Stationair toerental

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Stationair toerental

Berichtdoor Amersfow » 20 Apr 2016, 10:12

Ok overtuigd. Ga spoed laten veranderen, schijnt 2" minder te kunnen; ws van 19x14 naar 19x12. Laat ik gelijk het achterlager bekijken, daar zit iets speling in; mag dat 1mm zijn of mag dat niets zijn? Bedankt voor de adviezen!
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Stationair toerental

Berichtdoor quichot » 20 Apr 2016, 14:40

Een te grote spoed levert ook geen betere prestaties op. De boot gaat er echt niet sneller door, al lijkt dat bij lagere toerentallen zo.
Je kunt ook (laten) berekenen welke spoed bij het motorvermogen, toerental, reductie en diameter ideaal is. Hoef je niet te gokken. Rekentabelletjes vind je zo met google op het www.
Ik vind deze wel handig:
http://www.vicprop.com/calculator.htm
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Stationair toerental

Berichtdoor sogna mi » 20 Apr 2016, 15:30

Als je 800 tpm te kort komt dan is 2 duim terug te weinig. Dat zal eerder 3 moeten zijn
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: Stationair toerental

Berichtdoor kajoe » 20 Apr 2016, 15:45

ik zou zeggen ga toch maar is naar een goede bekende schroef hersteller ,er zin er genoeg ,deze rekenen het prima uit met alle gegevens ,is gebeurd met mijn luxe motor enkele malen ,dat in Kampen bij peters maar ik weet niet of die er nog is ,nu laat ik het doen bij bakker ijlst .
bij andere schepen laten doen bij jooren in Dordrecht,
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Stationair toerental

Berichtdoor vuuren1 » 20 Apr 2016, 22:52

1 mm lagerspeling is veel.

Gewoon de schroef even laten uitrekenen en neem wel het netto continue vermogen + wat verlies van de keerkoppeling anders is de schroef straks nog te zwaar.
(de motorfabrikanten geven een 'verkoop'vermogen op en dat is te hoog.


Hartogh & Zn in Dordrecht is goed en niet duur.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Stationair toerental

Berichtdoor Amersfow » 26 Apr 2016, 21:11

Geregeld!

Heb deze keer niets zelf gedaan; mooi hoor alles door een prof.

- schroef is verzet; nu is max toerental in zijn werk 2850, lijkt me prachtig
- achterlager is vervangen
- boegschroef geplaatst.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Stationair toerental

Berichtdoor vuuren1 » 26 Apr 2016, 21:41

Die 150 toeren die je nog mist is precies de "fout" waar ik voor waarschuwde: Het opgegeven vermogen is geen continue vermogen maar een vermogen van 10 minuten onder onwerkelijke ideale omstandigheden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten