kan worden ingesteld voor trekkend of duwend gas geven en men dat fout aansluit (of fout terug monteert).

De installatie manual staat vast op internet en loopt dat eens (heel) goed door (dan weet je wat ik bedoel en hoe het werkt).

Als het een topmontage is dan is het een Morse MT-3
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: morse-teleflex bediening

Berichtdoor ijbd » 24 Apr 2016, 13:27

OK, zeer bedankt voor alle meedenken.

Ik vraag me toch af of ik dan kennelijk bij/na op de wal gaan die handel zo erg mishandeld heb.
De bediening zit op achterwand kuip, je kan dus erop trappen.
Als dat inbusschroefje de enige versyelmogelijkheid is, kan me niet voorstellen dat zo'n inbusschroefje dat dan overleefd zou hebben.
Grapje van opstapper geloof ik ook niet. Oops mede werfgebruiker?
Het inbusschroefje is net iets kleiner dan 4 mm, dat pakt een beetje. 4mm=.1575", 3 mm=.1181" en draait loos. Zou 5/32"=.1563" kunnen zijn, misschien doen die Amerikanen van Morse Controls uit Hudson, Ohio, USA ook 9/64"=.1406".

Open maken van de kast lukt me niet zonder geweld, is misschien ook niet de bedoeling, want dat "deksel" bevat waarschijnlijk ook de schakelas lagers.

Ik ga me even op te water gaan concentreren. Motorpaneeltje afmaken en de zaak terug installeren.
Dat rechtzetten van de handel doe ik dan van de zomer wel in de kuip. Of volgend najaar op de wal.
Ik heb het schroefje wel vast "beolied" want dat zit straks ondersteboven.

Ik hou jullie op de hoogte.

mvg Boudewijn
ijbd
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 23 Apr 2016, 15:09
ligplaats: ijmuiden
info:

Re: morse-teleflex bediening

Berichtdoor ijbd » 07 Jun 2016, 11:37

OK, ik had het beloofd, ik zou jullie op de hoogte houden....

Beetje pijnlijk, het is altijd zo geweest.
Blijkbaar kon ik dat niet "over de winter" onthouden.

mvg Boudewijn
ijbd
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 23 Apr 2016, 15:09
ligplaats: ijmuiden
info:

Re: morse-teleflex bediening

Berichtdoor vuuren1 » 07 Jun 2016, 22:54

Een nieuwe bediening kost ook niet heel de wereld..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten